Gå til innhold

Snart kan du kjøpe Nokia-mobiler igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette lå i kortene allerede da den opprinnelige avtalen mellom MS og Nokia ble signert. Nokia skulle jo få tilbake rettigheten til å lansere mobiltelefoner med sin merkevare i 2016.

Syntes egentlig det var merkelig at det tok så lang tid for MS å bli kvitt dumb/feature phone avdelingen. Den passet svært lite overens med deres vision om Windows på alle platformer.

Det er bra de i hvert fall fikk noe igjen for de 7.17 milliardene ($) de hev ut av vinduet for Nokia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nokia N8 er den beste telefonen noensinne.

Gi meg en oppdatert utgave med Android.

 

 

 

 

- Selv har jeg en N97...

Jeg digger denne mobilen..., med unntak av to ting.

1. Den kunne med fordel ha hatt en bedre skjerm, da den er veldig ømfintelig.

2. Den har et ekstremt begrenset minne for Main-storage.

Og det faktum at programmene tar en MS å legger store deler inn i dette minne.

Det fører til at jeg får støtt og stadig beskje om at det er lite minne tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Kjære nokia.

Vær så snill, ikke la foxconn produsere telefonene deres. Jeg vil ikke ha en nokia som ser ut som en iphone. Det finnes nok av telefoner på markedet som har iphones stygge utseende.

Ellers stå på, håper dere kommer med mye bra:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære nokia.

Vær så snill, ikke la foxconn produsere telefonene deres. Jeg vil ikke ha en nokia som ser ut som en iphone. Det finnes nok av telefoner på markedet som har iphones stygge utseende.

Ellers stå på, håper dere kommer med mye bra:)

 

Hva i alle dager får deg til å tro at Foxcon er de som designer produktet? OG at de har designet iPhone?

Lenke til kommentar

Problemet til Microsoft var ikke telefonene, men operativsystemet. Dette er noe som skulle vært gjort for lenge siden.

Hvilket problem og OS er det du mener på her?

 

Det MS selger unna her er low end mobilavdelingen, les Asha/Nokia X mobilene, som i mange tilfeller kjører på en tilpasning av Android OS. Så kan man sikkert si at det var et problem som du sier at disse kjørte Android og ikke Windows, selv om brukergrensesnittet på Nokia X lignet på Windows sine tiles.

 

Men, gitt at du trolig mener Windows Phone/Windows 10m her, så må jeg si meg sterkt uenig. Windows OS på mobilene er ikke problemet i seg selv, og det er ikke noen hemmelighet at jeg personlig synes det er det beste av de tre for tiden mest aktuelle. Men, de har en utfordring med applikasjoner, og selv om dette problemet ikke lenger er så stort, vil enkeltapplikasjoner som SnapChat i seg selv være svært ødeleggende for plattformen.

 

Microsoft fortsetter med mobilsanstingen og Windows 10, og stadig flere store maskinvareprodusenter har meldt seg på. Hvorvidt MS vil lansere en ny Lumia eller Surface mobil neste gang gjenstår å se. I sistnevnte tilfelle så er Surfaceavdelingen til MS etter sigende tungt involvert i utviklingen. Denne sammensmeltningen av to tidligere adskilte avdelinger vil muligens over tid føre ytterligere endringer på MS mobilavdeling, uten at det betyr at de satser mindre på MS mobiler med Windows OS.

 

 

 

Dette lå i kortene allerede da den opprinnelige avtalen mellom MS og Nokia ble signert. Nokia skulle jo få tilbake rettigheten til å lansere mobiltelefoner med sin merkevare i 2016.

Syntes egentlig det var merkelig at det tok så lang tid for MS å bli kvitt dumb/feature phone avdelingen. Den passet svært lite overens med deres vision om Windows på alle platformer.

Det er bra de i hvert fall fikk noe igjen for de 7.17 milliardene ($) de hev ut av vinduet for Nokia.

Feature phone avdelingen ble vel i stor grad kuttet allerede i 2014, og jeg vet ikke helt om det lå i kortene at denne skulle tilbake til Nokia. Om det tok for lang tid kan kanskje diskuteres, men Feature Phones var/fremdeles noe som det omsettes en del av, og som kunne gi penger inn selv om store deler av verden allerede er over på eller er på vei over til smarttelefoner.

 

At det ikke er en naturlig satsing for MS i lengden kan jeg være enig i. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange som jubler over at det kommer mobiltelefoner med Nokia logo, og henviser til kvaliteten på sine forrige mobiler fra samme merke. Men det mange glemmer er at MS i dag eier, selv etter dette salget virker det som, avdelingen som utviklet disse mobiltelefonene. Og ikke bare det, de eier også alle andre ledd, fra design til produksjon, logistikk, markedsføring og what not.

Det Nokia selv har tilbake i dag er en logo og en del patenter. Jeg sier ikke at en ny Nokia ikke kan være bra, men jeg synes det blir spesielt at mange SKAL ha en ny Nokia om den kommer, fordi en de hadde tidligere var sånn eller sånn bra. Hvis det var at Nokia bygde telefonene som er avgjørende, så er det mer nærliggende å kjøpe en Microsoft telefon. De nye Nokia mobilene vil være å betrakte som et nytt kinamerke med en etablert europeisk distribusjons og markedsføringskanal.

 

 

 

Når dere (TEK) skriver at det kan spøke for Lumia-serien, så bør dere kanskje utdype at årsaken til dette er at mye tyder på at neste mobil fra MS kan vise seg å bære et annet merkenavn, Surface. Det betyr ikke at MS ikke kommer til å lage flere Lumia, men det kan være de har større fokus på Surface akkurat nå.

MS har gjennom sine tabletmaskiner bygd et veldig solid merkenavn med Surface, som akkurat nå er sterkere enn Lumia. Det er forståelig at de ønsker å benytte dette merkenavnet, samtidig som det også er forståelig at de ønsker å utvikle de mulighetene en x86 plattform i slike mobile devicer kan bringe med seg. Og da helst før noen andre (i så stor skala).

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er foresten Microsoft lumia telefonene produsert

Tror ikke Nokia setter navnet sitt på hva som helst. Det kommer nok "high end" android telefoner og nettbrett.

Her er hva Nokia selv sier : http://company.nokia.com/en/news/press-releases/2016/05/18/nokia-signs-strategic-brand-and-intellectual-property-licensing-agreement-enabling-hmd-global-to-create-new-generation-of-nokia-branded-mobile-phones-and-tablets

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...