Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ofte syk - Noe man kan gjøre for å unngå å bli syk? Kan dette være et tegn på noe annet?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Så var man syk igjen :) Denne gang influensa tror jeg.

 

Jeg har vært mye syk de siste årene. Ikke alvorlig sykdom, men nok til at det sterkt påvirker livskvaliteten min og er en stor plage. Det går stort sett i luftveisplager/infeksjoner. Har hatt langvarig både lungebetennelse, bronkitt og diverse streptokokkinfeksjoner de siste årene. 

 

Har nettopp vært syk i nesten tre uker. Kom meg omsider til hektene og tenkte at nå hadde jeg vel brukt opp sykdomskvoten for en stund. 

 

I går følte jeg meg veldig sliten og uggen, men tenkte det bare var post-eksamen stress og utladning. Men i løpet av dagen kjente jeg at det ble verre og begynte å hoste og kjenne "smak" på snørret. Tydelig at jeg har fått en slags influensa/forkjølelse. 

 

Tror jeg har vært frisk i bare to uker eller noe siden forrige gang.

 

Jeg begynner å synes dette virker som mer enn bare tilfeldigheter når det har skjedd så ofte. Kan dette være et symptom på noe mer alvorlig? Eller finnes det folk som rett og slett har veldig dårlig immunforsvar?

 

Har kjæreste som jeg er intim med og hun er frisk som en fisk og aldri syk etter egne ord.

 

Eventuelt noen tiltak man kan gjøre som kan motvirke sykdom? Bør jeg vurdere vaksine?

 

Jeg er 30 år. Godt trent. Trener regelmessig (når jeg er frisk). Spiser sunt og bra. Det eneste negative i livet mitt er at jeg i perioder kan ha en del stress. Ikke nødvendigvis stress per se, men det blir mye jobbing/studering og kanskje litt for lite fritid. Sover som regel tilstrekkelig (snitter 7 timer i ukedagene).

 

Takker for alle svar! :) 



Anonymous poster hash: b012c...7a5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er boforholdene dine? Muggsopp kan forårsake slike problemer.

 

Tanken har streifet meg. Altså ikke muggsopp nødvendigvis, men bolig og geografi. Jeg bor i Oslo og er innflytter fra bygda. Mener bestemt at jeg har blitt oftere syk etter at jeg flyttet til Oslo. En faktor kan kanskje være at jeg er mer eksponert for smitte (treningssenter, offentlig transport, lesesal, skole, mer folk, osv). 

 

Men har også tenkt på om klima/inneklima kan være en faktor.

 

Har bodd forskjellige steder i Oslo etter jeg flyttet, men de siste to årene har jeg bodd i en nyrenovert blokk hvor jeg er første beboer i min leilighet. Nytt bad. Ventilasjon. Osv. Er veldig påpasselig med vask og hygiene.

 

Tviler på det kan være muggsopp her? Eller? 

 

Anonymous poster hash: b012c...7a5

Lenke til kommentar

 

Hvordan er boforholdene dine? Muggsopp kan forårsake slike problemer.

 

Tanken har streifet meg. Altså ikke muggsopp nødvendigvis, men bolig og geografi. Jeg bor i Oslo og er innflytter fra bygda. Mener bestemt at jeg har blitt oftere syk etter at jeg flyttet til Oslo. En faktor kan kanskje være at jeg er mer eksponert for smitte (treningssenter, offentlig transport, lesesal, skole, mer folk, osv). 

 

Men har også tenkt på om klima/inneklima kan være en faktor.

 

Har bodd forskjellige steder i Oslo etter jeg flyttet, men de siste to årene har jeg bodd i en nyrenovert blokk hvor jeg er første beboer i min leilighet. Nytt bad. Ventilasjon. Osv. Er veldig påpasselig med vask og hygiene.

 

Tviler på det kan være muggsopp her? Eller? 

 

Anonymous poster hash: b012c...7a5

 

Hvis du er vant til å bo i bygda, og har flytta til Oslo, er det ikke helt unormalt at du blir mer syk.

Jeg har vært i samme situasjon. 54 og 34-bussen som jeg tar, er stappa smittebomber.

Annenhver av pasasjerne hoster jo som de har ebola og aids samtidig

Lenke til kommentar

Nytt eller nyrenovert er ikke noen garanti for godt inneklima. Det kan være gjort feil under konstruksjonen. Har nettopp vært gjennom en inneklimaproblematikk selv, og vil egentlig ikke anbefale deg å begynne å google for mye om disse tingene - man kan bli mørkredd av mindre (de fleste som tilbyr slik informasjon er ute etter å selge deg noe, og tjener ikke på å berolige deg), og sannsynligvis går det greit til slutt. Men du burde ta det opp med legen, de kan ta en allergitest. Prøv også å finne ut om det er andre i bygget som har det på samme måte. At du er alene om det trenger ikke bety noe som helst, men hvis det er mange som sliter med det samme er det mistenkelig.

 

Det kan være vanskelig å se tilbake og huske akkurat når problemene begynte. Men, hvis det har vært sånn mer eller mindre siden du flyttet til Oslo, og du har bodd mange forskjellige steder uten at det har gjort noen særlig forskjell, er det mindre grunn til å mistenke din nåværende bolig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ville gått til legen igjen. Evt en annen lege. Overdriv litt, og be han/hun å ta alle mulige tester. Spesielt tester for å sjekke hvorvidt immunforsvaret fungerer optimalt (IgG++). Be også om å få prøveresultatene, slik at du kan sjekke at faktisk alle nødvendige tester blir tatt. Ellers er ikke sesonginfluensavaksine dumt hvis du ofte får influensa. Drøft dette med legen.

Lenke til kommentar

Rart at ingen har nevnt en av de viktigste forholdsreglene for å holde seg frisk: god håndhygiene. Slurver man litt, så er det så mye lettere å bli dårlig...

 

At man lettere blir syk når man "kan" er vel heller ikke spesielt uvanlig? For min del så har vanlig sykdom stort sett følgt ferieplanen - når stresset er unnagjort og jeg tar fri, så er kjangsen mye større for at jeg blir syk rett etterpå. For min del har det stor sammenheng med at jeg virkelig står på gjennom eksamenstiden. Sier du hinter litt til stress - undervurderer du kanskje hvor hardt du driver deg selv? Et tips i så måte er å prøve å finne en måte å ta en skikkelig "pause." Ikke sikkert det passer akkurat nå, men over tid så er det usunt å holde stressnivået for høyt. Selv tok jeg nylig et semester med permisjon fra studiene, og det var helt herlig å endelig få slappe av litt etter flere år med hardkjør.

 

Selv har jeg en svak kropp med relativt dårlig immunforsvar, og selv en helt normal forkjølelse kan spolere hverdagen helt. Det er nok kun det at jeg nesten er i overkant når det gjelder håndhygiene som gjør at jeg stort sett holder meg frisk.

 

Har du tenkt over hvorvidt du også kan ha "andre" problemer som gir sykdomssymptomer? Jeg sliter med pollenallergi og reagerer på dårlig luftkvalitet / smog. Før trodde jeg at jeg var forkjølet veldig mye når mesteparten viste seg å være allergiproblemer.

 

Hva slags oppvarming har du? Enkelte typer panelovner brenner støv og skaper dårlig inneklima. Har støvsugeren din hepa-filter? Er luftfuktigheten "grei"? Soverommet/sengen er også viktig for inneklimaet - heldigvis slipper de fleste å være så pirknøye her som en hardt rammet allergiker, men når man sliter med luftveisproblemer kan det være en ide å skjerpe seg litt i en periode for å se om det hjelper. (Alt i alt fins det mange små tiltak som kan gi et bedre inneklima, og mange fornuftige tiltak som folk flest ikke vet om.)

 

NAAF har en rekke tips om inneklima. De samme prinsippene gjelder også når man ikke plages med verken astma eller allergi - kan være greit å se gjennom disse sidene og se om noe "mangler": http://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/fakta-om-inneklima/

 

 

 

Men også friske personer kan få betydelige helseplager ved å oppholde seg over tid i bygg med dårlig inneklima. Vanligst er plager som gjentagende luftveisinfeksjoner, hodepine, unormal tretthet, tørr hud, tørre og såre slimhinner i øyne nese og hals, nedsatt konsentrasjon og arbeidsevne.

 



Anonymous poster hash: db6ba...262
Lenke til kommentar

 

Eller finnes det folk som rett og slett har veldig dårlig immunforsvar?

 

Det eneste negative i livet mitt er at jeg i perioder kan ha en del stress. Ikke nødvendigvis stress per se, men det blir mye jobbing/studering og kanskje litt for lite fritid. 

 

Takker for alle svar! :)

 

Anonymous poster hash: b012c...7a5

 

 

Svaret ligger nok her. Stress påvirker immunforsvaret. Kanskje du har dårlig immunforsvar fra før, og stresset og lite fritid kan gjøre det enda verre. Jeg er selv student, og ved hver eksamen har jeg vært syk.

 

Anonymous poster hash: fff0c...ec5

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! :)

 

Hvis du er vant til å bo i bygda, og har flytta til Oslo, er det ikke helt unormalt at du blir mer syk.

Jeg har vært i samme situasjon. 54 og 34-bussen som jeg tar, er stappa smittebomber.
Annenhver av pasasjerne hoster jo som de har ebola og aids samtidig

 

Så du har også merket at du er mer syk etter at du flyttet? Jeg tar trikk og buss mer eller mindre daglig og det er riktig som du sier at folk hoster og harker og holder seg ikke nødvendigvis for munnen.

 

 

Nytt eller nyrenovert er ikke noen garanti for godt inneklima. Det kan være gjort feil under konstruksjonen. Har nettopp vært gjennom en inneklimaproblematikk selv, og vil egentlig ikke anbefale deg å begynne å google for mye om disse tingene - man kan bli mørkredd av mindre (de fleste som tilbyr slik informasjon er ute etter å selge deg noe, og tjener ikke på å berolige deg), og sannsynligvis går det greit til slutt. Men du burde ta det opp med legen, de kan ta en allergitest. Prøv også å finne ut om det er andre i bygget som har det på samme måte. At du er alene om det trenger ikke bety noe som helst, men hvis det er mange som sliter med det samme er det mistenkelig.

 

Det kan være vanskelig å se tilbake og huske akkurat når problemene begynte. Men, hvis det har vært sånn mer eller mindre siden du flyttet til Oslo, og du har bodd mange forskjellige steder uten at det har gjort noen særlig forskjell, er det mindre grunn til å mistenke din nåværende bolig.

 

Fant du ut av dette da? Jeg flytter ganske sikkert til ny bolig innen neste sommer uansett, så vet ikke om jeg orker å bruke noe energi på dette akkurat nå. Men skal prøve å høre med andre beboere om de har merket noe.

 

Siden jeg har bodd forskjellige steder i Oslo er jeg selv også tvilende til om at det er selve boligen, selv om jeg riktig nok har bodd akkurat her i tre år nå.

 

Har du målt fuktigheten i luften i leiligheten? I så fall, hva ligger den relative fuktighetsprosenten på?

Eks. På måler (hygrometer): http://m.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

 

Har ikke det. Er det høy/lav fuktighet som er ille? Kanskje jeg burde kjøpe en slik sak og sjekke.

 

Jeg bor i en veldig liten studioleilighet/hybel. Kjøkken/stue/soverom i samme rom og bad like ved siden av. Har innbilt meg at av den grunn så er kanskje fuktigheten noe høy Men vet ikke...

 

Egentlig er jeg borte fra morgen til kveld, så bruker egentlig boligen kun til å sove i. 

 

Slutte å trene på treningssentre?

 

Hehe. Litt drastisk kanskje. Så sant jeg ikke får påvist at jeg har et veldig svekket immunforsvar. 

 

Kjenner andre som trener på samme treningssenter som aldri er syke.

 

Ville gått til legen igjen. Evt en annen lege. Overdriv litt, og be han/hun å ta alle mulige tester. Spesielt tester for å sjekke hvorvidt immunforsvaret fungerer optimalt (IgG++). Be også om å få prøveresultatene, slik at du kan sjekke at faktisk alle nødvendige tester blir tatt. Ellers er ikke sesonginfluensavaksine dumt hvis du ofte får influensa. Drøft dette med legen.

 

Ja, kanskje jeg skal gjøre det. Hadde egentlig sluttet det fra meg. Drøftet faktisk problematikken med legen forrige gang, fordi jeg alt da synes jeg ofte var syk. Men han hadde som vanlig det lure fastlegesmilet og sa at slik er det bare for noen.

 

 

Rart at ingen har nevnt en av de viktigste forholdsreglene for å holde seg frisk: god håndhygiene. Slurver man litt, så er det så mye lettere å bli dårlig...

 

At man lettere blir syk når man "kan" er vel heller ikke spesielt uvanlig? For min del så har vanlig sykdom stort sett følgt ferieplanen - når stresset er unnagjort og jeg tar fri, så er kjangsen mye større for at jeg blir syk rett etterpå. For min del har det stor sammenheng med at jeg virkelig står på gjennom eksamenstiden. Sier du hinter litt til stress - undervurderer du kanskje hvor hardt du driver deg selv? Et tips i så måte er å prøve å finne en måte å ta en skikkelig "pause." Ikke sikkert det passer akkurat nå, men over tid så er det usunt å holde stressnivået for høyt. Selv tok jeg nylig et semester med permisjon fra studiene, og det var helt herlig å endelig få slappe av litt etter flere år med hardkjør.

 

Selv har jeg en svak kropp med relativt dårlig immunforsvar, og selv en helt normal forkjølelse kan spolere hverdagen helt. Det er nok kun det at jeg nesten er i overkant når det gjelder håndhygiene som gjør at jeg stort sett holder meg frisk.

 

Har du tenkt over hvorvidt du også kan ha "andre" problemer som gir sykdomssymptomer? Jeg sliter med pollenallergi og reagerer på dårlig luftkvalitet / smog. Før trodde jeg at jeg var forkjølet veldig mye når mesteparten viste seg å være allergiproblemer.

 

Hva slags oppvarming har du? Enkelte typer panelovner brenner støv og skaper dårlig inneklima. Har støvsugeren din hepa-filter? Er luftfuktigheten "grei"? Soverommet/sengen er også viktig for inneklimaet - heldigvis slipper de fleste å være så pirknøye her som en hardt rammet allergiker, men når man sliter med luftveisproblemer kan det være en ide å skjerpe seg litt i en periode for å se om det hjelper. (Alt i alt fins det mange små tiltak som kan gi et bedre inneklima, og mange fornuftige tiltak som folk flest ikke vet om.)

 

NAAF har en rekke tips om inneklima. De samme prinsippene gjelder også når man ikke plages med verken astma eller allergi - kan være greit å se gjennom disse sidene og se om noe "mangler": http://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/fakta-om-inneklima/

 

 

 

Men også friske personer kan få betydelige helseplager ved å oppholde seg over tid i bygg med dårlig inneklima. Vanligst er plager som gjentagende luftveisinfeksjoner, hodepine, unormal tretthet, tørr hud, tørre og såre slimhinner i øyne nese og hals, nedsatt konsentrasjon og arbeidsevne.

 


Anonymous poster hash: db6ba...262

 

 

1 Håndhygiene: Føler jeg er veldig påpasselig med dette. Vasker naturligvis hendene alltid etter jeg har brukt offentlige toaletter. Men har nå tenkt at jeg kanskje burde begynne å vaske de før jeg bruker toalettene også. 

 

Vasker hendene med en gang jeg kommer hjem. 

 

2. Jeg har nok ikke anledning til å ta noen pause.

 

3. Andre faktorer. Jeg har tatt allergitest og er ikke allergisk mot støv eller lignende, men har lett pollenallergi som jeg tar medisin for i sesongen. Oppdaget det i likhet med deg ved at jeg trodde jeg var forkjølet, men innså at det måtte være noe annet når det varte så lenge og i tillegg klødde.

 

4. Har fjernvarme med radiator, tror jeg. Støvsuger med HEPA-filter, ja. Det med luftfuktighet er jeg usikker på. Ettersom badet er nært oppholdsrom/soverom/kjøkken (alt i ett), så mistenker jeg at den er høy nok i hvert fall.

 

Skal sjekke ut de tipsene. Takk for svar. :)

 

 

Svaret ligger nok her. Stress påvirker immunforsvaret. Kanskje du har dårlig immunforsvar fra før, og stresset og lite fritid kan gjøre det enda verre. Jeg er selv student, og ved hver eksamen har jeg vært syk.

 

Anonymous poster hash: fff0c...ec5

 

 

Interessant. Det er mulig det er så enkelt, ja. 

 

Samtidig kjenner jeg jo andre studenter som ikke virker til å bli syke. Mulig de tar lettere på det enn meg. Men mange av disse jobber en del ved siden av i tillegg, noe jeg ikke har gjort, så jeg vet ikke...


Anonymous poster hash: b012c...7a5



Anonymous poster hash: b012c...7a5
Lenke til kommentar

 

 

 

Nytt eller nyrenovert er ikke noen garanti for godt inneklima. Det kan være gjort feil under konstruksjonen. Har nettopp vært gjennom en inneklimaproblematikk selv, og vil egentlig ikke anbefale deg å begynne å google for mye om disse tingene - man kan bli mørkredd av mindre (de fleste som tilbyr slik informasjon er ute etter å selge deg noe, og tjener ikke på å berolige deg), og sannsynligvis går det greit til slutt. Men du burde ta det opp med legen, de kan ta en allergitest. Prøv også å finne ut om det er andre i bygget som har det på samme måte. At du er alene om det trenger ikke bety noe som helst, men hvis det er mange som sliter med det samme er det mistenkelig.

 

Det kan være vanskelig å se tilbake og huske akkurat når problemene begynte. Men, hvis det har vært sånn mer eller mindre siden du flyttet til Oslo, og du har bodd mange forskjellige steder uten at det har gjort noen særlig forskjell, er det mindre grunn til å mistenke din nåværende bolig.

 

Fant du ut av dette da?

Dette var en leiebolig jeg nettopp hadde flyttet inn i, hvor jeg oppdaget mugg. Huseier satte forsåvidt igang utbedring ganske straks, men ga meg mulighet til å flytte hvis jeg ville. Etter å ha rådført meg litt her og der, valgte jeg å gjøre det, for som de fleste sa - det kan bli vanskelig å slå seg til ro og stole på et slikt sted i fremtiden enten problemet faktisk løses eller ikke. I hvert fall hvis man er så nevrotisk som meg.

EDIT: TIL HELVETE MED DEN JÆVLA SITATFUNKSJONEN

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner! Rimelig sikker på at jeg ikke kan ha noe mugg her. Leste litt om det i går. Alle flater ser helt strøkne ut. Er veldig påpasselig med jevnlig vask av både leiligheten i seg selv, dynetrekk, osv. Om noe, så må det være dårlig utskifting av luft eller noe galt med ventilasjonen. Og det er jo kanskje litt vanskelig å vite?

 

Snakket med en annen kamerat i dag som også sier at han var mer syk når han bodde i Oslo. Nå flyttet tilbake til hjemstedet.

 

Fikk ellers legetime i dag, så skal dit nå snart. Sannsynligvis bortkastede penger, men er litt desperat nå. Tenker i hvert fall å få be om en bred blodprøve og få sjekket opp ting. Kanskje til og med en HIV-prøve. Ser på det som svært usannsynlig og jeg har sjekket det før mener jeg på, men man vet jo aldri.

 

Noe ellers jeg burde ta opp?

 

Burde jeg kanskje spørre om å få bli vaksinert? 



Anonymous poster hash: b012c...7a5
Lenke til kommentar

1. Var til legen på mandag. Følte meg såpass guffen når jeg satt der at jeg var 100% sikker på at det ville gi utslag på både det ene og det andre. Men, i følge legen: ingen tegn til bakterier. Mest sannsynlig virus.

 

Ellers var det ingen grunn til å mistenke at jeg hadde dårlig immunforsvar. Heller at jeg hadde vært uheldig en periode. Skulle komme tilbake innen TI dager om jeg ikke var bedre.

 

Vel, jeg er ikke spesielt mye bedre. Det føles ut som en slags bronkitt. Vondt i svelget. Hoster og "smaker" sykdom. Litt bedre av hoste i dag, men føler meg syk rett og slett.

 

Men er vel ikke noen vits å dra tilbake til legen vil jeg tro? I hvert fall ikke enda?

 

2. Var 100% sikker på at jeg nevnte det i hovedinnlegget, men jeg hadde kyssesyken i starten av året. Følte meg mer eller mindre helt frisk i løpet av sommerferien.

 

Har googlet det litt i dag tidlig og det virker som om nedsatt immunforsvar og luftveisinfeksjoner er normalt i etterkant. Spurte legen min om dette, men han sa at det ikke var nærliggende å tro det var noen sammenheng.

 

Men ser på nettet at både private brukere og leger skriver at dette er normalt i etterkant.

 

Noen tips? :D 

 

Har en eksamen nå straks. Etter det skal jeg hjem og sove i 16 timer.

 

Er forresten rikelig med hvile alltid lurt? Har noen ganger hørt at å komme seg i aktivitet kan "booste" immunforsvaret. 



Anonymous poster hash: b012c...7a5
Lenke til kommentar

 

1. Var til legen på mandag. Følte meg såpass guffen når jeg satt der at jeg var 100% sikker på at det ville gi utslag på både det ene og det andre. Men, i følge legen: ingen tegn til bakterier. Mest sannsynlig virus.

 

Ellers var det ingen grunn til å mistenke at jeg hadde dårlig immunforsvar. Heller at jeg hadde vært uheldig en periode. Skulle komme tilbake innen TI dager om jeg ikke var bedre.

 

Vel, jeg er ikke spesielt mye bedre. Det føles ut som en slags bronkitt. Vondt i svelget. Hoster og "smaker" sykdom. Litt bedre av hoste i dag, men føler meg syk rett og slett.

 

Men er vel ikke noen vits å dra tilbake til legen vil jeg tro? I hvert fall ikke enda?

 

2. Var 100% sikker på at jeg nevnte det i hovedinnlegget, men jeg hadde kyssesyken i starten av året. Følte meg mer eller mindre helt frisk i løpet av sommerferien.

 

Har googlet det litt i dag tidlig og det virker som om nedsatt immunforsvar og luftveisinfeksjoner er normalt i etterkant. Spurte legen min om dette, men han sa at det ikke var nærliggende å tro det var noen sammenheng.

 

Men ser på nettet at både private brukere og leger skriver at dette er normalt i etterkant.

 

Noen tips? :D

 

Har en eksamen nå straks. Etter det skal jeg hjem og sove i 16 timer.

 

Er forresten rikelig med hvile alltid lurt? Har noen ganger hørt at å komme seg i aktivitet kan "booste" immunforsvaret. 

 

Anonymous poster hash: b012c...7a5

 

 

Stress påvirker uansett immunforsvaret, men det kan også være etter kyssesyken. Mulig det ikke er pga kyssesyken, men som skrevet, stress påvirker mye :) Fysisk aktivitet kan være lurt for både kropp og sjel, men overanstrenger du deg når du er syk så kan det ha motsatt effekt. 

 

Anonymous poster hash: fff0c...ec5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...