Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dumt spørsmål, sikkert: hva brukes floor plan til?

Mitt umiddelbare inntrykk er at det kan være en nytte når/dersom man har en "skjerm" av noe slag stående ute for å styre ting.

Mitt umiddelbare inntrykk er også at dette virker litt upolert, og jeg ser ikke helt nytten.

 

Framfor en skjerm, hvorfor ikke brytere?

Framfor å måtte styre ting, hvorfor er det ikke automatisk?

Osv.

 

Fordi automatisering ikke alltid er mulig, bla kan man ikke skrive "if <person har lyst å skru av lyset> set <lys> off".

 

Så frem til man får mottakere som greier fange opp menneskelige tanker kan man ikke basere seg 100% på automasjon.

 

Men det virker veldig upolert, ikonene er veldig små, og med mindre man har en 50" touch-skjerm hengende på veggen blir det nok irriterende.

Samme gjelder forøvrig vanlig Dashbord i domoticz, har et nettbrett på veggen, knappene er veldig små så må konsentrere seg for å treffe.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

 

 

Dumt spørsmål, sikkert: hva brukes floor plan til?

Mitt umiddelbare inntrykk er at det kan være en nytte når/dersom man har en "skjerm" av noe slag stående ute for å styre ting.

Mitt umiddelbare inntrykk er også at dette virker litt upolert, og jeg ser ikke helt nytten.

 

Framfor en skjerm, hvorfor ikke brytere?

Framfor å måtte styre ting, hvorfor er det ikke automatisk?

Osv.

 

Fordi automatisering ikke alltid er mulig, bla kan man ikke skrive "if <person har lyst å skru av lyset> set <lys> off".

 

Så frem til man får mottakere som greier fange opp menneskelige tanker kan man ikke basere seg 100% på automasjon.

 

Men det virker veldig upolert, ikonene er veldig små, og med mindre man har en 50" touch-skjerm hengende på veggen blir det nok irriterende.

Samme gjelder forøvrig vanlig Dashbord i domoticz, har et nettbrett på veggen, knappene er veldig små så må konsentrere seg for å treffe.

 

Ja, og da er nok en bryter bedre enn en tablet.

Mulig jeg bare ikke er helt solgt, men jeg ser ikke helt "interaktiviteten" med huset via tablet.

Det å konsumere en værrapport eller ett blikk på en kalender er dog noe helt annet, men å måtte bruke en skjerm for å skru av ett lys er ikke noe jeg ser nytten i.

En bryter kan brukes til mangt, en scene, ett spesifikt lys - osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Jeg har en tilsvarende pakke på vei fra EasyBulb - de skal visstnok være en rebrand av en rebrand de pærene her - lite reviews å finne på nettet, så tenker det beste er å bare vente til vi har fått de og fått testet. :)

Lenke til kommentar

Er dette for å få lys i forskjellige farger, eller har de også en annen funksjon jeg ikke har fått med meg?

 

 

Installerte foresten imperihome i kombinasjon med Domoticz på ras-pi`en min i går. Dette blir en slags front-end for Domoticz (og andre systemer om man har)

Installasjonen tok vanvittige 5 timer, men liker veldig godt utseende.

 

http://www.evertygo.com/imperihome

 

Nå gjenstår det bare å finne en tablet til å henge på veggen :)

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Hvordan er disse i forhold til Philips Hue som vel er den mest opplagte konkurrenten?

Disse er vel en god del billigere, men finner ikke noe info på nettet om kvalitet på lyset, bare om alle funksjonene de skal ha.

Det sies at Hue er litt bedre, dog mye dyrere.

Jeg anntok forskjellen ikke var verd pengene og kjøpte MiLight.

 

attachicon.gif12546279_10153165039006739_503123530_o.jpg

 

Mottatt i dag :) Bare å vente på pærer så teste nå.

Funker bare med MiLight pærer?

 

MiLight/AppLamp/LimitlessLED/Easybulb, heter vel så mye. Usikker på hvordan kompatibiliteten er med helt andre pærer, f.eks Hue.

Er dette for å få lys i forskjellige farger, eller har de også en annen funksjon jeg ikke har fått med meg?

 

 

Installerte foresten imperihome i kombinasjon med Domoticz på ras-pi`en min i går. Dette blir en slags front-end for Domoticz (og andre systemer om man har)

Installasjonen tok vanvittige 5 timer, men liker veldig godt utseende.

 

http://www.evertygo.com/imperihome

 

Nå gjenstår det bare å finne en tablet til å henge på veggen :)

Har vurdert det her selv, virker å være det eneste fullgode alternativet til HS Touch bare for Domoticz.

 

 

To spm:

- Må det installeres på samme server som Domoticz, eller kan man installere på separat server?

- Kan man styre RGBW lys med det?

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom opp som Eurodomest. Og så til de grader, har listen full nå av Eurodomest enheter. Første gang jeg starter Domoticzen idag med RFLink gateway, så litt prøv og feil ^^, får cleare listen og kanskje begynne på nytt. Har nå 254 entries, og eneste jeg har i huset er de 3 bryterene samt fjernkontroll, termometer fra clas ohlson samt dør-sensor. 

post-3614-0-84490300-1453848138_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg vill ei utgangspunktet kun ha mulighet til å ta av og på lyset med fjernkontroll, men jo mer jeg leser om å få satt opp for eksempel tidsstyring av ovner osv så vurderer jeg teste dette også.

 

Slik det er nå har jeg en windows server som står på konstant, kan jeg da legge inn domoticz  på denne?

 

Hva trenger jeg så videre for at serveren skal kunne kommunisere med det jeg eventuelt skal bygge ut med videre?

 

I starten blir det milight for lys, men kan tenke meg å automatisk regulere varmeovnene i hus også med senking/av på nattestid, samt at dette kombineres med Kodi med at noen lys senkes og andre går helt av ved å se film.

Lenke til kommentar

Du trenger sender/mottaker for protokollen du skal bruke

 

PC INTERFACE - UZB1 - https://www.tronika.no/no/interface/760-pc-interface-uzb1.html
RFXtrx433E - https://www.tronika.no/no/rfxcom-transceivere/38-transceiver-rfxtrx433e.html
Milight: Bridge for milight

 

Du kan kjøre Domoticz på Windows, men skal vist være bedre å kjøre det på luux

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Domoticz kan kjøres på Windows.

 

Du trenger en "dings" som kommuniserer med enhetene dine. 

Det kan være en rfxtrx dersom du vil kjøre 433mhz (Typisk nexa enheter), eller UZB1 dersom du går for Z-Wave.

Jeg har prøvd begge deler og vil anbefale å gå rett på Z-wave da den har 2-veis kommunikasjon og er mye mer stabil en f.eks Nexa enheter.

(Jeg kjører både rfxtrx og uzb1, alle brytere og dimmere er z-wave, men f.eks tempsensorer er rfxtrx).

 

Velkommen til en dyr, tidkrevende og veldig artig hobby :)

Lenke til kommentar

For de som ikke har sett det så har det kommet en genial funksjon i domo som heter Selector switch.

Denne gjør f.eks nattsenking av temperatur til en lek.

 

Først har man selectoren:

Selector.jpg

 

Komforttemp har jeg satt til 21, nattsenk til 18 og feriemodus på 15.

 

Denne bryteren er tidsstyrt så den sjalter mellom komfort og nattsenk på gitte tidspunkt:

Selector2.jpg

 

Dette styrer da en dummytermostat:

Selector3.jpg

 

Som igjen sammenlignes i en veldig forenklet blockly (i forhold til hvordan den såg ut før)

selector4.jpg

 

Det eneste er at denne selector bryteren kan man ikke legge til som dummy, den må legges til som "manual switch", gudene vet hvorfor.

 

Jeg har også brukt samme på lyssetting i stuen:

selector5.jpg

 

Og styring av Squeezebox:

selector6.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...