Gå til innhold

BenQ med velutstyrt IPS-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du Windows 8.1 eller nyeste versjonen av OS X, finnes det muligheter for å kompensere slik at blant annet ikonene beholder en leselig størrelse, selv om bakgrunnen er sylskarp.

Det er meget godt hvis du kun har EN skærm. Men PAS PÅ hvis du har primær og sekundær skærm med forskellige opløsninger, eller bruger remote desktop mod en anden computer. Det fungerer ikke ret godt med nuværende version af windows. Du får 'uldne' billeder.

Lenke til kommentar

Windows 7 da, kan man bare gi det opp?

 

Det er fullt mulig å bruke denne med Windows 7, men ikoner og menyer vil bli små hvis du bruker skjermen med full oppløsning. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en så liten 4K skjerm i øyeblikket da jeg mener at man først får fullt utbytte av den høyere oppløsningen på litt større skjermer.

 

4K-skjermer er i startfasen og både priser, kvalitet og utvalg blir stadig bedre. Husk også at skjermkortet i PC'en din skal supportere 4k oppløsning på en god måte. Bruker du den for spill vil de fleste av dagens skjermkort slite, og sitter du med en litt eldre laptop (mange nyere også) så vil mange av de ikke klare å gi full oppløsning (og 60 Hz).

Lenke til kommentar

 

Har du Windows 8.1 eller nyeste versjonen av OS X, finnes det muligheter for å kompensere slik at blant annet ikonene beholder en leselig størrelse, selv om bakgrunnen er sylskarp.

Det er meget godt hvis du kun har EN skærm. Men PAS PÅ hvis du har primær og sekundær skærm med forskellige opløsninger, eller bruger remote desktop mod en anden computer. Det fungerer ikke ret godt med nuværende version af windows. Du får 'uldne' billeder.

 

 

Med en slik oppløsning blir jo behovet for å ha to skjermer mindre. Remote desktop-problematikken er den samme i dag. Da ville jeg heller ha kjørt det i et vindu, enn i fullskjerm.

Lenke til kommentar

 

Windows 7 da, kan man bare gi det opp?

 

Det er fullt mulig å bruke denne med Windows 7, men ikoner og menyer vil bli små hvis du bruker skjermen med full oppløsning. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en så liten 4K skjerm i øyeblikket da jeg mener at man først får fullt utbytte av den høyere oppløsningen på litt større skjermer.

 

4K-skjermer er i startfasen og både priser, kvalitet og utvalg blir stadig bedre. Husk også at skjermkortet i PC'en din skal supportere 4k oppløsning på en god måte. Bruker du den for spill vil de fleste av dagens skjermkort slite, og sitter du med en litt eldre laptop (mange nyere også) så vil mange av de ikke klare å gi full oppløsning (og 60 Hz).

 

 

 

Så det finnes ingen "drivere" eller programvaretillegg som kan løse det på Windows 7?

 

Ellers lurer jeg litt på hvor mye ekstra "elektrisk juice, les: watt" et skjermkort i 4K-oppløsning trekker fra PSU - gjerne prosentvis ?

Lenke til kommentar

Så det finnes ingen "drivere" eller programvaretillegg som kan løse det på Windows 7?

 

Ellers lurer jeg litt på hvor mye ekstra "elektrisk juice, les: watt" et skjermkort i 4K-oppløsning trekker fra PSU - gjerne prosentvis ?

 

På Windows 7 kan du alltids sette skjermen til 150% som vil hjelpe en del på menyer osv. Men jeg hadde heller kjøpt en "vanlig" 27-tommer med 2560x1440 som fungerer bra med standardoppløsning og standardoppsett og som er støttet av de fleste skjermkort.

 

En 4K-skjerm vil gi ekstremt skarpe bilder og tekst, men er det verdt bryderiet i forhold til en 27-tommer med 2560x1440 i dag? Hva skal du bruke skjermen til? For spill vil det jo stort sett bare være en ulempe med 4K-skjerm.

 

Hvor mye ekstra effekt som kreves avhenger jo helt av bruksområdet, og i forhold til hva? Tenker du Full HD-skjerm kontorapplikasjoner eller Photoshop vil effektbruken være ubetydelig større, for video noe mer og for spill i beste kvalitet vil skjermkortet ditt sannsynligvis jobbe for fullt hele tiden uten at du får spesielt høy. Prosentmessig aner jeg ikke.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man kjøre 4K-skjermen i 2560x1440-oppløsning, for så å porte over til 4K-visning senere, eller til visning av 4K-film de sjeldne gangene det måtte by seg. Da er det ikke mange museklikk som skal til for å gå i fra 2560x1440 til 4K-oppløsning den lille stunden filmvisningen foregår.

 

Men, støtter Windows 7 oppløsningen 2560x1440 så jæklig mye bedre da, egentlig? Jeg bare spør. Eller har Windows 7 kompensasjon overfor 2560x1440-oppløsningen som er betydelig for brukeren, eller havner 2560x1440 mer som - hvor langt man maksimalt kan dra ikonstørrelses-strikken som Windows 7 sliter med?

 

Jeg har ingen praktisk erfaring med dette, så jeg er avhengig av å støtte meg til det dere måtte mene om dette på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Men, støtter Windows 7 oppløsningen 2560x1440 så jæklig mye bedre da, egentlig?

 

Windows 7 støtter ikke 2560x1440 bedre eller dårligere. Forskjellen er at pikslene blir større med lavere oppløsning (når skjermstørrelsen er den samme). Å kjøre en LCD-skjerm på annen oppløsning enn det den er designet for er ikke ideelt. Kjøper du en 4K skjerm ser den best ut med oppløsningen satt til 4K.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For spill vil det jo stort sett bare være en ulempe med 4K-skjerm.

Det er mye bedre å kjøre spill i 1920*1080 på en 3840*2160 skjerm enn det er å kjøre 1920*1080 på en 3560*1440 skjerm.

 

Sammenligner du å kjøre spill på enten 2560*1440 eller 3840*2160 så vil den høye pikseltettheten ikke heve kvaliteten nevneverdig i spill fordi de minste detaljene blir lite synlige når de flyter raskt over skjermen. Men fps-droppet vil mest sannsynlig bli et problem. Enten det eller så må du investere store summer i skjermkort og godta støyen det medfører.

 

Personlig ser jeg ingen hensikt i å sikle etter hverken IPS-skjerm eller 3840*2160 eller 2560*1440 til spilling alene. Slike skjermer gir først og fremst mening når man trenger stor plass til å enten ha opp mange programmer samtidig (en flerskjerm-eratatter) eller trenger knivskarpe bilder i forbindelse med bilderedigering. Det er først hvis spilling er sekundær bruk at du trenger noe som kan gjøre begge deler. Høy oppløsning til bilderedigering og høy FPS (redusert oppløsning) til spilling.

 

Er du først og fremst ute etter en ren spillskjerm bør du satse på TN-modeller med 1920*1080 oppløsning, 8-bit farger og 120Hz eller raskere. Denne skjermen er ikke særlig godt egnet for spillentusiastene, men kan fungere greit nok for de som spiller en og annen gang.

Lenke til kommentar

 

G: Det er ingen problem å kjøre 3840*2160 i Win7. Du trenger ingen spesielle drivere eller programtillegg for det. Pikslene på skjermen er små sånn at ikonene og en del grafiske elementer blir tilsvarende små. Win8.1 kan skalere opp ikonene sånn at de tar flere piksler og ikonene blir normal størrelse. Det er denne skaleringen Win7 ikke har. Andre ting som tekst kan fint skaleres også i Win7 og helt tilbake til Win3.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...