Gå til innhold

Her er den nye superporten som kommer i din neste PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å utvikle en kabel som kan overføre strøm samtidig som den har optiske ledere for data.

 

Amen! Så snart en slik port er allment tilgjengelig, kan vi slippe proprietære dockingstasjoner og produsenter som jevnlig forandrer portkonfigurasjon. USB dockingstasjoner, som er tilgjengelige i dag, er bare halve løsninga.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå må de kjappe seg med å få ut noe på den optiske fronten her, begynner å ta for lang tid. Og intel, få det inn chipsettet, så blir dett riktig så fint og utbredt.

 

Ellers var min spådom når jeg kjøpte min mac riktig "innen jeg får særlig bruke for thunderbolt er antakelig maskinen moden for utskifting".

 

AtW

Lenke til kommentar

Wow, mulig jeg leste artikkelen litt dårlig, men illustrasjonen på ArsTechnica viser at den faktisk støtter inntil 100W lading, samtidig som den overfører data. Altså gir dette én-kabels docking.

 

thunderbolt-3-more-possibilities.jpg

 

Føyde på litt om det. Det stemmer at det er mulighet for å levere 100 watt over kabelen til lading av f.eks. bærbar PC samtidig som den samme kabelen brukes til f.eks. tilkobling av skjerm etc. ? slik jeg har forstått det. Det er litt mer teknisk info på thunderbolttechnology.net, men ser ut til at siden er nede akkurat nå.

Lenke til kommentar

hoeres fint ut, hvorfor tulle med hdmi 2.0 som enda ikke kommet ut hvis thunderbolt 3.0 levererer 40Gbps?

 

Thunderbolt bruker jo DP til overføring av bilde, så det er i realiteten DP standarden. DP er jo bygget inn i Thunderbolt. HDMI har aldri vært bedre enn DisplayPort, det har alltid vært dårligere. Akkurat som at USB er dårligere enn Thunderbolt, helt klart dårligere. Problemet er at Thunderbolt/DP er mest i high-end/proff markedet. De ser mange buisness PCer, Dell sine Ultrasharps osv har disse, men billigere modeller har gjerne HDMI/VGA. Problemet er at folk ikke vet hvor mye bedre det er, og at de ikke har nok utbredelse. Det har aldri vært tvil om hva som er det beste.

Lenke til kommentar

Jeg mener USB 3.0/3,1 har mer enn nok båndbredde for hjemme-PCer, bærbare etc. Det største ankepunktet med USB synes jeg er at maks spenning i vanlige porter er 5V. Det finnes riktignok sjeldne varianter som kan slå på 12 eller 20V, samt øke strømmen til 3 eller 5 A. Jeg er ikke noen fan av å ha så høye strømmer gående gjennom USB-kabler, men vil at de skal standardisere høyere spenninger sånn at det får mer utbredelse. Nå vet jeg ikke hvordan det samsvarer med lovverket i andre land, men for Norges del passer det fint med rett under 50V.

Lenke til kommentar

Dette høres no fint ut,men hvor mye data kan bus'n på hovedkort klare?,kan den hantere flere porter?

ps det finnes en del fiber i servere,stort sett for nettverksdata.

Det er Intel som lager den, de lager nok neppe en standard som overskrider det en maskin vil kunne levere. Selvfølgelig vil ikke alle hovedkort og CPUer klare dette. Macbook har jo kun en USB port, og den er av type 3.1 som gir 10 GB/s, men Core-M støtter ikke høyere enn 5 GB/s og er begrenset til det og gir dermed samme hastighet som vanlig USB 3. Har heller ikke hørt noe om begrensninger på den fronten for Thunderbolt. Blir vel mer et spørsmål om Broadwell-U baserte maskiner støtter det med tanke på manglende støtte i Broadwell-Y for høyere hastighet enn 5 GB/s over USB.

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å snakke. Man kan jo undres hvorfor Thunderbolt ikke har blitt levert over USB tidligere? Det har kanskje ikke latt seg gjøre før Type-C kontakten som åpenbart har introdusert en hel del nye muligheter og finesser?

 

Eneste ulempen med dette må jo være at det fort kan bli forvirring for forbrukere når de må begynne å ta høyde for hvorvidt deres USB Type-C kontakt faktisk er koblet til en Thunderbolt kontroller eller en tradisjonell USB3.X hub.

Lenke til kommentar

Nå må de kjappe seg med å få ut noe på den optiske fronten her, begynner å ta for lang tid. Og intel, få det inn chipsettet, så blir dett riktig så fint og utbredt. 

 

Fiber inne i maskinen = bra. Fiber i tilleggsutstyr = muligens dumt.

 

Hvor fort tror du optiske kabler ryker hvis folk skal ha dem i vesken sin? Folk flest har ikke for vane å snurre kablene fint sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå må de kjappe seg med å få ut noe på den optiske fronten her, begynner å ta for lang tid. Og intel, få det inn chipsettet, så blir dett riktig så fint og utbredt. 

Fiber inne i maskinen = bra. Fiber i tilleggsutstyr = muligens dumt.

 

Hvor fort tror du optiske kabler ryker hvis folk skal ha dem i vesken sin? Folk flest har ikke for vane å snurre kablene fint sammen.

 

 

Hovedfordelen med fiber er lang rekkevidde, er vel neppe 50-meters kabelen folk stapper i veska?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å utvikle en kabel som kan overføre strøm samtidig som den har optiske ledere for data.

Er akkurat dette USB type C gjør..

 

 

Hvordan overfører jeg optisk med standard USB type C?

 

AtW

 

oh. Optisk, ja.

 

Men Thunderbolt gjør dette. Strøm og optisk overføring.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med å utvikle en kabel som kan overføre strøm samtidig som den har optiske ledere for data.

Er akkurat dette USB type C gjør..

 

 

Hvordan overfører jeg optisk med standard USB type C?

 

AtW

 

oh. Optisk, ja.

 

Men Thunderbolt gjør dette. Strøm og optisk overføring.

 

 

Men i en og samme kabel? De tre forskjellige TB3 kablene er passiv 20Gbps kobberkabel, aktiv 40Gbps kobberkabel og aktiv 40Gbps optisk kabel. Sistnevnte er den eneste som vil kunne lages i lengder over 2 meter (målet er opp i mot 60 meter), men jeg klarer ikke å finne info som tilsier at den kabelen samtidig vil kunne tilby 100W lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...