Gå til innhold

Hackere tok kontroll over Tesla Model S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da er det jo bra for Tesla at de har mekanismer som automatisk kan pushe ut ny software til alle bilene.

 

som alle biler med litt avangsert datasystem burde ha, som desverre ikke er tilfelelt. det her man ser forslkell på selskap som er teknologi selskap(Tesla) og bil selskap som ikke har greid å følge med i tiden (jeep).

Er det ikke bedre å kutte all kommunikation fra dataen til bilen??

 

Hvorfor trenger bilen min å vaere oppkoblet? Ser INGEN fordel for meg.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger bilen min å vaere oppkoblet? Ser INGEN fordel for meg.

Jeg bruker det ganske ofte, spesielt på vinteren til å aktivere varmeapparatet i bilen. Veldig greit å bilen klar på 20 grader.

 

Fint å kunne få beskjed om når lading er ferdig, samt eventuelt hvis lading skulle bli avbrutt. Et par ganger har jeg også brukt appen til å låse opp og starte bilen...

 

Når bilen brukes så streames både radio (TuneIn) og musikk (Rdio) via nettet, har også tilgang til nettleser og Google Maps på skjermen i bilen. Offline kart oppdateres også, og som nevnt tidligere så pushes ny software med nye funksjoner til bilen.

 

Det er ikke noe problem å kutte ut kommunikasjonen fra bilen. Det er bare å be Tesla ta ut SIM-kortet. Det gjør de med glede.

 

Men da mister man også muligheten til å la Tesla fjern-diagnosere bilen.

Etter å ha kjørt min Model S i halvannet år ser jeg INGEN grunner til å ikke la bilen være oppkoblet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla har faktisk tenkt en del da de designet systemene, så det er solide skiller mellom drivlinjestyring og underholdningssystem. Såvidt jeg forstår har de her klart å sende kommandoen for å slå på brekk til styringssystemet ved å koble seg på en port, noe som ikke er bra men ikke akkurat noen katastrofe heller. Det skal en hel del til å komme seg inn trådløsveien, da dette er en SSL-sikret og hardkodet link mellom bilens system og Teslas sentrale maskiner.

 

Man skal aldri si aldri, men det jeg har sett av forsøk på hacking har egentlig beroliget meg mer enn det har stresset meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å kutte all kommunikation fra dataen til bilen??

Hvorfor trenger bilen min å vaere oppkoblet? Ser INGEN fordel for meg.

 

 

En bil kan være oppkoblet for å laste ned nye kartdata og trafikkinformasjon pluss flere andre fordeler, og da er det mediasenteret (radio/DVD/touchskjerm) som er koblet til. Sikkerhetshullet hos Jeep var at det var mulig å hacke seg inn på radioen og bruke den til å sende kommandoer inn på bilens CAN nettverk, et nervesenter som alt i bilen er koblet til (klima, ABS, vindusviskere, sentrallås). Etter det jeg skal ha lest var CAN-teknologien aldri ment for å kobles til omverden, og enhetene på nettverket har derfor ingen mekanisme for å kontrollere om senderen er autorisert til å sende den spesifikke kommandoen. 

Lenke til kommentar

Dette er den eneste grunnen til at jeg ikke hadde kjøpt en Tesla. Veldig fin bil ellers.

Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil, drone (DJI) etc, som potensielt kan hackes eller som styres og oppdateres automatisk av produsenten.

Ingen grunn til å inkludere alt det usikre software-vaset i en bil.

For letthetens skyld. Hah.

Lenke til kommentar

Dette er den eneste grunnen til at jeg ikke hadde kjøpt en Tesla. Veldig fin bil ellers.

Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil, drone (DJI) etc, som potensielt kan hackes eller som styres og oppdateres automatisk av produsenten.

Ingen grunn til å inkludere alt det usikre software-vaset i en bil.

For letthetens skyld. Hah.

 

Får holde deg til biler fram til 2005 du da :)

For ordens skyld; jeg kommer aldri til å kjøpe en Tesla, men jeg krever å ha mulighet til å bruke en bil "offline" når det måtte passe meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt et annet sted - Tesla kobler gjerne bilen fra, også kan du koble den til via wifi når du vil selv. Det er dog en dårlig idé, da oppkoblingen er en viktig del av konseptet, og det at Tesla følger med på bilen er en feature man bør godta om man kjøper. 

 

Det som bekymrer meg mest er en evt. konkurs. Men den funker jo helt fint uten simkort også, så det går vel bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er den eneste grunnen til at jeg ikke hadde kjøpt en Tesla. Veldig fin bil ellers.

Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil, drone (DJI) etc, som potensielt kan hackes eller som styres og oppdateres automatisk av produsenten.

Ingen grunn til å inkludere alt det usikre software-vaset i en bil.

For letthetens skyld. Hah.

Får holde deg til biler fram til 2005 du da :)

For ordens skyld; jeg kommer aldri til å kjøpe en Tesla, men jeg krever å ha mulighet til å bruke en bil "offline" når det måtte passe meg.

 

 

Enten det eller så får man sette igang og gå igjennom ledningsnettet og røske ut det meste, samt konvertere motoren til å bruke Megasquirt istedet for produsentens eget system.

Resten av datamaskinene kan man da ta en vurdering om man trenger eller skroter dem.

 

Lenke til kommentar

 

Dette er den eneste grunnen til at jeg ikke hadde kjøpt en Tesla. Veldig fin bil ellers.

Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil, drone (DJI) etc, som potensielt kan hackes eller som styres og oppdateres automatisk av produsenten.

Ingen grunn til å inkludere alt det usikre software-vaset i en bil.

For letthetens skyld. Hah.

Får holde deg til biler fram til 2005 du da :)

For ordens skyld; jeg kommer aldri til å kjøpe en Tesla, men jeg krever å ha mulighet til å bruke en bil "offline" når det måtte passe meg.

 

Ja, absolutt. Men det er ingen grunn til at man ikke kan lage nye elektriske biler uten alt det sårbare beleilige vaset som saueflokken gomler i seg. 

 

Det som gjøres nå legger til rette for framtidige hackere som kommer til å glede seg over alle mulighetene som har blitt skapt.

Det er en mulighet at det flyet som forsvant ble hacket, om det viser seg å være tilfellet kommer kanskje folk begynne å bli skeptiske.

Lenke til kommentar

Dette blir bekjymrigsverdsig når det er ett vis mass om man ikke skal kunne kontrolere bilen sine selv om 20 år

jeg hadde forventet en stope anordning som mekansik stopper bilen kontrolert , ikke elktronisk da det båe kan feil og hackkes

 

Samtid er det bekjymringsfult at noen med tvilsom hensikt potensielt kan ta fulle kontrol over slike biler både i dag og i fremtiden

Lenke til kommentar

Plukker du ut SIM-kortet og slår av wifi er teslaen en helt vanlig bil.

 

De fleste biler har fly by wire i dag - faktisk i større grad enn Tesla. Det er ikke engang alle som har fysisk kobling mellom ratt og hjul, langt mindre mellom pedaler og brems.

 

Hvis det stemmer så burde jo ikke bremsen fungere når bilen bare triller uten at tenningen er på.

meg bekjent så er det faktisk et krav om at man skall kunne stoppe en bil som triller av seg selv ved å trykke inn bremsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...