Gå til innhold

GUIDE: Slik gjenoppretter du en Android-enhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par ting:

 

- Metode nr. 1 virker ikke alltid - det vil si at sikkerhetskopieringen fungerer, men gjenopprettingen har av og til problemer og du ender opp med å miste alt.

- Bildene blir lagret på det interne "SD-kortet", så de trenger du egentlig ikke å sikkerhetskopiere med mindre du velger å slette de under tilbakestillingen. IKKE HUK AV for Slett intern lagring, så slipper du å gjenopprette bilder og lignende. Det er faktisk ingen poeng i slette intern lagring siden det har null påvirkning på stabiliteten. Det eneste er hvis du har apper som er installert på intern lagring, men de dataene kan du også slette manuelt.

- Metode nr. 2 er bra, men det som er enda bedre er å bruke Titanium Backup (krever root). Da er du helt sikker på at alt kan gjenopprettes igjen, men det kan være greit å være veldig selektiv med hvilke apper du gjenoppretter data for. Gjenoppretter du all data, risikerer du også å få de samme stabilitetsproblemene som du har hatt før.

Lenke til kommentar

Hvis man har valgt å opprette nye kontakter som "Telefonkontakter" blir de IKKE lagret hos Google, man bør velge "Google-Kontakt" hvis man vil at de skal lagres.

 

SMS blir ikke tatt backup av, da må man laste ned en app som kan gjøre dette.

 

Android før 5.1 krevde litt manuelt arbeid å gjenopprette, fra 5.1 ble gjenoppretting automatisert.

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Android før 5.1 krevde litt manuelt arbeid å gjenopprette, fra 5.1 ble gjenoppretting automatisert.

Det er først i Android 6 at appdata (innstillinger osv) i større skala også blir sikkerhetskopiert.

Valg av gjenoppretting fra en vilkårlig enhet med tilhørende list over apper man ønsker å reinstallere kom med Android 5.0, så jeg er litt usikker på hva du mener at 5.1 introduserte. Det er vel forresten fortsatt ikke mulig å gjenoprette fra andre steder enn førstegangsoppsett-veiviseren.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Android før 5.1 krevde litt manuelt arbeid å gjenopprette, fra 5.1 ble gjenoppretting automatisert.

Det er først i Android 6 at appdata (innstillinger osv) i større skala også blir sikkerhetskopiert.

...

 

 

Kilde på dette? Android har hatt API for å bruke backup-funksjonen [1] lenge, men det er så godt som ingen applikasjoner som bruker det. Hvorfor skulle det bli bedre med Marshmallow?

 

[1] http://developer.android.com/guide/topics/data/backup.html

Endret av maedox
Lenke til kommentar
Men det er det ingen grunn til å gjøre, for med en enkel gjenoppretting av fabrikkinnstillingene kan du enkelt gjøre enheten din langt raskere. Her gjenopprettes telefonen eller nettbrettet til samme stand som enheten var da den første gang ble tatt i bruk.

 

Nja, det er en sannhet med visse modifikasjoner. Hvis mobilen hadde Android 4.4 når du tok den i bruk første gang, og så er blitt oppgradert til både 5.0 og 5.1, så vil en reset ikke sette den tilbake til versjon 4.4, men en "ren" 5.1.

Lenke til kommentar

Hatt en Windows Phone noen år og WP8.1 er superenkel å gjenopprette! Alt ordne seg selv, til og med sms, innstillinger og startskjermen med alle mapper. Jeg har nå en Z3 compact, og skuffelsen ble derfor stor da jeg etter et verkstedopphold måtte legge inn alle appene på nytt manuelt, og lage alle startskjermen fra bunn. Har jeg gått glipp av noe, eller er dette et Android drawback?

Lenke til kommentar

Tok en gjenoppretting for kort stund siden.

Alle mine app'er ble automatisk reinstallert.

 

Startskjermen og icon-plasseringen tok Nova launcher seg av (der brukte jeg backup funksjonen i Nova). Utrolig enkelt.

Eneste irriterende er at jeg må ilogge meg inn igjen på de fleste app'ene mine

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...