Gå til innhold

AMD har lansert nye prosessorer med kraftig grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nå har vi ingen prisinformasjon for sammenligningen, men ifølge AMD skal altså APU-høvdingen deres, A12-9800, yte tilsvarende Intels Skylake Core i5-6500 i prosessorintensive oppgaver og inntil dobbelt så godt i spill. Begge har en TDP på 65 watt.

Betyr det snart kanskje i 2020 så kan man ha cpuer som kan måle seg mot i7 6700k og RX 480x i doom4?

 

Ikke dårlig, hvis ryktene stemmer kan AMD bli like god som intel.

 

Når vil tek.no teste disse cpuene?

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Må si jeg er positivt overrasket over spesifikasjonene på APUene, spesielt med tanke på tidligere generasjoner. Excavators eneste opptreden på FM2+-plattformen (Athlon x4 845) stopper på 3,8GHz (med null rom for overklokking), og har samme TDP (65W) uten integrert grafikk. Normalt ville dette gjort meg skeptisk til at CPUen klokker ned mye under tung CPU+GPU-belastning (ytelsestester av Skull Canyon-NUCen viser dette veldig bra), men med basefrekvens på 3,8GHz burde ikke dette være et alt for stort problem. De må ha optimalisert arkitekturen betydelig, med tanke på tidligere publiserte AMD-slides hvor Excavator er _mindre_ effektiv enn Kaveri over ~20W per modul. Om dette stemmer fortjener de en runde applaus.

 

Jeg regner med at mye av ytelsesøkningen kommer av DDR4-oppgraderingen, ettersom Excavator i seg selv ikke har mye bedre IPC enn Kaveri. De økte frekvensene hjelper selvsagt også - når Excavator på 3,8GHz kan matche Kaveri på 4,1 (A10-7870k) burde Excavator på 4,2 ta noen steg i riktig retning. Men frekvensene alene forklarer ikke forbedringen.

 

Er også spent på hvordan cache er lagt opp i disse APUene. Har de implementert en L3-cache, som de skal på Zen? Eller har de i alle fall gjort L2-cachen like stor som på Kaveri, for å fjerne denne flaskehalsen fra x4 845?

 

 

Og et lite pirk: "... NVMe og (endelig!) SATA Express." Jeg regner med og-et skulle vært flyttet etter parentesen der? Eller mener journalisten faktisk at SATAe-støtte er en etterlengtet funksjon?  :confused:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nissen kommer ikke å kjøpe A12-9800 hvis den er like god som i5 6500 bare billigere?

Tror nok hvis denne viser seg å konkurere er ikke all håp over for AMD Zen.

 

Men dette blir nok en budsjett løsning vil jeg tro.

Cpu ytelse er det viktigste, håper apuen er raskere en RX 450.

 

#1: Hvordan relaterer dette til hvorvidt Zen er en brukbar arkitektur eller ikke? Disse APUene har ingenting med Zen å gjøre, annet enn at de deler sokkel og brikkesett. Dette er en videreutvikling av Excavator, AMDs forrige arkitektur, og de er produsert på 28nm, ikke 14. At Zen (gjennom AM4-plattformen) ville ha støtte for PCIe 3, NVMe og USB 3.1 er ingen nyhet.

 

#2: APUen kommer etter all sannsynlighetikke til å være like rask som/raskere enn en (til nå ikke lansert) RX 450. Hvorfor? Minnebåndbredde. Selv om RX 450 skulle ha samme antall grafikkjerner (512) klokket ~likt eller under, vil den garantert støtte GDDR5-minne, og garantert over en 128-bits (eller bredere) minnebuss. DDR4-2400 i dual channel (også 128-bits) kan ikke måle seg mot dette.

 

Så kommer spørsmålene om hvorvidt RX 450 vil være en "høstet" Polaris 11-brikke (med deaktiverte kjerner) eller en rebrand av en tidligere GCN-brikke med passelig antall kjerner for å holde prisene lave. Det siste er mer sannsynlig med tanke på at dette er kort som i beste fall vil toppe tusenlappen i pris - spesielt når RX 460 produseres på den unge (og dermed dyre) 14nm-prosessen. Om RX 450 blir en "RX 460 light" vil den lett slå enhver iGPU - spesielt en iGPU produsert på en tre år eldre produksjonsprosess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med 4k\8k støtte er det for krevende for APU?

Å dra 4k\8k youtube filmer problemfritt?

 

Litt evig optimistik 10 gigabit\2.5 gigabit lan kommer på AMD?

Vil det antas linux støtte ut av boksen eller er dette låst i windows 10?

 

Er ganske mange spørsmål frem til vi kommer til AMD Zen.

Men fremdeles er dette håp det er vits å vente istedenfor å oppgradere am3+ lga 1155 eller sokkel 1366\2011.

 

Lurer på pris da mange sier hvis AMD kan konkurere mot intel vil prisene blir stive i starten.

Men hvor stive om AMD eller intel blir billigst gjenstår å se?

Lenke til kommentar

Hva med 4k\8k støtte er det for krevende for APU?

Å dra 4k\8k youtube filmer problemfritt?

 

Litt evig optimistik 10 gigabit\2.5 gigabit lan kommer på AMD?

Vil det antas linux støtte ut av boksen eller er dette låst i windows 10?

 

Er ganske mange spørsmål frem til vi kommer til AMD Zen.

Men fremdeles er dette håp det er vits å vente istedenfor å oppgradere am3+ lga 1155 eller sokkel 1366\2011.

 

Lurer på pris da mange sier hvis AMD kan konkurere mot intel vil prisene blir stive i starten.

Men hvor stive om AMD eller intel blir billigst gjenstår å se?

 

Med tanke på at Intels 4,5W Kaby Lake-prosessorer dekoder 4k HEVC Main10 uten problem, og at AMD annonserer HW-dekoding av både HEVC (hvis hovedformål er bedre kompresjon ved høyere oppløsninger) og VP9 regner jeg med dette er helt uproblematisk.

 

10GBE kan helt sikkert dukke opp - det er opp til hovedkortprodusentene å sette inn de nødvendige kontrollerne, PCIe-kanalene er der. B350-brikkesettet virker dog ikke som det best egnede for dette (og situasjonene hvor en APU-basert PC har behov for 10GBE er vel også relativt få). Det kommer nok etter hvert når Zen er ute. Det største hinderet i dag er nok at Intel har de soleklart beste 10GBE-kontrollerne, og jeg nekter å tro at de ser blidt på at disse brukes på AMD-hovedkort (og ingen hovedkortprodusent er interessert i å gjøre Intel sinte ...).

 

Å vente akkurat nå er vel uansett lurt, om du ikke må ha nytt utstyr innen jul. Kaby Lake kommer i verste fall til å yte som overklokket Skylake, med bedre videokodeker som en bonus. At Zen (sannsynligvis) kommer omtrent samtidig, og kan være noenlunde konkurransedyktig, gjør det desto mer interessant. Om ikke annet vil Intel for første gang på mange år ha en grunn til å konkurrere på pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kunne spandert på seg litt flere PCIe lanes i prosessorene.

 

Jeg synes 8 Gen3 lanes er litt for lite selv i en "mainstream" prosessor (Intel har 16). Skal du ha en sikkelig NVMe SSD og en GPU blir det da kun 4 lanes per enhet, og det er for dårlig.

 

Ellers så får vel integrert grafikk en "boost" grunnet bedre båndbredde på DDR4 minne.

Det er dog verdt å merke seg at GPU i disse brikkene ikke er basert på "Polaris", eller også kjent som GCN 4.0. Dette er GCN 3.0.

Lenke til kommentar

Stemmer de sammenligningene mot i5 6500/T er jo dette imponerende av AMD. Solid ytelsesløft siden forrige generasjon (near 2.4x perfomance/watt, better branch prediction, prefetch improvements, lower latency).

Er ikke det der utsagn om Zen? De har i så fall lite med Bristol Ridge å gjøre.

 

Google skal jo komme med VP10 snart?

VP10 er inkorporert i AV1, og vil ikke lanseres som en egen kodek (https://en.wikipedia.org/wiki/VP9#VP10). AV1 er planlagt ferdig i slutten av 2016 eller begynnelsen av 2017 - og HW-kompatibilitet tar en god stund etter dette. HEVC og VP9 har vært i bruk et år eller mer, og det er først nå HW-støtten for begge virkelig er på plass. Softwaredekodere er alltid nødvendig når kodekene er nye. 

 

De kunne spandert på seg litt flere PCIe lanes i prosessorene.

 

Jeg synes 8 Gen3 lanes er litt for lite selv i en "mainstream" prosessor (Intel har 16). Skal du ha en sikkelig NVMe SSD og en GPU blir det da kun 4 lanes per enhet, og det er for dårlig.

 

Ellers så får vel integrert grafikk en "boost" grunnet bedre båndbredde på DDR4 minne.

Det er dog verdt å merke seg at GPU i disse brikkene ikke er basert på "Polaris", eller også kjent som GCN 4.0. Dette er GCN 3.0.

Enig der, med NVMe-støtte er 8x PCIe litt for lite. Kanskje de satser på å drive NVMe via chipsetet? Båndbredden halveres, men så er ikke dette en high-end-plattform, så det har muligens mindre å si? Ser ikke for meg at alt for mange kjøper en 950 Pro eller lignende til en 2-2500-kroners APU-plattform (med mindre de har veldig spesielle behov). Burde passe ypperlig til Intels nye billige 600p-disker. AMD tenker vel også at APU-plattformen primært er for PCer uten dedikert grafikk - kanskje ikke det vanligste her til lands, men vanlig i mange ikke-vestlige markeder (for ikke å nevne OEM og bedrifts-PCer).

 

Og ja, som du sier er det verd å få med seg at dette er GCN 3.0. Ytelsesforskjellene er ikke natt og dag, men det har selvsagt litt å si. Samtidig er det GCN 3 med kraftig oppdatert encode/decode, så en direkte overføring er det ikke.

Lenke til kommentar

 

Håper dette blir bra. Vi trenger amd.

Indeed. Jeg er optimistisk om Zen, men har til nå vært skeptisk til en ny generasjon 28nm APUer. Om ytelsen er rundt det de sier og strømforbruket er på/under TDP har de fått til mer enn jeg trodde var mulig. Gleder meg til å se tester, ikke minst av 35W-utgavene!

I følge notebookreview bruker faktisk X4 845 marginalt mindre strøm i gjennomsnitt (ikke maksimalt) enn Intels nærmeste match på pris, G4400. Disse er forholdsvis like i ytelse (ca like ved spilling, og X4 845 litt bedre på produktivitet). AMD har altså klart å redusere strømforbruket betraktelig med Excavator, og det er for meg et meget lovende tegn for hva Zen muligens klarer å gjøre. Jeg prøver å ikke la meg rive med for mye, men det er ikke til å stikke under stol av visse parametre har blitt kraftig forbedret den siste tiden. Følger med i spenning videre :)

Lenke til kommentar

 

 

Håper dette blir bra. Vi trenger amd.

Indeed. Jeg er optimistisk om Zen, men har til nå vært skeptisk til en ny generasjon 28nm APUer. Om ytelsen er rundt det de sier og strømforbruket er på/under TDP har de fått til mer enn jeg trodde var mulig. Gleder meg til å se tester, ikke minst av 35W-utgavene!
I følge notebookreview bruker faktisk X4 845 marginalt mindre strøm i gjennomsnitt (ikke maksimalt) enn Intels nærmeste match på pris, G4400. Disse er forholdsvis like i ytelse (ca like ved spilling, og X4 845 litt bedre på produktivitet). AMD har altså klart å redusere strømforbruket betraktelig med Excavator, og det er for meg et meget lovende tegn for hva Zen muligens klarer å gjøre. Jeg prøver å ikke la meg rive med for mye, men det er ikke til å stikke under stol av visse parametre har blitt kraftig forbedret den siste tiden. Følger med i spenning videre :)

 

 

AMD er dessverre ikke like strenge på å holde CPU/APUer innenfor TDP som Intel er. Det spørs selvsagt på belastningen, men Eteknix målte 100W forskjell mellom idle og Aida64 CPU stress-belastning, og AnandTech målte 74W idle-load (Prime95 og OCCT). Dette er dog system-wide strømforbruk inkludert PSU-tap, hovedkort, minne og andre komponenter i begge tilfellene, så noe mindre er nok mer riktig, men Intels alternativer er langt lavere i samme testing med ~tilsvarende oppsett.

 

Noe av dette kommer nok av at AMD ikke throttler produktene sine etter TDP like strengt som Intel gjør (noe som åpner for enormt strømforbruk i "strømvirus" som Prime95), heller enn faktisk ineffektivitet i arkitekturen, men forskjellene er likevel iøynefallende. Og så må vi huske at ingen CPU bruker 0W ved idle. Så for å holde seg innenfor TDP måtte målingene vært lavere enn 65W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...