Gå til innhold

Hva ville dine ti bud ha vært?


Anbefalte innlegg

Alle er kjent med de ti bud (eller dekalogen, om man skal være fin på det). Mange anser det som gode leveregler, men min påstand er at ytterst få faktisk husker hva de er, annet enn noe om å ikke stjele og sånt.

 

Som leveregler anser jeg dem som lettere mangelfulle. Så spørsmålet mitt er følgende: Dersom du selv skulle oppgi maksimalt ti bud (og ikke 613), hva ville de ha vært? Det er selvfølgelig visse begrensninger med kun ti leveregler, men det kan allikevel være interessant.

 

Som referanse, her er de ti bud, hentet direkte fra Wikipedia.

  • Du skal ikke ha andre guder enn meg.
  • Du skal ikke misbruke Guds navn.
  • Du skal holde hviledagen hellig.
  • Du skal hedre din far og din mor.
  • Du skal ikke slå i hjel.
  • Du skal ikke bryte ekteskapet.
  • Du skal ikke stjele.
  • Du skal ikke tale usant om din neste.
  • Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
  • Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.
Her er mitt forsøk, riktignok tatt noe på sparket:
  • Du skal holde deg til den ideologien, eller mangelen på sådan, som du selv ønsker.
  • Du skal ikke stjele.
  • Du skal ikke initiere en fysisk konflikt.
  • Du skal ikke påføre mennesker eller dyr unødvendig fysisk eller psykisk lidelse.
  • Du skal anse alle mennesker som født likeverdige.
  • Du skal hjelpe de som er dårligere stilt enn deg selv, så lenge det ikke utsetter deg selv for overveldende skade.
  • Du skal være ydmyk om dine begrensninger, uten å være en tøffel.
  • Du skal følge med på Pokémon.
  • Du skal ikke utnytte andre mennesker.
  • Du skal forsøke å utvikle deg selv som person.
I all beskjedenhet så våger jeg å påstå at jeg gjorde en bedre jobb enn gud. Hva med deg? Endret av Imlekk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I all beskjedenhet så våger jeg å påstå at jeg gjorde en bedre jobb enn gud. Hva med deg?

1. Ikke vær så arrogant?

 

Nei, det var nok #7 som dekker den:

 

Du skal være ydmyk om dine begrensninger, uten å være en tøffel.

Men mer seriøst. Mener du at guds ti bud er bedre enn de jeg la frem her? Prøv gjerne selv, jeg vil tro du kan gjøre det bedre enn guden din gjorde det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg har bare ett eneste bud, og det er: unngå å søk og oppnå egen lykke ved å påføre noen andre levende vesener ekstra lidelser

Det er allerede nevnt i bibelen som "Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem."

 

Greit, det står ikke noe om dyr, men folk som er litt oppegående har tolket det dithen at den er underforstått.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg har bare ett eneste bud, og det er: unngå å søk og oppnå egen lykke ved å påføre noen andre levende vesener ekstra lidelser

Det er allerede nevnt i bibelen som "Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem."

 

Greit, det står ikke noe om dyr, men folk som er litt oppegående har tolket det dithen at den er underforstått.

 

 

"alle levende vesener, burde ikke være for kryptisk for noen spesielle. Litt synd at folk har for vane å bli avhengig av fenomener, ala "lykken", og får aldri med seg at den er som alle fenomener flyktig, og er umulig å fange, uten å øke lidelsene, både for seg selv og dessverre litt for vanlig, den andre ... der borte ..

 

:idea:

 

Og dette "gjøre mot andre", er en helt genial regel, som egentlig kan kalles idiotsikker, men likevel .. :wow:

 

go figure

Lenke til kommentar

I all beskjedenhet så våger jeg å påstå at jeg gjorde en bedre jobb enn gud. Hva med deg?

Det kommer vel an på hva du vil skrive regler eller bud om? Fjellvettreglene handler om å være ute på tur. Og de er jo langt bedre enn dekalogen til det. Men så var heller ikke dekalogen skrevet med det formålet.

 

Så hva vil du egentlig skrive bud om? Om mellommenneskelige forhold? Det dekkes i de 7 siste budene. Men de tre første handler om menneskenes forhold til Gud. Om dine bud skal kunne være bedre må de jo og si noe (bedre) om dette?

Lenke til kommentar

Forbyr ikke Bibelen slike ting som mord, ekteskapsbrudd, tyveri og det å si falskt vitnebyrd mot sin neste. Bibelen går lenger enn menneskelige lover.

 

Når vi foretar en omhyggelig undersøkelse av Bibelens moralnormer, finner vi ikke da i dem en visdom som er høyere enn menneskers visdom. De forklarer hvorfor den allmektige skaper av det veldige univers tålmodig har ventet så lenge med å gjøre slutt på det onde på den lille planet jorden.

 

Bibelen redegjør i detaljer for Guds kjærlige hensikt med menneskene. Den åpenbarer de skritt han gradvis har tatt for å utfri dem som ønsker å leve i samsvar med det som er rett og sant. I et språk så enkelt at selv et barn kan forstå det, framsetter Bibelen de grunnleggende krav Gud stiller dem som behage ham, krav som det er mulig for alle mennesker å oppfylle. Den oppmuntrer konsekvent sine lesere til å oppfylle disse kravene, til å velge livet, ikke døden, for seg selv og sin familie.

Lenke til kommentar

1. "gjør hva du vil"

 

Enkelt og greit.

 

Fatal1: klart, hvis du cherrypicker. Det står også at homofile folk er forferdelige, at man ikke skal spise en haug med dyr, og mye annet moro. Also necromancy som faen. Så jeg ville tatt det mer som en haug historier folk satt sammen fortalt og funnet på av folk. Ikke noe Gud dikterte. Tror Gud hadde klart å diktert noe litt mer sammenhengende og brukbart. Men nok om det.

Lenke til kommentar

1. Du skal aldri fornekte dine følelser.

2. Du skal ikke la deg eller andre bli tråkket på.

3. Du skal ta vare på de som ikke kan ta vare på seg selv.

4. Du skal ikke krenke med vilje eller grovt uaktsomt, unntatt for å avverge brudd på #1, #2 eller #3, eller dersom det å ikke få krenke ville være en større krenkelse.

5. Du skal ikke gi folk en tredje sjanse for deres skyld hvis det kompromitterer deg selv.

6. Du skal meditere 6 dager i uken.

7. Du skal ikke love mer enn du kan holde.

8. Du skal aldri opptre mer ydmykt enn du har grunn til.

9. Du skal ikke lyve fordi du er for feig til å si sannheten.

10. Du skal fortløpende revidere dine leveregler ettersom du lærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbyr ikke Bibelen slike ting som mord, ekteskapsbrudd, tyveri og det å si falskt vitnebyrd mot sin neste. Bibelen går lenger enn menneskelige lover.

 

Når vi foretar en omhyggelig undersøkelse av Bibelens moralnormer, finner vi ikke da i dem en visdom som er høyere enn menneskers visdom. De forklarer hvorfor den allmektige skaper av det veldige univers tålmodig har ventet så lenge med å gjøre slutt på det onde på den lille planet jorden.

 

Bibelen redegjør i detaljer for Guds kjærlige hensikt med menneskene. Den åpenbarer de skritt han gradvis har tatt for å utfri dem som ønsker å leve i samsvar med det som er rett og sant. I et språk så enkelt at selv et barn kan forstå det, framsetter Bibelen de grunnleggende krav Gud stiller dem som behage ham, krav som det er mulig for alle mennesker å oppfylle. Den oppmuntrer konsekvent sine lesere til å oppfylle disse kravene, til å velge livet, ikke døden, for seg selv og sin familie.

 

Av de tingene du nevner først her, så er det kun ekteskapsbrudd som er lovlig i hvert fall i Norge. Mord, tyveri og falsk avklaring er like forbudt i Norges lov som i bibelen, eneste forskjellen er vel at Norge bruker mer humane straffemetoder.

 

Men, finnes jo land som drar med seg ekteskapsbrudd på lista over kriminelle handlinger. Et flott land som Iran for eksempel ;)

Lenke til kommentar

Forbyr ikke Bibelen slike ting som mord, ekteskapsbrudd, tyveri og det å si falskt vitnebyrd mot sin neste. Bibelen går lenger enn menneskelige lover.

 

Når vi foretar en omhyggelig undersøkelse av Bibelens moralnormer, finner vi ikke da i dem en visdom som er høyere enn menneskers visdom. De forklarer hvorfor den allmektige skaper av det veldige univers tålmodig har ventet så lenge med å gjøre slutt på det onde på den lille planet jorden.

 

Det forklarer ikke hvorfor Gud har ventet "så lenge" med å gjøre slutt på det onde. Det sier bare at Gud er større enn oss (i følge bibelen) At han vet best.. (i følge bibelen) Osv. I følge bibelen er altså Guds visdom større en vår.

 

Derimot, kan en komme opp med mulige forklaringer (som ikke er fullstendige) som at Gud ikke vil utslette det onde fordi vi er onde (gjør gale ting) og han ikke ønsker å utslette oss. Derfor gir han oss lengre tid.

 

 

Bibelen redegjør i detaljer for Guds kjærlige hensikt med menneskene. Den åpenbarer de skritt han gradvis har tatt for å utfri dem som ønsker å leve i samsvar med det som er rett og sant. I et språk så enkelt at selv et barn kan forstå det, framsetter Bibelen de grunnleggende krav Gud stiller dem som behage ham, krav som det er mulig for alle mennesker å oppfylle. (Du tenker på kravet om tro?) Den oppmuntrer konsekvent sine lesere til å oppfylle disse kravene, (nope, ikke "disse kravene" som noe annet krav enn å tro. Han vet vi ikke klarer de ti bud (eller hva du en mente med kravene) uansett hvor hard vi prøver.) til å velge livet, ikke døden, for seg selv og sin familie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...