Gå til innhold

Her er den nye superporten som kommer i din neste PC


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Hva med å utvikle en kabel som kan overføre strøm samtidig som den har optiske ledere for data.

Er akkurat dette USB type C gjør..

 

 

Hvordan overfører jeg optisk med standard USB type C?

 

AtW

 

oh. Optisk, ja.

 

Men Thunderbolt gjør dette. Strøm og optisk overføring.

 

 

Men i en og samme kabel? De tre forskjellige TB3 kablene er passiv 20Gbps kobberkabel, aktiv 40Gbps kobberkabel og aktiv 40Gbps optisk kabel. Sistnevnte er den eneste som vil kunne lages i lengder over 2 meter (målet er opp i mot 60 meter), men jeg klarer ikke å finne info som tilsier at den kabelen samtidig vil kunne tilby 100W lading.

 

post-234891-0-69229500-1433324943_thumb.png

 

http://www.extremetech.com/computing/181099-next-gen-thunderbolt-details-40gbps-pcie-3-0-hdmi-2-0-and-100w-power-delivery-for-single-cable-pcs

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Thunderbolt-drøm...

 

Om fem til ti års tid vil våre bærbare maskiner smeltes inn i telefonene fullstendig.

 

På jobb kan man da se for seg en kontorplass med en dock/ladestasjon som gir deg tastatur, mus og en 4k touchskjerm + et par mindre støtteskjermer og ev. høyttalere osv. Alt som skal til for at man kan jobbe effektivt.

 

Når arbeidsdagen er over og du kommer hjem, setter du telefonen i dockingstasjonen ved kontorpulten. Denne er koblet til et vanlig konsoll med mus, tastatur, skjerm, VR-headset osv. men i tillegg går det en egen TB-kabel fra dockingstasjonen og ned i ditt tekniske rom. Der har du nemlig plassert familiens lagringsenheter, skjermkort og annen stor og støyende hardware som ikke egner seg på stuer / kontor.

 

Det at all vesentlig varmeutvikling foregår på et kontrollert teknisk rom gjør at restvarme herfra lett kan føres tilbake i leiligheten i form av oppvarming av vann som kan distribueres til radiatorer/gulvvarme etc.

 

Alt dette er teknologi vi snart kan realisere og Thunderbolt har en krystallklar rolle i dette bildet, men det er ett stort problem:

 

Problemet...

 

En av de tingene som gir Thunderbolt denne fleksibiliteten er fordi man strekker en fullverdig PCIe-buss over mediet. Dette muliggjør også direkte lesing/skriving til enhetens RAM.

 

Det er derfor teknisk mulig å lage en liten enhet (eller bygge inn i / modifisere en annen enhet som en skjerm) slik at den leser minneinnhold, hacker, installerer malware, kopierer kryptonøkler etc. på alle enheter som tilkobles. Dette uten at det kan oppdages av enheten som kobles til, og da ytelsen er såpass bra vil dette kunne utføres på et fåtall sekunder.

 

Tull sier du?

 

For at en leverandør skal kunne sette Windows 8-logo på produktet sitt må den gjennomgå en "sertifisering". Denne inkluderer faktisk krav om at enheten ikke har eksterne porter som muliggjør DMA. At Thunderbolt ikke er nevnt eksplisitt i denne sertifiseringen for Windows 8 er bare en forglemmelse fra Microsoft og det er nok helt sikkert med i Windows 10-sertifiseringsprosessen.

 

Microsoft er med andre ord redd for DMA-teknologien og motarbeider derfor disse standardene aktivt. Dette fører til at man trolig ikke vil se Thunderbolt som standard på Windows-baserte enheter på en god stund. Dette gjør at utbredelsen blir dårlig og kostnadene høye.

 

Her er et eksempel på et kommersielt produkt som utnytter denne DMA-svakheten til å forbigå autentiseringen i Windows:

 

http://www.windowsscope.com/lightbox/engine/swf/player.swf?url=captureguard_gateway.flv&volume=100

 

Med dagens maskinvaredesign er det faktisk ikke mulig å beskytte seg mot denne svakheten og den fungerer like godt på alle OS, Linux og Mac inkludert.

 

Dessverre har jeg derfor ingen tro på at denne Thunderboltversjonen får vesentlig mer utbredelse enn de forrige, og det ender opp som et nisjeprodukt for spesielt interesserte som ikke er spes. sikkerhetsbevisste.

Lenke til kommentar

Med unntak av at man ikke bruker en mobil, men en annen stille (dog noe større) enhet, så er jo drømmen din fint oppfyllbar i dag, med eller uten thunderbolt.

 

AtW

 

Med TB, ja. Men man trenger Corning fiber og dyrt/lite tilgjengelig TB-utstyr.

 

Uten TB kommer man ikke i mål på en god måte... DP/hdmi over fiber er mulig, men laptop på kontoret med skjermkort i kjelleren er ikke praktisk mulig dog. Sette en fullverdig gaming rig i kjelleren og så bare strekke konsoll over to separate fiber opp til kontoret... (hdmi og usb3 over hvert sitt fiber)... Mulig men ikke optimalt.

 

Jeg er nok sær, men enn så lenge får jeg klare meg med viftestøy på kontoret.

 

Skulle forresten gjerne ha brukt TB-nett i VMWare-clusteret. Billig 10gig er ikke å forakte. 1gig er tregt ;-)

 

Uansett. Tenkte bare jeg skulle dele en framtidsvisjon som kan bli realitet, men som trolig stoppes av MS.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva med å utvikle en kabel som kan overføre strøm samtidig som den har optiske ledere for data.

Er akkurat dette USB type C gjør..

 

 

Hvordan overfører jeg optisk med standard USB type C?

 

AtW

 

oh. Optisk, ja.

 

Men Thunderbolt gjør dette. Strøm og optisk overføring.

 

 

Men i en og samme kabel? De tre forskjellige TB3 kablene er passiv 20Gbps kobberkabel, aktiv 40Gbps kobberkabel og aktiv 40Gbps optisk kabel. Sistnevnte er den eneste som vil kunne lages i lengder over 2 meter (målet er opp i mot 60 meter), men jeg klarer ikke å finne info som tilsier at den kabelen samtidig vil kunne tilby 100W lading.

 

attachicon.gifScreenshot_224.png

 

http://www.extremetech.com/computing/181099-next-gen-thunderbolt-details-40gbps-pcie-3-0-hdmi-2-0-and-100w-power-delivery-for-single-cable-pcs

 

 

Mulig jeg formulerte meg litt uklart, for bildet og artikkelen du linker til, svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt. Jeg er klar over at de kobberbaserte TB3 kablene vil tilby lading samtidig med datastrøm.

 

Det jeg ikke finner noe klar info om, er hvorvidt den optiske TB3 kabelen vil kunne tilby det samme. Det skjønner jeg nemlig ikke helt hvordan de skal klare å få til.

Lenke til kommentar

 

Med unntak av at man ikke bruker en mobil, men en annen stille (dog noe større) enhet, så er jo drømmen din fint oppfyllbar i dag, med eller uten thunderbolt.

 

AtW

Med TB, ja. Men man trenger Corning fiber og dyrt/lite tilgjengelig TB-utstyr.

 

Uten TB kommer man ikke i mål på en god måte... DP/hdmi over fiber er mulig, men laptop på kontoret med skjermkort i kjelleren er ikke praktisk mulig dog. Sette en fullverdig gaming rig i kjelleren og så bare strekke konsoll over to separate fiber opp til kontoret... (hdmi og usb3 over hvert sitt fiber)... Mulig men ikke optimalt.

 

Jeg er nok sær, men enn så lenge får jeg klare meg med viftestøy på kontoret.

 

Skulle forresten gjerne ha brukt TB-nett i VMWare-clusteret. Billig 10gig er ikke å forakte. 1gig er tregt ;-)

 

Uansett. Tenkte bare jeg skulle dele en framtidsvisjon som kan bli realitet, men som trolig stoppes av MS.

 

 

Eller feks HDbaseT

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Med unntak av at man ikke bruker en mobil, men en annen stille (dog noe større) enhet, så er jo drømmen din fint oppfyllbar i dag, med eller uten thunderbolt.

 

AtW

Med TB, ja. Men man trenger Corning fiber og dyrt/lite tilgjengelig TB-utstyr.

 

Uten TB kommer man ikke i mål på en god måte... DP/hdmi over fiber er mulig, men laptop på kontoret med skjermkort i kjelleren er ikke praktisk mulig dog. Sette en fullverdig gaming rig i kjelleren og så bare strekke konsoll over to separate fiber opp til kontoret... (hdmi og usb3 over hvert sitt fiber)... Mulig men ikke optimalt.

 

Jeg er nok sær, men enn så lenge får jeg klare meg med viftestøy på kontoret.

 

Skulle forresten gjerne ha brukt TB-nett i VMWare-clusteret. Billig 10gig er ikke å forakte. 1gig er tregt ;-)

 

Uansett. Tenkte bare jeg skulle dele en framtidsvisjon som kan bli realitet, men som trolig stoppes av MS.

 

En del bedrifter idag som tidligere har hatt heftige workstations, sitter nå med tynnklienter/laptops koblet opp mot heftige servere i f.eks Tyskland/Frankrike. Sparer en del kostnader der ved å skalere ned på datakraften når få trenger den.

Lenke til kommentar

Nå må de kjappe seg med å få ut noe på den optiske fronten her, begynner å ta for lang tid. Og intel, få det inn chipsettet, så blir dett riktig så fint og utbredt.

 

Ellers var min spådom når jeg kjøpte min mac riktig "innen jeg får særlig bruke for thunderbolt er antakelig maskinen moden for utskifting".

 

AtW

 

Det kommer jo med Skylake som en eller annen gang leveres, og det direkte i CPU'en, og ikke noe sånn "eksternt chipset på hovedkortet"-ræl:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Skylake_%28microarchitecture%29#Architecture

 

http://www.legitreviews.com/intel-2015-platform-roadmap-shows-skylake-cpus-100-series-chipset-and-ddr4_141247

 

 

 

 

Dette høres no fint ut,men hvor mye data kan bus'n på hovedkort klare?,kan den hantere flere porter?

ps det finnes en del fiber i servere,stort sett for nettverksdata.

Det er Intel som lager den, de lager nok neppe en standard som overskrider det en maskin vil kunne levere. Selvfølgelig vil ikke alle hovedkort og CPUer klare dette. Macbook har jo kun en USB port, og den er av type 3.1 som gir 10 GB/s, men Core-M støtter ikke høyere enn 5 GB/s og er begrenset til det og gir dermed samme hastighet som vanlig USB 3. Har heller ikke hørt noe om begrensninger på den fronten for Thunderbolt. Blir vel mer et spørsmål om Broadwell-U baserte maskiner støtter det med tanke på manglende støtte i Broadwell-Y for høyere hastighet enn 5 GB/s over USB.

 

 

 

 

Nettopp. Du har nok rett, ihvertfall om de best spec'ede variantene av Skylake:

 

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

 

hoeres fint ut, hvorfor tulle med hdmi 2.0 som enda ikke kommet ut hvis thunderbolt 3.0 levererer 40Gbps?

Thunderbolt bruker jo DP til overføring av bilde, så det er i realiteten DP standarden. DP er jo bygget inn i Thunderbolt. HDMI har aldri vært bedre enn DisplayPort, det har alltid vært dårligere. Akkurat som at USB er dårligere enn Thunderbolt, helt klart dårligere. Problemet er at Thunderbolt/DP er mest i high-end/proff markedet. De ser mange buisness PCer, Dell sine Ultrasharps osv har disse, men billigere modeller har gjerne HDMI/VGA. Problemet er at folk ikke vet hvor mye bedre det er, og at de ikke har nok utbredelse. Det har aldri vært tvil om hva som er det beste.

 

 

Og Eplebutikkene har jo tatt betaling i "armer og nyrer" for en eldre generasjon Thunderbolt-harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...