Gå til innhold

Omlevering av vare kjøpt på tilbud


Anbefalte innlegg

Hei! I fjor kjøpte jeg en laptop på lefdal.com som jeg har vært veldig fornøyd med, helt til skjermen sluttet å fungere. Jeg betalte 4000 kroner for maskinen på tilbud, men den kostet egentlig 7000 kroner. Av kvitteringer ser jeg at det ikke fremgår at den er rabattert, og det står bare 3995,- kr på den.

 

I dag fikk jeg melding om at pga. lang ventetid på reservedel, vil de foreta en omlevering.

 

Spørsmålet mitt er da som følger: Har jeg rett på et produkt som har samme verdi? (Jeg forstår jo at PCer faller relativt fort i verdi). Eller er det spesifikasjonene man går etter?

 

PCen jeg kjøpte var såkalt ultraportabel og hadde aluminiumsfinish. Jeg har lite lyst til å måtte ta til takke med en "vanlig" laptop...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilsvarende kvalitet skal leveres. Så både ram, prosessor, vekt, batterikapasitet og oppløsning på skjerm må være tilsvarende eller bedre. Om du kan kreve metallfinish er jeg ikke helt sikker på. Du kan jo høre med Forbrukerrådet dersom du blir misfornøyd med omlevering. Ville anbefale å ikke ta erstatningsproduktet i bruk dersom du er særdeles misfornøyd med det nye produktet

Lenke til kommentar

Jeg har vært nede og snakket med dem. Fikk ikke noe tilbud da, men han skulle sende meg mer info i løpet av dagen.

 

Erstatningsenheten måtte visstnok være fra HP, men jeg finner ingen tilsvarende pcer til under 10000. Jeg finner en som koster 5,5k, men den er på flere punkter dårligere.

 

Resten av HP pcene er med 15,6" skjerm, og det synes jeg blir for stort.

 

Hvis eneste utvei er å heve kjøpet, vil jeg da "bare" få tilbake de 4000 jeg betalte for produktet på tilbud?

 

Takk for alle svar forresten :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav i lovverket at det skal være samme produsent, så det er noe selger selv står for evnt og er ikke nødvendigvis noe de har krav på å hevde. Med mindre det går under urimelige kostnader.

 

Dersom alternativet blir å heve kjøpet så får du kun tilbakebetalt det du betalte for den ja. Alternativt kjøpssum - fradrag for bruk + renter fra kjøpsdato.

Lenke til kommentar

Rart du  velge en fra HP..
Men et alternativ er jo å velge en tilsvarende PC i 15", åso kan du selge denne på Finn eller lignende for å så kjøpe deg den PC du faktisk ønsker :)

Evt kan du kjøpe en fra HP, bruke 30 dagers angrerett på å kjøpe deg den PCen du faktisk ønsker :)

Heving av kjøp med tilbakebetaling gir deg bare kjøpesum tilbake

Endret av Brattus
Lenke til kommentar

Okay. Ja, jeg glemte helt bort fradrag for bruk. Det betyr at det vil være en særdeles dårlig deal for meg å ta pengene tilbake.

 

Får avvente hva slags tilbud de gir meg. Det er jo litt vanskelig å vite hvor dyr vare jeg kan kreve også.

 

Hvis de krever fradrag for bruk kan du kreve forsinkelesrente. Ofte går dette nesten opp-i-opp, og for enkelhets skyld gir man dermed bare kjøpssummen tilbake i stedet for å bruke masse tid på å regne ut nøyaktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips.

 

Jeg sitter og titter litt på Lefdal sine sider nå, for å se hva som kan være aktuelt.

 

PCen jeg har/hadde er en HP Envy 14-k100eo, og den jeg har sammenlignet med er en HP Pavilion 13b1000no (...).

 

De virker ganske like med noen unntak:

- min hadde 14" skjerm, denne har 13,3" skjerm

- min hadde innebygd subwoofer, denne har ikke det

- min hadde bakgrunnsbelysning på keyboardet (veldig praktisk imho)

- pavilion-pcen har lavere oppløsning - av samme grunn antar jeg

+ pavilion-pcen har bittebittebittelitt bedre cpu

+ pavilion-pcen er fysisk mindre (som en konsekvens av mindre skjerm)

* harddisken er større, men det spiller ingen rolle, for jeg har en ssd jeg bruker uansett

 

I tillegg er byggematerialet på min bedre...

 

http://www.lefdal.com/INTERSHOP/web/WFS/store-lefdal-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Remove?ProductRefId=HP15R280NO@store-lefdal

 

edit; bare for å skyte inn. Min største bekymring er at jeg skal bli tvunget til å velge mellom en 15,6" pc eller 4000 kroner tilbake. 15,6" blir litt for stort til min bruk, og 4000 kroner er for lite til å kjøpe en tilsvarende PC.

Endret av kaaasen
Lenke til kommentar

Kan han ikke foreta ett dekningskjøp hvis lefdal nekter å tilby han noe tilsvarende? Hvis han her har kjøpt noe på tilbud blir det jo teit at de bare gir han tilbudsprisen tilbake. 

 

Det stemmer. Hvis han ikke kan få tilsvarende produkt fra lefdal, kan han heve kjøpet samtidig som han foretar et dekningskjøp av tilsvarende laptop som han hadde.

Tilsvarende er alt fra spesifikasjoner, byggematerialer og evt farge hvis det har noe å si.

Evt ekstra kostnad på å kjøpe denne maskinen skal dekkes av lefdal.

 

Du har også krav på forsinkelsesrenter siden kjøpsdato, noe som sikkert er noen hundrelapper, og stort sett er ca samme summen som bruksfradrag.

Lenke til kommentar

I går var jeg igjen nede på Lefdal for å hente PC som de så fint skrev i SMS'en jeg fikk. Mannen i kassa hadde ikke så mye å tilby meg, og spurte meg om hva jeg tenkte om en PC med AMD-prosessor. Jeg svarte han at jeg hadde kjøpt Intel Core i5 av en grunn, og at jeg ikke var spesielt interessert i å bytte til AMD.

 

Enden på visa ble at han skrev ned telefonnummeret mitt og lovet meg at avdelingsleder skulle ringe meg på mandag slik at vi ble enig om noe. Det virker for meg som de ikke er villig til å strekke seg særlig langt, så om dekningskjøp er noe jeg kan ha rett til kan det se ut som det er den veien det går.

 

edit: butikkeselgeren jeg snakket med i går sa at jeg ikke nøvendigvis ikke MÅTTE få HP, slik som servicemedarbeideren jeg snakket med tidligere i uken påsto.

 

edit2: da vi tittet litt rundt på pcer sa han "denne her har en ssd-disk, så den er uaktuell (...). Noe som igjen bekrefter mistankene mine om at de ikke vil gi mer enn de må, hvilket er fair enough. Jeg har uansett en SSD jeg skal putte inn.

Endret av kaaasen
Lenke til kommentar

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/HP14K100EO/hp-envy-touchsmart-14-k100eo-14-ultrabook#tab-specs

 

Noen som har noen formening om hvilken type PC hos Lefdal som vil være en maskin jeg realistisk kan kreve i forhold til maskinen jeg mister? Helst ikke 15,6", da jeg ønsker en mindre og lettere laptop. Går heller ned til 13,3" enn opp til 15,6".

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å akseptere en pc som på noen måte er dårligere enn den du leverte inn.

Det vil si at erstatningspcen skal ha lik eller bedre cpu, grafikkort, skjerm, størrelse, kvalitetsfølse (aluminium vs plast), vekt, og så videre.

 

Om det er samme merke, samme pris eller om lefal har den, har ingenting å si.

Hvis lefdal nekter eller ikke har en tilsvarende/bedre pc, foretar du dekningskjøp et annet sted.

Lenke til kommentar

De jeg synes ligner mest er nok Lenovo typene

eller
http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE80M5006QMT/lenovo-u31-70-13-3-barbar-pc-hvit

 

Tror jeg ville hørt hvorfor de ikke kan tilby en med SSD, da dette er standar på de fleste maskiner nå (som HDD var når du kjøpte PC) og dette er jo ikke din feil :)
Si du ønsker å bytte i en 13" eller 14" med i5 og se hva du kan få :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...