Gå til innhold

Apple fortsetter å håve inn penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker nesten litt grådig å dra fortjenesten så langt. Om Apple virkelig ønske at alle skulle ha mulighet til å bruke de fine produktene deres så kunne de skrudd ned prisen litt, det tydelig kosten tillater det. Greit at vi i Norge har råd til det, men enkelte deler av verdenen bruker de 3 månedslønner på en iPhone/iPad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

En av grunnene er at mange bytter fra Android, og jeg er en av dem. 

 

Brukte Android i mange år og hadde null planer om å bytte til noe så låst som iOS. Så begynte Google å sabotere det som var bra med Android ved å bl.a fjerne APIer og gå bort fra AMOLED-optimalisert design, samtidig som hardware-produsenter som Samsung begynte å sabotere det som var bra med Android hardware. Det begynte egentlig med 4.0, som var første gang jeg oppgraderte OS og fant manglende APIer jeg trengte. Siden den gang har det vært tilfellet ved hver eneste Android-oppdatering. Android 5 og Galaxy S6 ble dråpen, og hoppet på iOS for fullt (fra å kun bruke iPad).

 

Samtidig har Apple de siste par årene gjort iOS mer og mer åpent, og siden iOS 8 med f.eks app extensions, samt å tillate apps som Workflow, har iOS tatt igjen veldig mye. Jeg mener det er noe veldig galt i Google-campen når Chrome på iOS støtter extensions, mens Chrome på Android ikke gjør det. Dette fordi extensions-systemet er bygd inn i iOS. At apps som Workflow tillates gjør at jeg nå har en egenkomponert knapp på Apple Watch som henter bussinformasjon fra Ruter sin API, noe som kreves henting og beardbeiding av JSON data. Er ikke lenge siden noe slik var utenkelig på iOS. 

 

Android har fortsatt flere muligheter rundt slike ting enn iOS, og med god margin foreløping. Spørsmålet er hvor lenge det varer når de fjerner mer og mer, mens Apple legger til mer og mer. 

Lenke til kommentar

Virker nesten litt grådig å dra fortjenesten så langt. Om Apple virkelig ønske at alle skulle ha mulighet til å bruke de fine produktene deres så kunne de skrudd ned prisen litt, det tydelig kosten tillater det. Greit at vi i Norge har råd til det, men enkelte deler av verdenen bruker de 3 månedslønner på en iPhone/iPad. 

 

Om folk enda er villige til å bruke 3 månedslønner på produktet er det iallefall INGEN grunn til å sette ned prisen. Hadde jeg jobbet i apple hadde jeg da satt opp prisen for å finne smerteterskelen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om folk enda er villige til å bruke 3 månedslønner på produktet er det iallefall INGEN grunn til å sette ned prisen. Hadde jeg jobbet i apple hadde jeg da satt opp prisen for å finne smerteterskelen!

Tror Apple alt har folk på saken som følger med på hvor smertegrensen går. Er nettopp det jeg syntes er delvis usmakelig ovenfor forbrukerne som elsker produktene deres, det å tyne dem for alt de klarer betale. 

 

At du syntes det er kult at Apple melker brukerne sine skjønner jeg ikke helt grunnen til.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Imponerende resultat. I vår del av verden ser det jo ut til at Apple har et økende antall kunder blant de unge, så fremtiden ser jo også lys ut for Apple.

 

 

Interessant, har du en lenke til disse dataene?

 

AtW

Hehe...nope, det er mest basert på observasjoner. Hvis man ser seg litt rundt så er det overraskende få ungdommer som har noe annet enn iPhone. Mac er i vinden blant studenter som aldri før. Nevnes det nettbrett er ofte navnet i seg selv iPad, uansett hvilken type brett man snakker om. Det samme om telefon, de omtales ofte som iPhone.

 

Så nei, jeg har ingen "bevis" til deg, som jeg vet du ofte vil ha. Du får ta det som observasjoner, som sagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

At du syntes det er kult at Apple melker brukerne sine skjønner jeg ikke helt grunnen til.

Tja... jeg hadde ikke sagt nei til en litt mildere pris på Apple-produktene jeg har ved siden av meg. Samtidig så får jeg ikke panikkanfall og skriker "get it off GET IT OFF" når jeg pakker opp en av dem, noe som har vært tilfelle med hvert bidige Samsung-produkt jeg har hatt i den korte stunden fra jeg får produktet til jeg får fjernet TouchWiz. Hvis den melkingen er det som utgår forskjellen, så kan prislappen få være der den er.

 

Den kan også få være der den er om det er den som utgjør forskjellen når det kommer til hvem som best vet hva jeg gjorde før lunsj forrige onsdag: meg, Apple, eller Google.

Lenke til kommentar

 

 

Imponerende resultat. I vår del av verden ser det jo ut til at Apple har et økende antall kunder blant de unge, så fremtiden ser jo også lys ut for Apple.

 

Interessant, har du en lenke til disse dataene?

 

AtW

Hehe...nope, det er mest basert på observasjoner. Hvis man ser seg litt rundt så er det overraskende få ungdommer som har noe annet enn iPhone. Mac er i vinden blant studenter som aldri før. Nevnes det nettbrett er ofte navnet i seg selv iPad, uansett hvilken type brett man snakker om. Det samme om telefon, de omtales ofte som iPhone.

 

Så nei, jeg har ingen "bevis" til deg, som jeg vet du ofte vil ha. Du får ta det som observasjoner, som sagt.

 

 

Ok, vi får se, dine observasjoner virker til å være litt hit and miss angående faktisk markedsutvikling, se på ipad feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ok, vi får se, dine observasjoner virker til å være litt hit and miss angående faktisk markedsutvikling, se på ipad feks.

 

AtW

Kan godt hende det blir enten "hit" eller "miss" ja. Det får tiden vise. Inntil videre ser set ganske lyst ut for Apple, helt uavhengig av mine subjektive observasjoner...

Lenke til kommentar

overpriset.no Blir som: Ta en, og betal for to. Sammenliknet med andre alternative merker i samme bransje. For man trenger ikke kjøpe toppmodellene til Android eller WP, for å ha samme funksjonalitet. Selv om noen på død og liv skal ha ny telefon hvert år. Husker HTC Desire. Knall telefon. Samme med Sam. Galaxy S2. Kan ha samme modell i flere år.

Endret av kenjako2
Lenke til kommentar

...Husker HTC Desire. Knall telefon...

Den husker jeg også. Med gru. Den var hovedårsaken til at til slutt måtte gi opp Android og endte opp med iPhone.

 

For øvrig ser jeg ikke helt at iPhone er så mye dyrere, selv ikke i innkjøp, som andre merker. Det dyreste akkurat nå hos Telenor er Samsung. Etter de er det rimelig jevne priser, alle ligger på omtrent 8-10.000,-.

 

For vår del ble det uansett myyyye billigere med iPhone siden den store kostnaden er knyttet til drift.

Lenke til kommentar

 

* Hvis den melkingen er det som utgår forskjellen, så kan prislappen få være der den er. *

 

Det er jo nettopp det den ikke gjør ettersom de går perverst i overskudd, og ikke at omsetningen går med til utviklingen.

Mitt inntrykk er at Apple bruker det de bør, og enda litt til, på utvikling av produkter og tjenester.

Lenke til kommentar

 

At du syntes det er kult at Apple melker brukerne sine skjønner jeg ikke helt grunnen til.

 

Har jo ikke sagt at jeg synes det er kult at apple melker kundene sine. Jeg synes derimot at det er naivt å tro at et selskap som lever av omsetning skal selge produktet billig for at det er bra.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...