Gå til innhold

TEST: Beyerdynamic Custom One Pro+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderte disse (og mange andre) forrige uke da jeg skulle bestille nye hodetelefoner, men etter å ha lest ørten artikler og tester endte jeg opp med Philips Fidelio X2. For andre i samme situasjon kan de være verdt en kikk, det jeg leste virket veldig lovende.

 

Se f.eks.

Endret av Thalidomide
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Fidelio X2 selv og lurer på hvordan Beyer sine hodetelefon gjør det i forhold til Philips. Savner litt bass i Philips hodetelefonene.

 

Får antagelig mine i dag, gleder meg til å teste. De fleste sammenligningene jeg leste mellom X2 og DT770/880 så ut til å gå i X2 sin favør, var det som fikk meg til å tippe i den retningen.

Lenke til kommentar

Hadde selv Qpad-1339 før, men byttet over til Fidelio X2 da jeg ville ha et headsett med åpne klokker i tillegg.

 

Bassen er egentlig ganske lik mellom begge, men Qpad (Beyerdynamic) sine er litt mer "buldrende" siden de er lukket, mens X2 virker litt strammere. Jeg foretrekker i hovedsak lyden til X2'en, da den virker litt klarere over hele spekteret, men samtidig har mer enn nok "punch", da spesielt på bassen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYdNbk55zt

Har Fidelio X2 selv og lurer på hvordan Beyer sine hodetelefon gjør det i forhold til Philips. Savner litt bass i Philips hodetelefonene.

 

Savner du bass, så få deg en Fiio E10K, den legger til fantastisk "naturlig" bass med X2, det skal mye til for å få meg vekk fra denne komboen nå.

 

Er dine X2 øreputer limt fast forresten? Fikk disse for en uke siden, og ser det er kvalitetsforskjeller på noen av disse..

Lenke til kommentar

Hadde selv Qpad-1339 før, men byttet over til Fidelio X2 da jeg ville ha et headsett med åpne klokker i tillegg.

 

Bassen er egentlig ganske lik mellom begge, men Qpad (Beyerdynamic) sine er litt mer "buldrende" siden de er lukket, mens X2 virker litt strammere. Jeg foretrekker i hovedsak lyden til X2'en, da den virker litt klarere over hele spekteret, men samtidig har mer enn nok "punch", da spesielt på bassen.

 

Prøv beyerdynamic dt770 pro 80. Synes de var ganske så mye bedre enn x2 på hele spekteret. Spesielt i bassen(de er jo lukke også da).

Lenke til kommentar

Har brukt BD Custom one pro (BD COP) i over ett år. Beste HP kjøpet jeg har gjort til dags dato (har _endel_ hp`s).

 

Bassjusteringen er kjekk for når en er på trikk eller i støyende omgivelser (eller bare vil ha mer bass). Jeg bruker denne muligheten mye da jeg ønsker forskjellig bass på forskjellig musikk og i forskjellige sammenhenger.

 

Fidelio X2 ligger også ved siden av meg her, men kan ikke sammenlignes der disse er ment å brukes; i støyende omgivelser. Med fidelio må jeg justere opp volum for å kompansere for støy (trikk, pc etc). Med disse er det mulig å høre musikk eller annet på hvilket som helst volum uavhengig av om jeg er i støyende omgivelser eller ikke.

 

Oppløsning og romopplevelse på X2 løper sirker rundt BD COP (når jeg sitter i rolige omgivelser), men bassgjengivelse og spilling på lavt volum er imo totalt overlegent fra COP. På trikken vil du ikke få disse fordelene av X2 vs COP anyways pga støy fra omgivelsene. Dette er jo helt selvsagt med sammenligning av en åpen mot en lukket hp. I HP sammenheng er det to kategorier som ikke bør sammenlignes; åpen og lukket. Da disse har to vidt forskjellige bruksområder. Å anbefale X2 over BD COP er imo tullete. Da X2 er ubrukelig på trikken dersom en ønsker normalt volum. Og det er her BC COP er best imo. Nok demping til at det ikke blir nødvendig å blåse av seg ørene, og nok demping til at andre ikke blir irritert når du føler for høyt volum.

Lenke til kommentar

DT770 - 80 med velurpads har litt dårligere demping på enkelte frekvenser (lave frekvenser). På høyere frekvenser som f.eks laptop vifte og tale er det omtrent likt. Det har med velur vs "skinn". Skinn tetter igjen mot øret, men har store flater som ikke absorberer. Velur tetter mindre mot huden, men har "riflet og myk" overflate som "suger opp" frekvenser. I praksis er det komfort som imo bestemmer hvilken løsning en bør se på. Jeg liker velur da skinn føles fysisk veldig tett for meg (uavhengig av lydtetting). Forskjellen lydmessig er liten med 18db versjonene.

 

Skinnløsningen blir tettere, velurløsningen er mer komfortabel. Det er lett å bytte. Desverre er ikke COP tilgjengelig med velur i utsalg, så velurpads må da enten hentes fra andre dt770 (slik jeg har gjort), eller kjøpes ved siden av.

 

DT770 M pro er fremdeles kongen over passiv støydemping (35db). Disse har skinnpads da de er utviklet for trommeslagere etc (lave frekvenser). Forskjellen mellom velurpads og skinnpads for en trommeslager er relativt stor. Forskjellen mellom velur og skinn blir også større pga den økte db dempingen i disse. Jeg vet ikke om de fremdeles er å få tak i til en fornuftig pris. Jeg mener også disse er for dempet for de fleste situasjoner. Du mister totalt kontakten med omverden med disse på hodet...

 

Edit: mic fungerer utmerket på første generasjon Custom One Pro

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

 

Skinnløsningen blir tettere, velurløsningen er mer komfortabel. Det er lett å bytte. Desverre er ikke COP tilgjengelig med velur i utsalg, så velurpads må da enten hentes fra andre dt770 (slik jeg har gjort), eller kjøpes ved siden av.

 

 

Så de bruker samme puter?

Lenke til kommentar

Har brukt BD Custom one pro (BD COP) i over ett år. Beste HP kjøpet jeg har gjort til dags dato (har _endel_ hp`s).

 

Bassjusteringen er kjekk for når en er på trikk eller i støyende omgivelser (eller bare vil ha mer bass). Jeg bruker denne muligheten mye da jeg ønsker forskjellig bass på forskjellig musikk og i forskjellige sammenhenger.

 

Fidelio X2 ligger også ved siden av meg her, men kan ikke sammenlignes der disse er ment å brukes; i støyende omgivelser. Med fidelio må jeg justere opp volum for å kompansere for støy (trikk, pc etc). Med disse er det mulig å høre musikk eller annet på hvilket som helst volum uavhengig av om jeg er i støyende omgivelser eller ikke.

 

Oppløsning og romopplevelse på X2 løper sirker rundt BD COP (når jeg sitter i rolige omgivelser), men bassgjengivelse og spilling på lavt volum er imo totalt overlegent fra COP. På trikken vil du ikke få disse fordelene av X2 vs COP anyways pga støy fra omgivelsene. Dette er jo helt selvsagt med sammenligning av en åpen mot en lukket hp. I HP sammenheng er det to kategorier som ikke bør sammenlignes; åpen og lukket. Da disse har to vidt forskjellige bruksområder. Å anbefale X2 over BD COP er imo tullete. Da X2 er ubrukelig på trikken dersom en ønsker normalt volum. Og det er her BC COP er best imo. Nok demping til at det ikke blir nødvendig å blåse av seg ørene, og nok demping til at andre ikke blir irritert når du føler for høyt volum.

Godt med info fra noen som tydeligvis har litt erfaring  :)

 

Burde nok ha nevnt at i mitt tilfelle har fokus vært på lydkvalitet og komfort i relativt stille omgivelser (foran PCen hjemme/på kontoret). På reisefot og i områder med støy er nok andre hodetelefoner mer egnede. Likevel vurderte jeg BD COP til mitt bruk, men fikk inntrykk av at DT 770/880 muligens ville være et bedre kjøp for meg. Litt lengre nede på lista lå også Audio Technica ATH-M50x, men virker som de fleste anbefaler DT 770 foran disse?

Lenke til kommentar

Ja dt770 og cop bruker mer eller mindre samme puter. Jeg vil anta at nye dt770 puter kanskje er litt mindre og vil dermed være knotete å få på, men bedre det enn at de er for store og sitter løst. Jeg hadde bare noen gamle dt770 å rappe puter fra. Putene er ikke nye så de har mistet litt av tykkelsen kontra nye puter. De er nok lettere å sette på også. Men ja DT770 puter passer COP.

 

 

Ang ATH-M50x vs DT770 / COP.

Generelt sett vil jeg si at hodetelefoner er det mest subjektive valget du kan gjøre med tanke på lyd, og lukkede enda mer subjektivt enn åpne. Anbefalinger kan være en pekepinn, men i praksis er det ditt hode og dine ørekanaler som sammen bestemmer opplevelsen og lydkvaliteten (ørekanalene dine blir "høytalerkassen" for elementene med lukkede hodetelefoner og ørekanaler kan variere mye fra person til person). En generell anbefaling blir derfor feil imo. Du bør høre på alternetivene eller benytte deg av angrerett dersom noe ikke lyder bra med en gang. Det kan bli noe bedre over tid, men om det lyder pyton etter ett par timer, så vil ikke 100+ timer med innspilling eller bedre DAC/HPA egentlig endre karakteristikken på lyden. Da er det større sannsynlighet for at en annen kontruksjon vil fungere bedre med dine "høytalerkasser" (ører).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

 

Har Fidelio X2 selv og lurer på hvordan Beyer sine hodetelefon gjør det i forhold til Philips. Savner litt bass i Philips hodetelefonene.

 

Savner du bass, så få deg en Fiio E10K, den legger til fantastisk "naturlig" bass med X2, det skal mye til for å få meg vekk fra denne komboen nå.

 

Er dine X2 øreputer limt fast forresten? Fikk disse for en uke siden, og ser det er kvalitetsforskjeller på noen av disse..

Leste en forumpost på Philips' hjemmesider for en tid tilbake hvor en representant fra Philips forklarte at lim på øreputene til X2 var et forsøksprosjekt på noen av batchene de produserte, men at de senere sluttet med det fordi det var overflødig og gjorde at noen kunder hadde trøbbel med å ta av putene. Så mangler du lim er det meningen, og et tegn på at hodetelefonene er relativt ferske:P

 

Har Fidelio X2 selv og er strålende fornøyd, men siden de er åpne lekker det mye lyd begge veier, så er på utkikk etter lukkede (og muligens støykansellerende) hodetelefoner til å bruke på kontoret og når naboen får seg noe. Skal definitivt sjekke ut disse!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...