Gå til innhold

Google avslørte Wikileaks-journalister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor fokuserer WikiLeaks sånn på Google? Det er jo amerikanske myndigheter som har krevet opplysningene gjennom en hemmelig search warrant. Google har jo bare gjort det myndighetene har krevd av de.

Google selv sier på sin side at selskapet ikke var i stand til å avsløre utleveringen av informasjonen tidligere på grunn av en munnkurv de ble ilagt av myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet, jeg mener at etterforskere skal kunne få utlevert informasjon relatert en etterforskning så lenge mekanikkene for å få en rettsordre er fulgt.

 

Wikileaks har nok noe for seg, men de er også i stand til å gjøre mye skade mot en nasjon og relasjoner mellom nasjoner. Jeg har ikke tro på at all informasjon om alt som skjer til enhver tid skal være offentlig. Å drive i den bransjen uten å forvente at man blir sjekket opp er i beste fall naivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Montro om hun er blond? Er det smart å drive med Wikileaks og samtidig ha f.eks. Gmail til den bruken !?

Vennlig påminnelse om at David Petraeus, daværende CIA-direktør som måtte gå av etter en utrohetsskandale, ble avslørt fordi han undervurderte Google. Petraeus er verken kvinnelig eller blond.

Lenke til kommentar

Og leksen her for tusende gang er: alle, absolutt ALLE amerikanske selskaper er underlagt amerikansk lovgivning, og kan absolutt aldri stoles på til å ikke gi ut data som deres myndigheter kan kreve.

 

Hvis de mener de motsatte - så lyger de.

Hvis de mener at de ikke vet noe om det - de er lovpålagt å ikke avsløre slilk samarbeid.

Er noen sikre? Nei, alle er fritt vilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet, jeg mener at etterforskere skal kunne få utlevert informasjon relatert en etterforskning så lenge mekanikkene for å få en rettsordre er fulgt.

 

Wikileaks har nok noe for seg, men de er også i stand til å gjøre mye skade mot en nasjon og relasjoner mellom nasjoner. Jeg har ikke tro på at all informasjon om alt som skjer til enhver tid skal være offentlig. Å drive i den bransjen uten å forvente at man blir sjekket opp er i beste fall naivt.

 

enig i at ikke alt bør se dagens lys, men at det er ingenting i verden som skal være privat er helt feil. at myndighetene skal ha innsyns i alt av privat kommunikasjon e bare så på trynet så det går ann å bli

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser ikke problemet, jeg mener at etterforskere skal kunne få utlevert informasjon relatert en etterforskning så lenge mekanikkene for å få en rettsordre er fulgt.

 

Wikileaks har nok noe for seg, men de er også i stand til å gjøre mye skade mot en nasjon og relasjoner mellom nasjoner. Jeg har ikke tro på at all informasjon om alt som skjer til enhver tid skal være offentlig. Å drive i den bransjen uten å forvente at man blir sjekket opp er i beste fall naivt.

enig i at ikke alt bør se dagens lys, men at det er ingenting i verden som skal være privat er helt feil. at myndighetene skal ha innsyns i alt av privat kommunikasjon e bare så på trynet så det går ann å bli

 

Det skrev jeg heller aldri. Rettskjennelse.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke problemet, jeg mener at etterforskere skal kunne få utlevert informasjon relatert en etterforskning så lenge mekanikkene for å få en rettsordre er fulgt.

 

Wikileaks har nok noe for seg, men de er også i stand til å gjøre mye skade mot en nasjon og relasjoner mellom nasjoner. Jeg har ikke tro på at all informasjon om alt som skjer til enhver tid skal være offentlig. Å drive i den bransjen uten å forvente at man blir sjekket opp er i beste fall naivt.

enig i at ikke alt bør se dagens lys, men at det er ingenting i verden som skal være privat er helt feil. at myndighetene skal ha innsyns i alt av privat kommunikasjon e bare så på trynet så det går ann å bli

 

Det er jeg enig i, men det er ikke nødvendigvis det vi diskuterer i akkurat denne saken. Det blir viktig å skille mellom epler og bananer her.

 

Spørsmålene blir hvor grensene mellom overtramp og nødvendig innsyn går. Jeg mener det er viktig at politi og sikkerhetstjenester om nødvendig har mulighet til å hente ut data, men jeg mener også at dette kun skal skje etter en kjennelse fra en uavhengig rettslig instans som ikke er en del av det politiske styret eller de som ønsker tilgang til informasjonen. Jeg mener også at det kan gis utvidede rettigheter innenfor visse rammer i forbindelse med spesifikke etterforskninger som kan eskalere raskt. Men da skal det logges og tilgjengeliggjøres for en uavhengig kontrollinstans.

 

Men det er klart at det ikke er rett fram å forhindre korrupsjon eller påvirkning i alle ledd.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er mye enig, overvåkningslover skal ikke blokkere for vanlig etterforskning, men;

 

men det er et par obs! som skal være på plass...

 

obs! Det skal ikke bli for enkelt/utbredt med overvåkning, hver enkelttilfelle/rettskjennelse bør vurderes personlig og individuelt. Praksis nærmer seg global overvåkning, og slett ikke overvåkning ved mistanke/etterforskning.

 

obs! Man skal aldri overvåke journalister for å finne deres kilder. Aldri! Og her er det for å finne whistleblowers som sier fra om kriminell statskontrollert aktivitet. Enda verre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...