Gå til innhold

Forever Living, pyramidespill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000 

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3 

 

Off jeg blir trist av å lese både innlegget og sitatet ditt, snakkes om ett år når du har innsett at det ikke er bærekraftig over tid slik som tusenvis av personer før deg :) Husk i det minste å betal skatt og moms, mange som går ut av det der som gjeldsslaver.. 

 

 

Kva mekaniskmer ligger bak spådommen? Reint konkret, kva tenkjer du skjer med folka som jobbar med dette?

 

Eg har ein ven som har engasjert seg skikkelig i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000 

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3 

 

Off jeg blir trist av å lese både innlegget og sitatet ditt, snakkes om ett år når du har innsett at det ikke er bærekraftig over tid slik som tusenvis av personer før deg :) Husk i det minste å betal skatt og moms, mange som går ut av det der som gjeldsslaver.. 

 

 

Kva mekaniskmer ligger bak spådommen? Reint konkret, kva tenkjer du skjer med folka som jobbar med dette?

 

Eg har ein ven som har engasjert seg skikkelig i det.

 

rent statisk er du dømt til og feile , av mange grunner . jeg anbefaler og lese disse linkene om hvordan mlm , står litt om hvorfår modelen ikke er spesilet levedykting og hvor mye snittet av alle som driver dette tjener , klart det finnes unntak , men hadde det vært en så bra gullgruve som alle som driver med dette skal ha det til så hadde alle drevet med det . 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing

 

http://www.networkmarketing.no/index.php?option=com_content&view=article&id=396&catid=10:economy&Itemid=108

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000 

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3 

 

Off jeg blir trist av å lese både innlegget og sitatet ditt, snakkes om ett år når du har innsett at det ikke er bærekraftig over tid slik som tusenvis av personer før deg :) Husk i det minste å betal skatt og moms, mange som går ut av det der som gjeldsslaver.. 

 

Det er fullt mulig, men inngangsbilletten er såpass billig, og lovnadene så store(fra dårlige distributører), at det å bare quitte er svært enkelt når man ser hvor mye arbeid som må legges ned.

 

Jeg kjenner noen svært få som lever av dette, men mentaliteten og arbeidsmoralen som kreves for å oppnå noe særlig er det ekstremt få som har. Systemet ligger dog til rette for at alle skal ha en fair sjans, da markedene er internajsonale.

 

Det som er trist derimot, er den enormt lave kvaliteten på distributører, og det er det som i bunn og grunn har gitt nettverksmarkedsføring et såpass dårlig rykte. 

 

For å nevne det, så driver jeg ikke med mlm selv.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3

Off jeg blir trist av å lese både innlegget og sitatet ditt, snakkes om ett år når du har innsett at det ikke er bærekraftig over tid slik som tusenvis av personer før deg :) Husk i det minste å betal skatt og moms, mange som går ut av det der som gjeldsslaver..

Det er fullt mulig, men inngangsbilletten er såpass billig, og lovnadene så store(fra dårlige distributører), at det å bare quitte er svært enkelt når man ser hvor mye arbeid som må legges ned.

 

Jeg kjenner noen svært få som lever av dette, men mentaliteten og arbeidsmoralen som kreves for å oppnå noe særlig er det ekstremt få som har. Systemet ligger dog til rette for at alle skal ha en fair sjans, da markedene er internajsonale.

 

Det som er trist derimot, er den enormt lave kvaliteten på distributører, og det er det som i bunn og grunn har gitt nettverksmarkedsføring et såpass dårlig rykte.

 

For å nevne det, så driver jeg ikke med mlm selv.

Det aller største problemet til mlm er at det er utnytting på det groveste. Det hele handler om å få mest mulig forhandlere under seg, ikke selge mest mulig produkter. Men det er jo det en gjør, for å være forhandler må en kjøpe produkter. Altså blir de "ansatte" kunder, da sier det seg selv at de aller fleste er dømt til å feile. Ellers ville det ikke gått rundt.

 

Jeg har aldri blitt spurt om å kjøpe produkter av en mlmer, kun om å bli forhandler. Satt en gang på ett fly fra Oslo til Stockholm stappet i Forever folk som skulle på kurs. "naboen" min maste om dette under hele turen, ble aldri spurt om å kjøpe noe som helst, var ikke en del av samtalen engang. Men hun prøvde ivrig å verve både meg og samboer(som ikke var med en gang) til å bli med i kulten...

 

Men som jeg sa litt tidligere er det de som gjør det godt også, men det er veeeldig få som gjør det godt over tid da alle innser at de blir utnyttet på det groveste av disse personene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke ofte jeg siterer meg selv, men føler for å reposte det jeg skrev i en tråd om nettverksmarkedsføring fra i sommer:

 

Med all respekt å melde; De aller fleste selskaper innen dette segmentet, med unntak av Tupperware muligens, selger produkter som i beste fall er middelmådige og/eller har ymse varianter av pyramidespill som en del av greia, eller så har de til dels veldig dyre "startpakker" for nye distributører hvis man ønsker å være med på "moroa". Eventuelt annet jøgleri som selskapet har funnet på.

 

Har egentlig aldri sett noen spesielt unike produkter fra disse selskapene, med kanskje ett unntak, som jeg også nevnte nettopp; Tupperware. De hadde noe unikt den gangen de kom på markedet, og som verden faktisk hadde behov for. De kunne solgt produktene gjennom vanlige kanaler og hadde sikkert fått stor suksess via disse også.

 

Det handler vel egentlig mest om 3 ting:

 

1: Bli med ganske tidlig i det nye nettverkselskapet, eventuelt være den som faktisk starter opp selskapet i utgangspunktet, før andre får etablert seg og markedet blir mettet. 

 

2: Være en naturlig god selger. ( Les: gjerne litt sleip )

 

3: Og sist, men absolutt ikke minst: Finne nok fjols som er villige til å kjøpe de halvdårlige produktene og/eller bli nye distributører, som kjøper fra deg og betaler deg en viss sum penger hver måned.

 

Det vil alltid finnes eksempler på folk som har tjent på dette opplegget, men den store, store majoriteten jobber temmelig mye for veldig lite eller kanskje ingenting.

Endret av Dr. Tesla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke ofte jeg siterer meg selv, men føler for å reposte det jeg skrev i en tråd om nettverksmarkedsføring fra i sommer:

 

Med all respekt å melde; De aller fleste selskaper innen dette segmentet, med unntak av Tupperware muligens, selger produkter som i beste fall er middelmådige og/eller har ymse varianter av pyramidespill som en del av greia, eller så har de til dels veldig dyre "startpakker" for nye distributører hvis man ønsker å være med på "moroa". Eventuelt annet jøgleri som selskapet har funnet på.

 

Har egentlig aldri sett noen spesielt unike produkter fra disse selskapene, med kanskje ett unntak, som jeg også nevnte nettopp; Tupperware. De hadde noe unikt den gangen de kom på markedet, og som verden faktisk hadde behov for. De kunne solgt produktene gjennom vanlige kanaler og hadde sikkert fått stor suksess via disse også.

 

Det handler vel egentlig mest om 3 ting:

 

1: Bli med ganske tidlig i det nye nettverkselskapet, eventuelt være den som faktisk starter opp selskapet i utgangspunktet, før andre får etablert seg og markedet blir mettet.

 

2: Være en naturlig god selger. ( Les: gjerne litt sleip )

 

3: Og sist, men absolutt ikke minst: Finne nok fjols som er villige til å kjøpe de halvdårlige produktene og/eller bli nye distributører, som kjøper fra deg og betaler deg en viss sum penger hver måned.

 

Det vil alltid finnes eksempler på folk som har tjent på dette opplegget, men den store, store majoriteten jobber temmelig mye for veldig lite eller kanskje ingenting.

Må rette på en ting helt i slutten her, de aller fleste "jobber" for minus. Dvs det er de som brødfør de på toppen. Det er jo hele poenget, de "ansatte" må bruke penger for å tjene penger, altså de er i all hovedsak kunder som tror de tjener penger.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3

Off jeg b

For å nevne det, så driver jeg ikke med mlm selv.

Det aller største p

 

 

 

Er ikke ofte jeg siterer meg selv, men føler for å reposte det jeg skrev i en tråd om nettverksmarkedsføring fra i sommer:

 

Med all respekt å melde; De aller fleste selskaper innen dette segmentet, med unntak av Tupperware muligens, selger produkter som i beste fall er mid

 

 

 

Er ikke ofte jeg siterer meg selv, men føler for å reposte det jeg skrev i en tråd om nettverksmarkedsføring fra i sommer:

 

Med all respekt å melde; De aller fleste selskaper innen dette segmentet, med unntak av Tupperware muligens, selger produkter som i beste fall er middelmådige og/eller har ymse varianter av pyramidespill som en del av greia, eller så har de til dels veldig dyre "startpakker" for nye distributører hvis man ønsker å være med på "moroa". Eventuelt annet jøgleri som selskapet har funnet på.

 

Har egentlig aldri sett noen spesielt unike produkter fra disse selskapene, med kanskje ett unntak, som jeg også nevnte nettopp; Tupperware. De hadde noe unikt den gangen de kom på markedet, og som verden faktisk hadde behov for. De kunne solgt produktene gjennom vanlige kanaler og hadde sikkert fått stor suksess via disse også.

Må rette på en ting helt i slutten her, de aller fleste "jobber" for minus. Dvs det er de som brødfør de på toppen. Det er jo hele poenget, de "ansatte" må bruke penger for å tjene penger, altså de er i all hovedsak kunder som tror de tjener penger.

 

De som kommer lengst innen network marketing er etter min erfaring mennesker som oppriktig er der for å hjelpe andre. Arbeidsomme, åpne og sosiale folk. Og i Norge er det, så vidt jeg vet, en regel om at hovedfokuset til selskapet skal være produktomsetning,og ikke rekruttering. Det finnes klare regler fra Direktesalgsforbunet rundt dette. Og flere selskaper blir jo lagt ned.

 

Jeg forstår GODT stigmaet dog. Jeg har selv blitt prøvd rekruttert utallige ganger, og jeg VET jeg kunne gjort det godt i denne forretningen(er toppselger i en stor kjede). Men det er ingen interessante selskaper eller produkter i Norge, og ALLE som prøver å introdusere meg for produktene sine gjør det på en så feil måte at jeg bare får avsmak. Stort sett er det lovnader, desperasjon og produktsnakk som ikke ligner grisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir rimelig oppgitt over noen av svarene her... 

 

Noen her er inne på noe - det er mye arbeid som må til. Jobber man ikke, så lykkes man ikke - så enkelt er det.

Andre her er helt på jordet - Som sagt, det er Forever Living jeg jobber "for" (det rette er heller å si at Forever jobber for meg). Vi har hatt vekst i omsetning hvert år siden 1978. Tror du virkelig det ville skjedd i en pyramide?  :nei:

Jeg håper ikke dette blir sett på som reklame, for det er virkelig ikke min intensjon, men jeg vil referere til mitt eget blogg-innlegg der jeg har forklart både fordeler OG ulemper med Forever Living og andre network marketing selskap. http://nouw.com/laptoplifestyle/get-rich-quick-20262961

 

Og ja, jeg er faktisk enig med dere som skriver om useriøse forhandlere - det finnes alt for mange av dem dessverre, men du kan trøste deg med at de slutter fort. 

Statistikker på hvor mange som lykkes i forhold til hvor mange som "prøver" er irrelevant i denne type jobb. For det første så er det ikke alle som registrerer seg som har noe mål om å nå langt. Svært mange vil kun ha et par tusen ekstra i mnd. I tillegg er det mange som registrerer seg for å få produktene til innkjøpspris, uten noe som helst mål om å i det hele tatt selge! Eller evt selge litt for å dekke sitt eget forbruk. Og det er også svært mange som har fått det for seg at det er en "get rich quick"-løsning (som beskrevet i blogg-innlegget) - de faller av når de skjønner at de faktisk må jobbe. 

De som får suksess har ikke flaks. De har jobbet vannvittig hardt over tid! 

 

Dere som kritiserer produktene - har dere faktisk prøvd dem?? ALLE mine kunder kommer tilbake og vil ha mer! Nobelpris-vinner i medisin Ferid Murad, anbefaler våre produkter (nei, han tjener ikke noe på å anbefale det). Vi har flere leger i teamet. Vi er verdens største på aloe vera OG bie-produkter. Vi eier plantasjene, vi eier fabrikkene og vi har patent på økologisk, kaldpresset aloe vera (koking og frysing dreper mange av næringsstoffene). Dette er heller ikke ment som reklame, men jeg hater når folk som ikke vet hva de snakker om kritiserer min business, min livsstil og produkter som har hjulpet meg, min familie og mine venner til en bedre hverdag! Jeg har aldri presset noen produkter eller muligheten på noen. Jeg lar folk teste før de kjøper (i tillegg har vi 90 dagers fornøydgaranti). Her om dagen var en venninne på besøk og lånte dusjen. Hun testen da vår Relaxation shower gel og bestilte etterpå, uten at jeg hadde nevnt noe som helst om det. Folk kommer bort til meg på gata og spør hvilken sminke jeg bruker og hvor de får kjøpt det! De aller fleste tar kontakt med meg, ikke motsatt. Når det gjelder forretningsmuligheten, så vil jeg ikke jobbe med noen som ikke vil det selv, så jeg presser ikke det på noen heller. Da får jeg bare misfornøyde forhandlere, ingen salg og et dårlig rykte! Jeg verken selger eller rekrutterer "for enhver pris" - det fungerer ikke i lengden. Jeg vil ha et solid, godt team som ønsker å jobbe og som brenner for businessen og jeg vil ha fornøyde kunder!  :)

 

Don't judge without knowing the facts. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der kom den klassiske "Men det JEG driver med, er noe helt annerledes enn alle de andre selskapene" posten som skal overtale folk om at dette har noe for seg.

 

Krydret med litt namedropping, naturligvis.

 

Kommer ALLTID slike poster i tråder om MLM opplegg.

 

Alt selvsagt skrevet i samme retorikk som blir brukt overfor nye potensielle suck...nei, unnskyld _distributører_ for å få dem til å bite på kroken.

 

At et selskap har hatt vekst siden 1978, at de eier egne fabrikker og sånt, trenger ikke bety noe som helst, hva seriøsitet angår. Det eneste det forteller egentlig, er at det er mange som potensielt lar seg lure av konseptene og produktene. Spørsmålet om pyramide eller ikke er vel et definisjonsspørsmål, hva Forever Living angår. Et visst fokus på verving/rekruttering av nye personer til å jobbe under seg er det iallfall. 

 

Om jeg har prøvd produktene? Nei, kan ikke si det. Men jeg vet uansett at f.eks Forever Living produktene i beste fall er ganske middelmådige og har ikke noe som ikke andre produkter som man får kjøpt på Kicks, VITA eller Rema 1000 for den saks skyld. Hvis Forever Living hadde vært så fantastisk mye bedre, hadde disse produktene hatt mye større pondus og andel i markedet. Men det har de jo ikke.

 

Aloe Vera produkter er ganske så utbredt i disse dager, og finnes et utall produsenter som tilbyr et eller annet med Aloe Vera. ( kremer, salver, shampoer, etc etc )

 

Forøvrig, hvis man er hardcore Aloe Vera menneske har man selvsagt sine egne planter hjemme. ;)

 

For all del, hvis du har kunder som er fornøyde, så kudos til deg. Det er sikkert mange der ute som ikke har noe bevisst forhold til Aloe Vera produkter, og ikke har noe å sammenligne med. Uansett, vit at det er bare en veldig liten andel personer i slike MLM selskaper som "tjener" noe særlig penger, og det er som regel veldig mye arbeid som ligger bak det. Timelønnen totalt sett er ofte svært lav når man regner brukt tid VS lønnen man sitter igjen med.

 

Når du sier at du ikke vil rekruttere noen.....vel det passer dårlig med sitatet ditt nederst. Du skriver jo til og med at dere BEGGE får betalt dersom noen join'er deg, med andre ord......pyramide og/eller verving/rekruttering!

 

Når noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det. Det gjelder det meste som har med MLM å gjøre, og alle de spinnville lovnadene man får høre. ;)

Sett deg inn i ting før du uttaler deg! Det du skriver her er så mye bullshit at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang! Du er egentlig ganske patetisk der du sitter bak en skjerm og hakker på andres karriere. Gi meg adressa di, så skal jeg sende deg et postkort fra Hawaii om et år jeg  :cool:

 

Jeg sa da aldri at jeg ikke vil rekruttere - jeg sa at jeg ikke vil rekruttere for enhver pris og at jeg ikke vil jobbe med noen som ikke ønsker det selv - stor forskjell.

 

Jeg sier ikke at mitt selskap er noe helt annet enn alle andre selskap. Det er noe helt annet enn pyramide. Det finnes mange andre lovlige selskaper som også har gode muligheter. men jeg har valgt dette selskapet pga mye av det jeg skrev om i innlegget.

 

Hvordan har det ikke noe å si at vi har hatt vekst siden 1978? Hvis du vet så mye som du later som, så vet du vel at pyramide-selskap går konkurs (fordi de har en håpløs markedsplan) eller blir stoppet (fordi det er ulovlig) innen vanligvis 2-5 år?

 

Vi er som sagt verdens største på aloe vera, vi har patent på en stabiliseringsmetode som tar vare på næringsstoffene og vi har aloe vera som base. Det er stor forskjell på å ha det som base og at det inneholder litt. Egne aloe vera planter bør man ha god kunnskap om for å faktisk få noe nytte av den. Tar man den for tidlig eller for sent så kan man bli syk eller få utslett. Det er en hardfør, men likevel delikat plante.

 

Gå og se på sjampoen som du har kjøpt på rema 1000. Hvilken ingrediens er det mest av (det som står øverst på ingredienslisten)? Vann, tipper jeg. I min er det mest av aloe vera. Våre produkter er ikke utvanna. 

 

Ja, timelønnen i starten er nok noe dårlig. Men jeg har kolleger her i Norge (som jeg kjenner personlig og som btw startet mange, mange år etter at selskapet ble grunnlagt) som etter å ha jobber målrettet i 2-5 år, nå jobber 5-10 timer i uka og tjener 100 000 - 800 000 kr / mnd. Do the math. En av dem skal pensjonere seg nå, med 750 000 kr / mnd, etter å ha jobbet deltid i 15 år.

 

Jeg synes faktisk ganske synd på dere - Dere startet en diskusjon her, ikke jeg. Og hvorfor? Jo, kun for å hakke på meg, totalt uten grunn. Good fucking luck, you'll fucking need it.

 

It's weird how some people think that building a business for 2-5 years is a long time to get rich, but don't feel that 40 years in a job is a long time to stay broke.

Endret av Maria Øyhaugen - Laptop Lifestyle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, jeg skal gi dere dette inn med teskje.

 

Alle starter på samme sted, alle har like stor mulighet for å klare det, alle må gjøre den samme jobben for å klare det. Om jeg gjør mer enn min upline, så tjener jeg mer. Om min upline gjør mer enn meg, så tjener de mer. Got it?

 

Alle starter likt - med 15 % fortjeneste på eget salg og 0 fortjeneste på rekruttering.

Når jeg har omsatt for 5000 kr, kommer jeg til nivå 2 og har 35 % fortjeneste på eget salg.

Mine direkte rekrutterte (og alle linjer nedover) starter med 15 % fortjeneste og når de selger for 5000 kr, går de opp til 35 % fortjeneste på eget salg. 

Mine uplines (alle linjer oppover) startet med 15 % fortjeneste og når de solgte for 5000 kr, gikk de opp til 35 % fortjeneste på eget salg.

Differansen (altså 20 %) på de første 5000 man selger for, går til den som rekrutterte deg. Dette er lønn fra selskapet (alle kjøper direkte fra selskapet, alle får lønn direkte fra selskapet) for å ha veiledet denne personen til å selge. Ganske fair, er det ikke? Når

jeg har jobbet med å lære opp en annen så skal jo jeg få betalt for det?

Hvis både jeg og den jeg har rekruttert er på nivå 2 (35% fortjeneste) så får ikke jeg lønn for det de gjør. Dette er for at man ikke bare skal rekruttere og la andre gjøre jobben.

Men hvis min sponsor er på nivå 3 - 38 % - så får hun differansen - altså 3 % fra oss begge. Men jeg kan også komme til nivå 3 (det er forresten der jeg er nå) ved at jeg og mitt team (3 ledd ned) omsetter for 60 000 kr på 2 kalendermåneder. 20 000 av omsetningen må komme fra meg selv. Hvis jeg ikke selger selv, går min lønn til min sponsor (igjen, for at ingen bare skal rekruttere og la andre gjøre jobben). Hvis både jeg og min sponsor er på nivå 3 og min downline er på nivå 2, får jeg differansen på 3 %. 

Du skjønner tegninga?

Når jeg kommer til nivå 5, er jeg Manager og her har man en gjennomsnittlig inntekt på 25 000 i mnd. Det kreves da en omsetning på 300 000 kr på meg selv og teamet (3 ledd ned) over 2 sammenhengende måneder.

Jeg har da 48 % fortjeneste på personlig salg + differansen på teamet. Og her kommer det interessante! For å da komme lenger må man hjelpe andre til manager! Man får ikke til noe som helst om man ikke hjelper andre til å lykkes! De som har tjent gode penger her, har hjulpet MINIMUM 2 andre mennesker til å få en fulltidsinntekt. Man får da 6 % fortjeneste på det teamets omsetning selv om man er på samme nivå, fordi man har hjulpet dem dit. Dette gjelder kun direkte rekrutterte. Hvis de direkte rekrutterte har hjulpet noen andre til Manager, får jeg 3 % av deres omsetning. 

Når jeg blir manager, får min sponsor 6 % av min omsetning.

Hun er manager, og hennes veilder får 6 % av hennes omsetning (etterhvert 3 % av min)

Ps: Når jeg sier at man får 6 % fortjeneste på deres omsetning, så betyr ikke det at de får mindre. De får det samme, jeg får ekstra fra selskapet. 

 

PRØV i det minste å skjønne det.

Nei, jeg prøver ikke å rekruttere noen her - ihvertfall ikke de som har hakket på min business - sånne mennesker vil jeg ikke ha i teamet.

Jeg prøver å opplyse, fordi mennesker som dere ødelegger for meg og mine kolleger og det er faktisk ikke akseptabelt.

 

Se denne: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...