Gå til innhold

Dette skjer når du spiller en låt fra Spotify (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt forklart, sikkert, men jeg lurer fortsatt på hvordan musikken i Spotify kan starte så himla raskt etter man trykker play. Virker nesten som at alle sanger har et par sekunder buffer så fort Spotify er startet.

Da jeg prøvde Apple Music i gratisperioden tok det betydelig lenger tid før musikken startet der (opptil 5 sekunder).

Lenke til kommentar

Hva er egentlig årsaken til at de fleste velger lossy komprimerte lydfiler? Man kan jo diskutere hvorvidt det er merkbar forskjell på en ~250 kbps MP3/AAC/OGG kontra en tapsfri FLAC/ALAC osv.. Men lydfiler er jo temmelig små saker åkkesom og i dagens tidsalder hvor det å streame Netflix i 720P med minimum 3000 kbps så skulle man tro at FLAC og ALAC på ~600-1411 kbps burde være en smal sak?

 

Er det hovedsaklig fordi de ikke ser vitsen da så få vil merke noen praktisk forskjell? Har det med at mobiloperatørene er så gjerrige med datamengden som inkluderes i abonnementene at det ikke er logisk enda?

Lenke til kommentar

Jeg er også svært imponert over dette i Spotify. Interessant at Apple ikke leverte like godt. Lurer på om de er bedre i dag nå som kanskje "rushet" i begynnelsen har roet seg noe.

 

%LOCALAPPDATA%\Spotify hos meg tar over 10 GB selv om jeg ikke har en eneste spilleliste i Offline-modus. Spotify er flink til å lagre musikken man hører på lokalt slik at den er umiddelbart tilgjengelig for avspilling.

 

For det som ikke allerede ligger lokalt så tar det ikke så mange millisekundene for Spotify-klienten å be om en sang og få levert nok data for å kunne begynne avspilling - ihvertfall ikke med den båndbredden man typisk har tilgjengelig i dag. Spotify har nok også sørget for god infrastruktur med god geografisk tilgjengelighet som muliggjør denne responsen. Om Spotify i tillegg "jukser" og på forhånd ber om musikk den skjønner du kanskje skal til å sette på kjenner jeg ikke til. Det hadde vært interessant å gå i dybden på det og se hva som skjer bak gardinene :)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig årsaken til at de fleste velger lossy komprimerte lydfiler? Man kan jo diskutere hvorvidt det er merkbar forskjell på en ~250 kbps MP3/AAC/OGG kontra en tapsfri FLAC/ALAC osv.. Men lydfiler er jo temmelig små saker åkkesom og i dagens tidsalder hvor det å streame Netflix i 720P med minimum 3000 kbps så skulle man tro at FLAC og ALAC på ~600-1411 kbps burde være en smal sak?

 

Er det hovedsaklig fordi de ikke ser vitsen da så få vil merke noen praktisk forskjell? Har det med at mobiloperatørene er så gjerrige med datamengden som inkluderes i abonnementene at det ikke er logisk enda?

Netflix benytter seg bl.a. i stor grad av CDN-servere rundt omkring hos ulike ISPer. De hadde en feide med Telenor i 2014 om hvordan gildet med å sette opp slike servere i Telenor sitt nett skulle finansieres. Saken endte forøvrig opp med at Netflix (angivelig) betaler Telenor for å ha servere i deres nett. Slike CDN-bufferservere bidrar til å ta mye last bort fra infrastrukturen til Internett, og vil således gagne tier 2 og 3 ISPer ettersom trafikk på kryss av nettverk (transit) gjerne koster dem penger. For ikke å snakke om at netflix begynner å bli en ganske betydelig aktør, og en skulle tro folk etterhvert hadde lavere terskel for å bytte ISP enn å bytte strømmeleverandør. Ballsy av Telenor.

 

Uansett; slike bufferservere kommer ikke gratis, enten det er CDN-provider eller ISP som betaler. For strømming av video er dette behovet nærmest uungåelig med mindre man lemper på bitrate, som samtidig vil medføre redusert bildekvalitet, evt lavere oppløsninger. Jeg tror den gjengse musikklytter er langt mer tilgivende, ihvertfall når det kommer til 320 kbit MP3/Ogg kontra lossless som FLAC. Om Spotify blidgjør 98% av kundene sine (et tall jeg drar ut av rævva) vil det være en betydelig investering å skulle tilrettelegge for strømming av innhold som krever 2-4 ganger den båndbredden kun for den smale nisjen som mener de hører forskjell.

 

Altså: Spotify er ikke Netflix. For det første leverer de ikke samme innhold, for det andre har de ikke de samme/den samme mengden brukere, og for det tredje har de ikke den samme infrastrukturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...