Gå til innhold

RYKTE: – Apple skal lansere en 5K-skjerm med innebygget grafikkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

De bestemte seg for at det ble for skummelt med avvik fra "15% bedre hvert år" formelen for profitt, og vil melke oss for 5K, 6K og 7K skjermer før de kommer til 8K ja?

Lenke til kommentar

Ikke ha for høye forhåpninger om bakoverkompatibilitet. Hele poenget og filosofien til Apple er at brukerne skal tvinges til å kjøpe alt det resterende utstyret sitt også på nytt. Selv om det bare var skjermen de egentlig hadde lyst på. Ta en kikk på aksjekursen. Aksjonærene ler hele veien til banken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Interessant ide med skjermkort i skjermen, men Mac er kanskje plattformen der det egner seg minst, om dette skal være den eneste skjermen de leverer.

 

AtW

 

Hvorfor det egentlig? Bærbare Macer har jo stort sett elendig skjermkort så jeg ser jo egentlig nytten i det da de nok fortsatt ønsker å levere små, tynne, ultraportable maskiner fremover, men som fortsatt støtter denne skjermen.

Lenke til kommentar

De bestemte seg for at det ble for skummelt med avvik fra "15% bedre hvert år" formelen for profitt, og vil melke oss for 5K, 6K og 7K skjermer før de kommer til 8K ja?

 

Det er usansynelig at det kommer macer med 8K skjerm. Mer sansynelig med 9K eller noe sånt.

Lenke til kommentar

 

Interessant ide med skjermkort i skjermen, men Mac er kanskje plattformen der det egner seg minst, om dette skal være den eneste skjermen de leverer.

 

AtW

Hvorfor det egentlig? Bærbare Macer har jo stort sett elendig skjermkort så jeg ser jo egentlig nytten i det da de nok fortsatt ønsker å levere små, tynne, ultraportable maskiner fremover, men som fortsatt støtter denne skjermen.

 

 

Fordi det er en spesial-skjerm til et spesielt marked, noe som ikke passer så bra om det er den "eneste tilgjengelig".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke ha for høye forhåpninger om bakoverkompatibilitet. Hele poenget og filosofien til Apple er at brukerne skal tvinges til å kjøpe alt det resterende utstyret sitt også på nytt. Selv om det bare var skjermen de egentlig hadde lyst på. Ta en kikk på aksjekursen. Aksjonærene ler hele veien til banken.

Eller så kan det ha noe med at teknologien i seg selv ikke er bakoverkompatibel

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi det er en spesial-skjerm til et spesielt marked, noe som ikke passer så bra om det er den "eneste tilgjengelig".

 

AtW

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Mener du at for få har Mac gjør at det egner seg aller minst til Mac? Og er det noe mer spesielt med markedet for denne skjermen kontra den de selger i dag?
Lenke til kommentar

 

Fordi det er en spesial-skjerm til et spesielt marked, noe som ikke passer så bra om det er den "eneste tilgjengelig".

 

AtW

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Mener du at for få har Mac gjør at det egner seg aller minst til Mac? Og er det noe mer spesielt med markedet for denne skjermen kontra den de selger i dag?

 

 

La oss si du har en Mac og ønsker en apple-skjerm (det er riktignok strengt tatt ikke en nødvendighet å ha en apple-skjerm, men man er delvis "låst" til det. Når det da er apple som er din leverandør, så er det en ganske stor ulempe om alt de leverer er en "sær" skjerm. En sær skjer fra feks dell er ikke noen ulempe, fordi de har tonnevis med ikke-sære modeller.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke ha for høye forhåpninger om bakoverkompatibilitet. Hele poenget og filosofien til Apple er at brukerne skal tvinges til å kjøpe alt det resterende utstyret sitt også på nytt. Selv om det bare var skjermen de egentlig hadde lyst på. Ta en kikk på aksjekursen. Aksjonærene ler hele veien til banken.

 

Tja, som mangeårig Mac-bruker kjenner jeg meg sjelden igjen i skremselspropagandaen til antifanboysen. Selv har jeg en god blanding av gammelt og nyere Apple-utstyr, som fungerer sømløst sammen. Fra en 2001-modell iBook G3 med OSX 10.4 via iPad 2 og iPhone 5S, begge med iOS 9, Mac Mini med OSX 10.11, to MacBook Pro hvorav den ene med OSX 10.5 og den andre en Retina med OSX 10.11 og ulike utgaver av Airport Express trådløsrutere. Dessuten en Acer-monitor, en Samsung-monitor og Canon skriver og skanner. På et bakrom står en ubrukt stasjonær-PC med Windows 7 og Adobe CS4 og samler støv (jeg "fikk" den fra et konkursbo). Sist jeg brukte Windowsmaskinen var for å teste nettsider i IE7.

Lenke til kommentar

Ikke ha for høye forhåpninger om bakoverkompatibilitet. Hele poenget og filosofien til Apple er at brukerne skal tvinges til å kjøpe alt det resterende utstyret sitt også på nytt. Selv om det bare var skjermen de egentlig hadde lyst på. Ta en kikk på aksjekursen. Aksjonærene ler hele veien til banken.

Eller så kan det ha noe med at teknologien i seg selv ikke er bakoverkompatibel

Noe som ser ut til å være et designmål og kriterie hos Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noe som ser ut til å være et designmål og kriterie hos Apple.

Jeg kan være enig i at Apple ofte prioriterer andre ting enn bakoverkompatibilitet, men i dette tilfellet er det lite de kan gjøre. Ingen Macbooks støtter verken 5k eller ekstern grafikk/thunderbolt 3.

 

Thunderbolt støtter PCIe, som du bruker til å koble til grafikkkort. Det er ikke noe nytt i Thunderbolt 3 som jeg kan ser kan gi støtte for dette som ikke har fungert med tidligere Thunderbolt versjoner. Elde Macer har og Tunderbolt.

 

Xbox kunne heller ikke ha bakoverstøtte til gamle spill, men litt etter lansering så gikk det plutselig likevel. Det er ikke alt selskaper sier, som stemmer. En god del av Apple sin markedsstrategi er å få folk til å ofte kjøpe nytt. Ikke uvanlig for et selskap som det, men slik er det likevel. Selvfølgelig ikke spesielt for Apple, og Apple har heller ikke drevet med ulovlig konkurranse eller prisfiksing som mange andre selskaper har gjort tross alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som ser ut til å være et designmål og kriterie hos Apple.

Jeg kan være enig i at Apple ofte prioriterer andre ting enn bakoverkompatibilitet, men i dette tilfellet er det lite de kan gjøre. Ingen Macbooks støtter verken 5k eller ekstern grafikk/thunderbolt 3.

Hva mener du med lite å gjøre? De kunne for eksempel valgt tradisjonell plassering av skjermkortet. Det telte nok positivt at det designvalget brøt bakoverkompatibiliteten. Forgjengeren hadde for eksempel ikke det til tross for like høy oppløsning så det er fult teknisk mulig å gjøre det på andre måter. De valgte bare aktivt bort de bakoverkompatible måtene å gjøre det på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...