Gå til innhold

Sharp starter salg av 8K-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en god grunn for man bør vente, 1,3 milioner ca for en TV?

 

Man får jo 4k skjermer rundt under 10 000 kr.

Så skulle tro man da snart får en 8k skjerm for noen hundre tusen.

Antakeligvis blir det kun laget et få antall tv skjermer for bedrifter som trenger dette.

 

Rart den tar i bruk 4 hdmi når displayport 1.3 hadde klart 8k.

Lenke til kommentar

Dette er ingen dårlig pris med tanke på hvor mye de første 4K TV'ene kostet. Tok ikke mer enn ca 2 år før prisene var nede på et akseptabelt nivå.

 

Problemet her er at det er meningsløst for innholdsprodusenter å lage noe i 8K da 4K er mer enn godt nok for de skjermstørrelsene vi har i dag. 8K film- og produksjonsutstyr er også veeeeldig dyrt.

 

Denne (8K generellt egentlig) har sine bruksområder innen grafiske ting så helt på jordet er det ikke å lansere denne nå. Kan også tenke meg reklamebransjen vil sikle etter 8K for reklameskjermer rundt omkring (?).

Lenke til kommentar


 

"Sharps LV-85001 8K-TV koster 133 000 dollar. Rundt regnet tilsvarer dette en norsk pris på omtrent 1,3 millioner kroner.

Til informasjon tilsvarer dette faktisk kun 0,04 øre per piksel, men om det hjelper deg å forsvare investeringen er vel heller tvilsomt.

Sharp forteller at TV-en deres måler 85 tommer og har oppløsningen 7680 x 4320 piksler."


Her har noen trykket feil på kalkulatoren...

Utifra Valutta-kalkulatoren på FINN så tilsvarer 133 000,- US-dollar...,1 088 791,20 N-Kr.
Med MVA. så blir det 1 360 989,- N-Kr.

In turn...
Det tilsvarer fra 3,2817057291666666666666666666667 til 4,1021321614583333333333333333333 Øre per piksel...,ikke 0,04 Øre per piksel...som det står i artikkelen.

Selv med en pris på grovt regnet 1,3,- millioner så tilsvarer det grovt regnet 4 Øre per piksel. 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

 

Det skal likevel nevnes at det er ytterst tvilsomt om denne TV-en noen gang vil bli å se her på berget.

 

Kanskje ikke denne modellen. Men, man skal vel aldri si aldri om prisen faller en del. Eller er det importforbud på Sharp TV?

Endret av G
Lenke til kommentar

8k har blitt brukt kommersielt i flere år nå. Problemet er forøvrig imagegeneratorene, som fremdeles sliter med å kunne levere 4k på en økonomisk og effektiv måte.

At begge oppløsninger tilbys konsumer markedet er i grunnen bare tull. En gedigen HIPE.

Det er i dag Ikke mulig å streame 8k (33,2mp) @60hz uansett hvilken nettleverandør du velger. Videre lages det ikke filmer eller annet content i denne oppløsningen, du må altså stortsett oppscalere ett allerede commerdielt tilgjengelig format som i bestefall er HD. For gaming kunne det kanskje funket om noen hadde sett den kommersielle verdien i det: For det vil kreve 4stk versting PC med det råeste som finnes av grafikk kort, disse må så synkroniseres og gainlockes; aplikasjonen må så splittes til fire kvadrater og synkront leveres til chipen. Her er jeg redd for at PC utstyret vil koste like mye som skjermen. Først nå kan du nyte din 8K i full oppløsning 33,2 megapixler.

 

4K og 8K blir som å kjøpe en formel 1 bil og tro at man kommer fortere frem enn andre uten å bryte trafikkreglene. HIPE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså 8K kamera finnes knapt i dag. Men >4K kamera for Hollywood-produksjoner har eksistert ganske lenge, det første var kanskje "Red One" i 2007 som hadde oppløsning på 4900x2580. Fotoapparater som tar mer enn 8 MP bilder (3840x2160) har jo vært vanlig lenge. Tenker meg at den som har en Nikon D800/810, Canon EOS 5Ds eller Sony Alpha A7R og tar 36-50 MP bilder gjerne hadde hatt en 33 MP skjerm å se de på, i dag får du maks rundt 15MP (5120x2880) på noen få skjermer. Du kan selvsagt zoome inn og ut for å redigere til det skal på trykk, men du får ikke sett hele bildet i full kvalitet på en gang.

 

At det derfor finnes et proff-marked for 8K for å se på råfilm, fotobehandling og slikt tviler jeg ikke på. Kanskje også for spesielt bruk innen medisin, militæret - tenk f.eks. et levende 8K "situasjonskart" på et bord og lignende. Som forbrukerformat derimot er 4K omtrent den samme oppløsningen som på kino (de bruker DCI 4K, men er omtrent samme oppløsning) så det burde holde lenge. Spesielt når nesten alt annet forbedres med 4K BluRay (Rec.2020 fargerom, 10-bit farger, HDR, opp til 60 fps) tipper jeg at 8K blir litt som SACD og DVD Audio, vanlig CD var allerede så bra at ingen brydde seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

synd at bildet på nye skjermer aldrig bled bedre for meg min crt 28 panasonic quintrix gir fremdeles et lysere bilde sterkere farger og ser lett i mørke og bedre lyd får virkelig store høytallere til bevege seg på forsterkeren mens min plasma og projektor tv og dlp projektor ser fremdeles mørk ut i svarte plasser og gir mye dårligere lyd med projektoren og koble dem sammen virker men de nye dingsene nedgraderer lyden eller tilater ikke lyd ut og stille diskant bass sånt

Lenke til kommentar

jeg bruker selv pioneer 42 plasma og eltax avr 800 100 watt rocatt kave xtd 5.1 i stereo sammen med panasonic quintrix med lyd in fra rocatt til lyd ut til eltax men med svenske høytallere gx 1000 350 watt haddet ikke brukt 100 watt uansett før politiet hadde fortalt jeg måtte skru ned og er fornøyd med resultatt bortsett fra mørke områder på tven og at den ser hvit ut for spille gamma maks kjøpte hdmi til komponent til komposit dvi-a til vga til kompositt men en liten skjerm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...