Gå til innhold

Apple bannlyser sørstatsflagget etter skytetragedie i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konføderasjonsflagget ryddes også unna på hos Cafepress, og blant mange andre har det kinesiske e-commerce nettstedet Alibaba som er både eid og drevet av kineserne gjort det samme.


"Den 17. juni ble en kirke i den amerikanske delstaten South Carolina rammet av en skyteepisode"

Fra den nasjonale nyhetsdekningen internt i USA ifb. denne saken:
Det gjelder ikke bare en kirke. Den spesifikke kirken er den eldste kirken for en farget menighet i USA, og har røtter etpar hundre år tilbake. Den ble bygget etter at fargede kirkegjengere ble bortvist fra "hvite" kirker i Charleston-området, og har en sentral plass i amerikansk historie ift. kampen om likeverd og sosiale rettigheter.

Det omtalte flagget anses forøvrig av mange som en amerikansk versjon av hakekorset. Mange andre har familiære røtter blant forkjemperne for konføderasjonen og anser det som kun et historisk symbol og viser ingen forståelse for andre synspunkt. Sånt blir det kontrovers av, spesielt når flagget har blitt adoptert av diverse rasistiske bevegelser, senest av denne ungdommen som publiserte rasjonalet sitt for skytingen på nettet før han kjørte dit og utførte udåden.

Endret av xRun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt usikker på hvor historisk korrekt bruken av "sørstatsflagget" i spill om den amerikanske borgerkrigen er. Flagget ble lite brukt i sin samtid. Delstatsflagg og regimentsfaner/tilhørighet var viktigst. Men jeg synes det er litt overkill å fjerne det fra spill. I andre apper kan man godt fjerne det. Flagget har vært enormt omstrid blant store grupper i USA i svært lang tid og forbindes i økende grad med negative ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er vel den eneste utgaven av et nasjonalt flagg som Sørstatene ble enig om - Stars and Bars - men generelt rakk de ikke å få på plass mye sentraladministrasjon, ble i svært liten grad annerkjent av andre land og opprettet få diplomatiske forbindelser. Det er gjerne i slike forbindelser man trenger flagg. På slagmarken brukte de regimentsfaner og delstatsflagg. Jeg lurer på om de endte med 13 stjerner til slutt. 

 

HD_StarsBars1861.jpg

Endret av serpaul
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jau, flagget blir ofte omtalt som sørstatsflagget eller konføderasjonsflagget, men er spesifikt "Army of Northern Virginia Battle Flag" som kjempet for konføderasjonen under ledelse av bla. General Robert E. Lee. Det endte etterhvert opp som det kanskje mest kjente symbolet på "sørstatene".

 

Det er forøvrig innlemmet som en del av delstatsflagget for Mississippi, som man nå også diskuterer en endring av for å fjerne det symbolske elementet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å sette det litt i kontekst:

Presten som ledet bibelstudiegruppen den aktuelle kvelden var også en folkevalgt senator i Sør-Carolinas delstatssenat, og en familievenn av Barak Obama. Han var også ansvarlig for innføring av bodycam til politiet i delstaten etter skyteepisoden for noen uker siden der en farget mann ble skutt i ryggen av en politimann.

 

Dylann Roof, 21-åringen som begikk kirkemassakren identifiserte seg også med det rhodesiske flagget, det tidligere afrikanske ikke-anerkjente landet med grense til Sørafrika, og som etter regjeringsskifte avskaffet apartheid og byttet navn til Zimbabwe og nytt flagg. I tillegg bar Roof også det tidligere sørafrikanske flagget som ble brukt under Apartheid-styret. Han publiserte manifestet sitt på thelastrhodesian.com og det ligger der trolig fortsatt (har ikke sjekket).

 

Internt i USA ser denne hendelsen ut til å være enda mer alvorlig og betydningsladet enn hva vi i Norge gjennomgikk i forbindelse med Breiviks terrorhandlinger for noen år siden.

TV-dekningen av hendelsene og etterspillet har vært absolutt massiv den siste uken. Obama drar til Sør-Carolina for å tale under senatorens begravelse som finner sted i Charleston i dag.

 

Interesserte kan følge dekningen på CNN USA streamet her: http://www.livenewschat.eu/top/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jau, flagget blir ofte omtalt som sørstatsflagget eller konføderasjonsflagget, men er spesifikt "Army of Northern Virginia Battle Flag" som kjempet for konføderasjonen under ledelse av bla. General Robert E. Lee. Det endte etterhvert opp som det kanskje mest kjente symbolet på "sørstatene".

 

Det er forøvrig innlemmet som en del av delstatsflagget for Mississippi, som man nå også diskuterer en endring av for å fjerne det symbolske elementet.

Hmmm, er det ikke et marineflagg for konfederasjonen originalt fra borgerkrigen da?

 

Edit:

 

Og så er det noe slikt som ytringsfrihet også, kom jeg plutselig på.

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri brukt App Store, men er det ikke film og serier også der? Skal en dokumentar fjernes om sørstatsflagget blir vist der også?

 

Minner meg om det latterlige PR-stuntet til Coop for noen år tilbake!

 

Ligger i navnet "APP" store. Du tenker på iTunes.

Lenke til kommentar

 

Jau, flagget blir ofte omtalt som sørstatsflagget eller konføderasjonsflagget, men er spesifikt "Army of Northern Virginia Battle Flag" som kjempet for konføderasjonen under ledelse av bla. General Robert E. Lee. Det endte etterhvert opp som det kanskje mest kjente symbolet på "sørstatene".

 

Det er forøvrig innlemmet som en del av delstatsflagget for Mississippi, som man nå også diskuterer en endring av for å fjerne det symbolske elementet.

Hmmm, er det ikke et marineflagg for konfederasjonen originalt fra borgerkrigen da?

 

Edit:

 

Og så er det noe slikt som ytringsfrihet også, kom jeg plutselig på.

 

 

Nei, jeg tror ikke de bommer på dette der borte. Symbolikken dukket nok opp på flere flagg etterhvert, og er fortsatt en del av Mississippis delstatsflagg. Kan jo slå det opp.

 

http://www.sonofthesouth.net/leefoundation/Confederate_Flag.htm 

http://southernprideflagco.com/Replica.html 

https://en.wikipedia.org/wiki/Army_of_Northern_Virginia 

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri brukt App Store, men er det ikke film og serier også der? Skal en dokumentar fjernes om sørstatsflagget blir vist der også?

 

Minner meg om det latterlige PR-stuntet til Coop for noen år tilbake!

 

om du leser hele artikkelen så har du svar på spørsmålet egentlig :p

Lenke til kommentar

"land of the free"

 

Et privat selskap velger selv hva som skal selges i deres butikk. Et perfekt eksempel faktisk.

 

Og så er det noe slikt som ytringsfrihet også, kom jeg plutselig på.

 

 

Ja dette er er Apple som bruker sin ytringsfrihet til å bestemme hva som kan selges i App Store.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...