Gå til innhold

Hundrevis av danske nettpirater har mottatt «trusselbrev» i posten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som bor i norge slipper unna, eller de som handler på G2A (Cdkeys.com).

Vil egentlig sagt G2A burde bli saksøkt fordi enkelte mener de selger spill som har brukt med stålet kredittkort eller man får et spill gratis til venn og selger det videre til høy pris.

 

Så usikker om noen har blitt tatt for privatkopiering i norge?

Er man fildeler bør man ha stor risiko for å bli tatt.

 

De som kun laster ned har vel ofte liten risiko for å bli tatt særlig ved liten skala.

 

Problemet er vel også enkelte har statisk adresse så den kan endres med tiden.

Få har fast ip adresse ofte bedrifter. Så de har større sansynlighet for å bli tatt.

 

I norge er vel slik man må til domstolen for å få navn\adresse selv om det kanskje har blitt lettere å få det nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

De som bor i norge slipper unna, eller de som handler på G2A (Cdkeys.com).

Vil egentlig sagt G2A burde bli saksøkt fordi enkelte mener de selger spill som har brukt med stålet kredittkort eller man får et spill gratis til venn og selger det videre til høy pris.

 

Så usikker om noen har blitt tatt for privatkopiering i norge?

Er man fildeler bør man ha stor risiko for å bli tatt.

 

De som kun laster ned har vel ofte liten risiko for å bli tatt særlig ved liten skala.

 

Problemet er vel også enkelte har statisk adresse så den kan endres med tiden.

Få har fast ip adresse ofte bedrifter. Så de har større sansynlighet for å bli tatt.

 

I norge er vel slik man må til domstolen for å få navn\adresse selv om det kanskje har blitt lettere å få det nå.

 

 

 

 

- Tre små rettelser...

 

Nr.1...: Bruker man Bittorrent til å laste ned noe som et opphabsberettiget så er man også med på å dele det videre.

Så etter loven så er man, for all intents and purposes, en fil-deler/nett-pirat.

 

Nr.2...: Fast-IP og Statisk-IP er en og samme sak.

Du tenker nok på Dynamisk-IP, som blir byttet ut ved gjevne mellomrom.

 

Nr.3...: Det har blitt tatt flere Fil-delere/nett-pirater her i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

man kan jo enkelt ungå problemet med VPN.

Men godt mulig programvare selvskapet saksøker VPN levrandøren så må de si hvem som er bak VPN brukeren.

Så den sikkerheten har man ikke.

 

Men uansett Sverige\Danmark\Norge man må være stor pirat for å bli tatt.

Det innrømmer vel Peter Sunde. Tror man ikke blir tatt første gangen. Så de som laster ned noen Terabyte med filmer\spill bør vel være klar over risikoen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

man kan jo enkelt ungå problemet med VPN.

Men godt mulig programvare selvskapet saksøker VPN levrandøren så må de si hvem som er bak VPN brukeren.

Så den sikkerheten har man ikke.

 

Men uansett Sverige\Danmark\Norge man må være stor pirat for å bli tatt.

Det innrømmer vel Peter Sunde. Tror man ikke blir tatt første gangen. Så de som laster ned noen Terabyte med filmer\spill bør vel være klar over risikoen.

 

Tviler vel sterkt på at mengde har mye å si. Det er først og fremst å skremme fra å laste ned som er målet vil jeg tro. Da er det bare en fordel om hvem som helst kan bli tatt.

Lenke til kommentar

Det er i første omgang kun skremselspropaganda. Mange blir nok redd og betaler også. Politiet blir aldri verden å bruke ressurser på dette, så jeg tror de fleste kan ta det med en klype salt. Skal de virkelig dra hjem og hente utstyr hos titusener av mennesker for å gå gjennom de? Neh, tviler. 

Lenke til kommentar

 

man kan jo enkelt ungå problemet med VPN.

Men godt mulig programvare selvskapet saksøker VPN levrandøren så må de si hvem som er bak VPN brukeren.

Så den sikkerheten har man ikke.

 

Men uansett Sverige\Danmark\Norge man må være stor pirat for å bli tatt.

Det innrømmer vel Peter Sunde. Tror man ikke blir tatt første gangen. Så de som laster ned noen Terabyte med filmer\spill bør vel være klar over risikoen.

 

Tviler vel sterkt på at mengde har mye å si. Det er først og fremst å skremme fra å laste ned som er målet vil jeg tro. Da er det bare en fordel om hvem som helst kan bli tatt.

I Norge har de bare gått etter de store og bakmenn.

Rettighetshavere kan gå til sivilt søksmål eller politianmelde.

Tror de er litt redde for at dette vil falle litt i fisk mot små pirater.

 

Norge er ikke usa, de kan ikke saksøke skal de saksøke for 10.000 må de bevise med god sannsynlighet at de har tapt 10.000 på den piraten.

En politi anmeldelse vil neppe føre frem om de anmelder tusenvis.

Igjen en vanlig pirat kan ikke siktes for stort mer en simpelt tyveri og er komplisert å oppklare for en så liten sak.

God sjanse for at de ikke kommer gjennom her, da vil piratkopiering fortsatt være forbudt men du vet du ikke blir straffet. Tilsvarende å gå på rød man,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

man kan jo enkelt ungå problemet med VPN.

Men godt mulig programvare selvskapet saksøker VPN levrandøren så må de si hvem som er bak VPN brukeren.

Så den sikkerheten har man ikke.

 

Men uansett Sverige\Danmark\Norge man må være stor pirat for å bli tatt.

Det innrømmer vel Peter Sunde. Tror man ikke blir tatt første gangen. Så de som laster ned noen Terabyte med filmer\spill bør vel være klar over risikoen.

 

Vet ikke om dette er sant, men har blitt fortalt om du blir ferska på VPN så gjelder utenlandske regler.

 

I tidligere dager så hadde jeg utenlandsk VPS som torrent-seedbox. Men etter at P2P begynte å bli såppas alvorlig så kutta jeg ut med slike aktiviteter. Arr...

Lenke til kommentar

Hmmm er disse brevene skrevet direkte til en bestemt person, eller er det bare et standardbrev som er sendt ut?

 

Tenker jo litt på hvordan de liksom skulle klare å få knyttet IP-adressene i det angitte tidspunktet til en angitt person. Det er jo en omstendig prosess bak dette. ISPene deler jo ikke ut denne informasjonen uten videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tryggere å finne mac adressen, selv om det er også mulig å forfalske den eller bruke netttverkkort f.eks PCI-e.

Men da må man ransake personen å vise den har den mac adressen.

Da ip adressen varier.

 

Men jeg tror på med mindre det er snakk om 100 000 kr i tap tviler jeg på filmprodusentene vil ta saken.

De kan tape langt mere på rettsak og bevis en den summen hvis de taper saken.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tryggere å finne mac adressen, selv om det er også mulig å forfalske den eller bruke netttverkkort f.eks PCI-e.

Men da må man ransake personen å vise den har den mac adressen.

Da ip adressen varier.

 

Men jeg tror på med mindre det er snakk om 100 000 kr i tap tviler jeg på filmprodusentene vil ta saken.

De kan tape langt mere på rettsak og bevis en den summen hvis de taper saken.

 

Nei, det er ikke tryggere å finne mac-adressen, den er ikke tilknyttet noe abonnement eller person, og den kan som du sier settes til hva som helst, og dessuten er den ikke fra den opprinnelig maskinen. Hvem skal man liksom ransake bare på grunnlag av en mac? 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg mente om mac-adressen fra opprinnelses-nic, for å kalle det det, kan leses av i andre enden, for eksempel ved p2p fildeling. Eller annen type trafikk for den saks skyld. Også et ørlite problem at mac-adressen ikke finnes i et register det går an å knytte til noe. Og at den kan endres i en håndvending.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...