Gå til innhold

Nå skal japanske giganter slå seg sammen om å lage 8K-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke overraskene slike skjermer vil komme på markedet før 2020.

Men hvorfor LCD og ikke OLED?

 

Skulle tro artikkelen stammer fra 2014 eller noe slik.

Da det har vært rykte om skjermer til 200 000 kr hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Største problemet er å finne standard da docsis 3.1 full duplex muligens ikke klarer å gi nok båndbredde til dette.

Så fiberen må vel overta vil jeg tro.

 

Enna større problem kun få filmer finnes i 4k.

Så 8k må man kjøpe nytt skjermkort da RX 480\ GTX 1080 muligens ikke klarer å spille av 8k på youtube uten problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er ikke overraskene slike skjermer vil komme på markedet før 2020.

Men hvorfor LCD og ikke OLED?

 

Skulle tro artikkelen stammer fra 2014 eller noe slik.

Da det har vært rykte om skjermer til 200 000 kr hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Største problemet er å finne standard da docsis 3.1 full duplex muligens ikke klarer å gi nok båndbredde til dette.

Så fiberen må vel overta vil jeg tro.

 

Enna større problem kun få filmer finnes i 4k.

Så 8k må man kjøpe nytt skjermkort da RX 480\ GTX 1080 muligens ikke klarer å spille av 8k på youtube uten problemer.

 

8K er null problem for GTX 1080.

 

GTX 650 kan spille av 4K til og med, så da spiser 1080 8K til frokost ;)

Lenke til kommentar

Største problemet er å finne standard da docsis 3.1 full duplex muligens ikke klarer å gi nok båndbredde til dette.

Så fiberen må vel overta vil jeg tro.

8K i 120 fps har blitt sendt over bakkenett på rundt 500 Mbps. Youtube har 8K test videoer ned til 50 Mbps.

Selv DOCSIS 3.0 klarer gigabit hastigheter. Og hva har full duplex med saken å gjøre? Skal du kjøre videokonferanse i 8K?

Endret av Valdimar
Lenke til kommentar

Det er ikke overraskene slike skjermer vil komme på markedet før 2020.

Men hvorfor LCD og ikke OLED?

 

Skulle tro artikkelen stammer fra 2014 eller noe slik.

Da det har vært rykte om skjermer til 200 000 kr hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Største problemet er å finne standard da docsis 3.1 full duplex muligens ikke klarer å gi nok båndbredde til dette.

Så fiberen må vel overta vil jeg tro.

 

Enna større problem kun få filmer finnes i 4k.

Så 8k må man kjøpe nytt skjermkort da RX 480\ GTX 1080 muligens ikke klarer å spille av 8k på youtube uten problemer.

 

0 problem for GeForce 1080 å kjøre 8k. Selv mitt GeForce 660 kjører 4k @60 fps glatt.

 

http://www.4kshooters.net/2016/05/09/the-brand-new-geforce-gtx-1080-by-nvidia-outputs-8k-video-at-60hz/

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Så fiberen må vel overta vil jeg tro.

Den ekstreme båndbredden begynner å bli en utfordring, særlig over kabler med en viss lengde. Det kan man enten løse ved å bruke fiber som mellomledd eller rett og slett flytte komponentene som produserer ekstrem båndbredde, fra den eksterne enheten og inn i skjermen. Altså uføre film/tv-dekodingen først i skjermen. For output fra PC bør man kanskje vurdere å komprimere skjermsignalet før oversendelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

- Etter det jeg har lest og forstått så skal 22,2-lydformatet bli lansert sammtidig med 8k TV'ene.

Greit nok at ukomprimert lyd krever mindre båndbredde sammenlignet med ukomprimert bilde/video.

Men ukomprimert bilde/video-delen alene yter rett i underkant av 63-FPS med en båndbredde på 100-Gigabit/s(12,5-Gigabyte/s).

Så ved 60-FPS så gjenstår grovt regnet rett i underkany av 4,5-Gigabit/s(562,5-Megabyte/s) i båndbredde for lyd-delen og annen viktig informasjon.

 

Ved bruk av både ukomprimert bilde/video og lyd så kan vi i hvert fall se langt etter 120-FPS, eller 60/60-FPS ved bruk av 3D.

 

Da ukomprimert bilde/video-delen alene yter rett i underkant av 126-FPS med en båndbredde på 200-Gigabit/s(25-Gigabyte/s).

Så ved 120-FPS så gjenstår grovt regnet rett i underkany av 9 Gigabit/s(1,125 -Gigabyte/s) i båndbredde for lyd-delen og annen viktig informasjon.

 

----------

 

Når det kommer til valg av skjerm-teknologi så tror jeg nok at eventuelt QLED vil gjøre det bra da det har visse fordeler over OLED.

QLED-skjermer kommer nok ikke til å bli særlig billige, men slik er nok med alt nytt, særlig i for bindelse med 8k og/eller 4k for den sakens skyld.

Men det at QLED er angivelig ikke bare billigere å produsere enn OLED, men at denne teknologien også angivelig skal ha bedre lysstyrke og lengre levetid.

Det lover godt...

Lenke til kommentar

Må bare påpeke en feil i artikkelen, neste OL-arrangement er ikke 2020, men 2018. 2020 er neste Sommer OL, mens det er Vinter OL i 2018. Men 2020 gjør nok overføring av 8K til japanerne litt enklere siden det foregår i Tokyo... (Må legge til at det er vel Sommer OL og Fotball VM som de oftes tester ut ny teknologi, og ikke Vinter OL (Selv om Lillehammer OL ble filmet i HD i sin tid så vidt jeg husker, men ikke sett).

Lenke til kommentar

Det er ikke overraskene slike skjermer vil komme på markedet før 2020.

Men hvorfor LCD og ikke OLED?

 

Skulle tro artikkelen stammer fra 2014 eller noe slik.

Da det har vært rykte om skjermer til 200 000 kr hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Største problemet er å finne standard da docsis 3.1 full duplex muligens ikke klarer å gi nok båndbredde til dette.

Så fiberen må vel overta vil jeg tro.

 

Enna større problem kun få filmer finnes i 4k.

Så 8k må man kjøpe nytt skjermkort da RX 480\ GTX 1080 muligens ikke klarer å spille av 8k på youtube uten problemer.

Japanere har ikke OLED teknologi som er god nok. Kun koreanerene har det. Så de kan ikke lage OLED, derfor lager de LCD. Enkelt og greit. LG kommer med første 8K OLED, men for OLED er det ikke noe poeng i å pushe masse piksler. Bildet er viktigst. Ting som HDR er fokus. 8K gjør det bare dyrt, og det er dyrt nok fra før av. Du får mye mer ut av HDR 4K enn 8K TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...