Gå til innhold

TEST: Aqua Computer KryoM.2 PCIe SSD-adapter med kjøleribbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg måtte selvfølgelig sjekke ut når jeg har 950 pro montert i hovedkortet(M.2 slot). Min temps var helt fine. Dvs 37 grader "idle og 63-64 grader ved Atto test. Kan det ha noe med at dere tester på benk, mens jeg får luftflyt pga kabinettvifter og derav lavere temps?

Jeg kommer nok ikke til å bry meg nevneverdig om dette, når mine resultater ble langt innenfor. 

 

edit. Nå ser jeg idletemp ligger på 33 grader, så jeg skjønner ikke hvordan dere får 47

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar

en ting som ikke kommer klart frem er at en får mye høyere ytelse på lesing og skriving enn hvis man kobler den til M2-porten på hovedkortet. Slike porter bruker vanligvis PCIe 2 mens adaptere som slik som den som nevnes her bruker PCIe 3, noe som gir mye bedre ytelse på lesing og skriving.

 

Det beror ju självklart på om M.2 porten är kopplad på sata eller PCIe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Det beror ju självklart på om M.2 porten är kopplad på sata eller PCIe.

 

 

Det er avhengig av hvilken båndbredde M.2 PCIE slot'n støtter.

 

M.2 slot som støtter nok kalles gjerne "Ulta M.2" og støtter PCIE Gen3 x4.

En "standard" M.2 med PCIE Gen2 x2 eller PCIE Gen2 x4 vil ikke gi nok trøkk i bua til de drøyeste SSD'ene.

 

(Sjekk hva HK'et støtter m.a.o)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

 

...

Det beror ju självklart på om M.2 porten är kopplad på sata eller PCIe.

 

 

Det er avhengig av hvilken båndbredde M.2 PCIE slot'n støtter.

 

M.2 slot som støtter nok kalles gjerne "Ulta M.2" og støtter PCIE Gen3 x4.

En "standard" M.2 med PCIE Gen2 x2 eller PCIE Gen2 x4 vil ikke gi nok trøkk i bua til de drøyeste SSD'ene.

 

(Sjekk hva HK'et støtter m.a.o)

Dette er et poeng, jeg har nå puttet inn en setning om det i testen.
Lenke til kommentar
Dette er et poeng, jeg har nå puttet inn en setning om det i testen.

Dette kan til og med kan bety raskere hastigheter enn hovedkortets egen M.2-kontakt – her kommer det an på hvordan hovedkortets båndbredde er fordelt.

 

-

 

Har du forøvrig noe mål på hvor tykk [mm] termisk pute som bør benyttes på begge sider av en "dobbelsidig SSD"?

Lenke til kommentar

9/10 poeng, greit nok for kjøleribben, men ikke for SSD'en.

 

Produsenter av slike SSD'er bør gjøre noe med varmeproblematikken framfor å overlate jobben til entusiastløsninger. Jeg forventer at produsent lager et raskt produkt rett ut av esken.

Lenke til kommentar

9/10 poeng, greit nok for kjøleribben, men ikke for SSD'en.

 

Produsenter av slike SSD'er bør gjøre noe med varmeproblematikken framfor å overlate jobben til entusiastløsninger. Jeg forventer at produsent lager et raskt produkt rett ut av esken.

Det ER jo ikkje noe varmeproblematikk å snakke om ;) Eneste som er problemet er at noen få bruker benchmarkprogrammer til å hamre 4k filer i 2 timer til ssden. Det har ingen ting med vanlig bruk å gjøre. Skrivehastigheten er så rask, at man egentlig fyller opp ssden før den rekker å bli for varm, slik at den "throtler" litt på ytelsen. 99.9999% av brukerene vil aldri merke at den yter noen MB/s dårligere ved ekstrem skriving av monster store filer.

 

 

Litt morsomt at det er flere som har hørt om "varmeproblemer" med M.2, enn det er folk som vet hva Nvme eller kanskje hva en m.2 slot egentlig er  :wee:  Dette er typisk internett og storm i et vannglass. Typisk facebookspam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Det ER jo ikkje noe varmeproblematikk å snakke om ;) Eneste som er problemet er at noen få bruker benchmarkprogrammer til å hamre 4k filer i 2 timer til ssden. Det har ingen ting med vanlig bruk å gjøre. Skrivehastigheten er så rask, at man egentlig fyller opp ssden før den rekker å bli for varm, slik at den "throtler" litt på ytelsen. 99.9999% av brukerene vil aldri merke at den yter noen MB/s dårligere ved ekstrem skriving av monster store filer.

 

 

Litt morsomt at det er flere som har hørt om "varmeproblemer" med M.2, enn det er folk som vet hva Nvme eller kanskje hva en m.2 slot egentlig er  :wee:  Dette er typisk internett og storm i et vannglass. Typisk facebookspam.

 

Klarte 70°C i idle på en 950 Pro jeg da, i M.2 slot'n på HK. Men dette var nok ganske ekstremt tilfelle av overfylt kasse med dårlig airflow.

 

At det KAN bli et problem er iallfall sikkert. Hvor STORT problemet er for folk flest er en annen ting.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Finnes det noen PCIe 3.0 x1 varianter av denne?

 

Jeg regner med overføringshastigheten blir begrenset med bare en x1-kontakt, men jeg har en slik klemt inn ved siden av CPU-kjøleren, og alt jeg har funnet av aktuelt utstyr blir for bredt og kommer dermed i konflikt med kjøleren.

 

Dette adapteret fra Aqua Computer går i høyden, og der har jeg nok å ta av.

Hadde vært toppers å fått skviset inn en nusselig liten M.2 SSD, bare for å få brukt kontakten til noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...