Gå til innhold

Blasfemiparagrafen i Norge er fjernet


Anbefalte innlegg

Ikke helt direkte trenings-relatert, men deler den for det så får jeg eventuelt høste kritikk her. :) Det har seg slik at en redaktør i en kristenavis fikk publisert en kronikk i Dagbladet - http://www.dagbladet.no/2015/05/06/kultur/gud/tro/religion/blasfemi/39038583/

Som en konsekvens "gønnet" jeg på istad med et motsvar, fikk den postet under Rasjonalitet - og om noen dager forhåpentligvis også i dagbladet slik at artikkelen ikke får stå motsagt. Fikk mail av journalisten som mente det var godt skrevet og sendte den "opp systemet" til videre vurdering https://www.facebook.com/Rasjonalitet/posts/1624922811085685

 

Edit: Mod tok en "hostile takeover" og lagde et eget emne av en post under treningsforum. 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt direkte trenings-relatert, men deler den for det så får jeg eventuelt høste kritikk her. :) Det har seg slik at en redaktør i en kristenavis fikk publisert en kronikk i Dagbladet - http://www.dagbladet.no/2015/05/06/kultur/gud/tro/religion/blasfemi/39038583/

 

Som en konsekvens "gønnet" jeg på istad med et motsvar, fikk den postet under Rasjonalitet - og om noen dager forhåpentligvis også i dagbladet slik at artikkelen ikke får stå motsagt. Fikk mail av journalisten som mente det var godt skrevet og sendte den "opp systemet" til videre vurdering https://www.facebook.com/Rasjonalitet/posts/1624922811085685

Rasjonalitet er en meget bra formidler av slike ting.

Det tas og opp en del kostholdsrelater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke helt direkte trenings-relatert, men deler den for det så får jeg eventuelt høste kritikk her. :) Det har seg slik at en redaktør i en kristenavis fikk publisert en kronikk i Dagbladet - http://www.dagbladet.no/2015/05/06/kultur/gud/tro/religion/blasfemi/39038583/

 

Som en konsekvens "gønnet" jeg på istad med et motsvar, fikk den postet under Rasjonalitet - og om noen dager forhåpentligvis også i dagbladet slik at artikkelen ikke får stå motsagt. Fikk mail av journalisten som mente det var godt skrevet og sendte den "opp systemet" til videre vurdering https://www.facebook.com/Rasjonalitet/posts/1624922811085685

Rasjonalitet er en meget bra formidler av slike ting.

Det tas og opp en del kostholdsrelater.

 

Enig med deg Doffen. Den er en meget fin portal for å fremme kritisk tenking og viktigheten av kildekritikk. Portalen er som du sier aktiv innen alle aspekter for ernæring; som bioteknologi/GMO, sprøytemidler-tematikken men også andre viktige emner som eksempel vaksiner. Anbefaler personer her inne å følge siden for det er ikke mange sider som søker objektivet på bekostning av ideologi. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg kommer og fra en religiøs slekt, og har opplevd nær sagt nøyaktig det samme som Dukien. 
For min del har det medført et intenst hat mot alt som heter religion, nær avkutting av kontakt med slekt og null kontakt med min søster som er opportunistisk religiøs. 

Det blir en barnslig og usaklig påstand, men jeg ville gjerne sett at religion ble forbudt ved lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer og fra en religiøs slekt, og har opplevd nær sagt nøyaktig det samme som Dukien. 

For min del har det medført et intenst hat mot alt som heter religion, nær avkutting av kontakt med slekt og null kontakt med min søster som er opportunistisk religiøs. 

 

Det blir en barnslig og usaklig påstand, men jeg ville gjerne sett at religion ble forbudt ved lov.

 

Jeg er helt enig med deg. Din situasjon er bare enda et eksempel på at religion er gift for samfunnet. Den deler oss.

Lenke til kommentar

 

Jeg kommer og fra en religiøs slekt, og har opplevd nær sagt nøyaktig det samme som Dukien. 

For min del har det medført et intenst hat mot alt som heter religion, nær avkutting av kontakt med slekt og null kontakt med min søster som er opportunistisk religiøs. 

 

Det blir en barnslig og usaklig påstand, men jeg ville gjerne sett at religion ble forbudt ved lov.

 

Jeg er helt enig med deg. Din situasjon er bare enda et eksempel på at religion er gift for samfunnet. Den deler oss.

 

Ved å gjøre religion forbud med er bare tøv. Da flesteparten av Norges befolkning er religiøse, bare å vise til Statskirken og andre innvandrere religioner (heldigvis). 

Lenke til kommentar

Hvorfor det egentlig?
Mener jo ikke at folk skal inkrimineres ved å tro på eventyr, men at all statsstøtte fjernes, og at all statlig tilhør til religion opphører.
All lære om religion i skolen snus til å forklare at folk tror på noe som ikke kan evidensstøttes.

 

Religion har jo vist seg å være hovedbidragsyteren til enhver krig, samt at den har rasert livet til langt over halvparten av jordas befolkning.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det egentlig?

Mener jo ikke at folk skal inkrimineres ved å tro på eventyr, men at all statsstøtte fjernes, og at all statlig tilhør til religion opphører.

All lære om religion i skolen snus til å forklare at folk tror på noe som ikke kan evidensstøttes.

 

Religion har jo vist seg å være hovedbidragsyteren til enhver krig, samt at den har rasert livet til langt over halvparten av jordas befolkning.

 

 

Jeg vil ha en vitenskaplig kilde på det, inntil videre mener jeg det motsatte. Religion har fort fredelighet på kloden, eksempelvis kan vise til Paven i Vatikanetstaten, Dalai Lama i Tibet, Gandhi i India osv. Alle tre tilhører forskjellige religioner (Kristendommen, Buddhismen og Hinduismen) som har skapt fred på jorden. Uten religion har det vært mer konflikt på kloden.

 

PS: Jeg tror bare at ateister er misunnelige pågrunn av at ikke får statsstøtte og at vi religiøse har det bra :)

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar

PS: Jeg tror bare at ateister er misunnelige pågrunn av at ikke får statsstøtte og at vi religiøse har det bra :)

Er du misunnelig på pengesvindlerne i scientologikirken som tjener milliarder av doller på statstøtte?

 

For å være litt vrang er jeg fristet til å spørre:

 

Hvis jeg er en religiøs ateist, er jeg da enten misunnelig eller har jeg det bra?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

Hvorfor det egentlig?

Mener jo ikke at folk skal inkrimineres ved å tro på eventyr, men at all statsstøtte fjernes, og at all statlig tilhør til religion opphører.

All lære om religion i skolen snus til å forklare at folk tror på noe som ikke kan evidensstøttes.

 

Religion har jo vist seg å være hovedbidragsyteren til enhver krig, samt at den har rasert livet til langt over halvparten av jordas befolkning.

 

 

Jeg vil ha en vitenskaplig kilde på det, inntil videre mener jeg det motsatte. Religion har fort fredelighet på kloden, eksempelvis kan vise til Paven i Vatikanetstaten, Dalai Lama i Tibet, Gandhi i India osv. Alle tre tilhører forskjellige religioner (Kristendommen, Buddhismen og Hinduismen) som har skapt fred på jorden. Uten religion har det vært mer konflikt på kloden.

 

PS: Jeg tror bare at ateister er misunnelige pågrunn av at ikke får statsstøtte og at vi religiøse har det bra :)

 

Ja du MENER, men kan ikke underbygge din påstand. Fordi det er noe du TROR, ikke kan bevise.

Ser du din egen dissonans?

 

Ghandi????????

Som var en absolutt rasist??????????

 

Paven???????????

Som beskytter pedofile overgripere?????????

 

Dalai Lhama er jeg med på men nå er ikke buddhisme en religion. 

Du trenger mer skole, men jeg antar dette ikke er ok i de kretser du tilsynelatende opprinner fra?

Lenke til kommentar

Jeg synes stort sett du har gode poenger, men blir det ikke feil å si at religion er viktigste bidragsyter i hver eneste krig? Høres ut som religion er nødvendig for å krige og at det er umulig å krige uten religion.

 

Den kalde krigen var ikke så religiøst preget. Soviet kjørte flere kriger uten noen religiøs motivasjon.

 

Hvorvidt buddhisme er religion er en definisjonssak og for meg noe uklart. Men garantert at det livssynet har sine svin opp igjennom også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor det egentlig?

Mener jo ikke at folk skal inkrimineres ved å tro på eventyr, men at all statsstøtte fjernes, og at all statlig tilhør til religion opphører.

All lære om religion i skolen snus til å forklare at folk tror på noe som ikke kan evidensstøttes.

 

Religion har jo vist seg å være hovedbidragsyteren til enhver krig, samt at den har rasert livet til langt over halvparten av jordas befolkning.

 

 

Jeg vil ha en vitenskaplig kilde på det, inntil videre mener jeg det motsatte. Religion har fort fredelighet på kloden, eksempelvis kan vise til Paven i Vatikanetstaten, Dalai Lama i Tibet, Gandhi i India osv. Alle tre tilhører forskjellige religioner (Kristendommen, Buddhismen og Hinduismen) som har skapt fred på jorden. Uten religion har det vært mer konflikt på kloden.

 

PS: Jeg tror bare at ateister er misunnelige pågrunn av at ikke får statsstøtte og at vi religiøse har det bra :)

 

Ja du MENER, men kan ikke underbygge din påstand. Fordi det er noe du TROR, ikke kan bevise.

Ser du din egen dissonans?

 

Ghandi????????

Som var en absolutt rasist??????????

 

Paven???????????

Som beskytter pedofile overgripere?????????

 

Dalai Lhama er jeg med på men nå er ikke buddhisme en religion. 

Du trenger mer skole, men jeg antar dette ikke er ok i de kretser du tilsynelatende opprinner fra?

 

 

Det er du som trenger å gå på skolen igjen; buddhismen er ikke-teistisk religion. Du trenger å lære deg å bruke kilder, når du påstår noe - inntil videre greier jeg ikke å diskutere med en som bare skriver svada...

 

EDIT: Ja, jeg selvfølglig mener (tror) at Gud finnes, mens du mener (tror at) at Gud ikke finnes. Det respekterer jeg, men dersom du påstår at du vet Gud ikke finnes, så må du bevise det. Det er det hittil ingen som har klart.

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar

 

PS: Jeg tror bare at ateister er misunnelige pågrunn av at ikke får statsstøtte og at vi religiøse har det bra :)

Er du misunnelig på pengesvindlerne i scientologikirken som tjener milliarder av doller på statstøtte?

 

For å være litt vrang er jeg fristet til å spørre:

 

Hvis jeg er en religiøs ateist, er jeg da enten misunnelig eller har jeg det bra?

 

Det avgjør du selv, fordi jeg kan ikke dømme deg på bakgrunn av at du er ateist. Jeg vil ikke at folk skal alltid fokusere på det negative ved religion, og den har mange gode sider som gjør at verden blir et bedre å bo. 

 

Religion kan være positivt eller negativt avhengig av de troende - er du enig?

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...