Gå til innhold

Denne kabelen vil erstatte alle du har i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten:

 

Forside-underteksten på tek.no var "Den nye og mindre USB-kontakten kan bli en virkelig livredder."

 

Jeg ser den, men det er greit at det er sammenheng mellom overskriften og innholdet i artikkelen. For såvidt jeg vet er det fortsatt ikke dødelig å føle seg "rimelig tett i pappen". Hadde vært greit om det i det minste lå en delsetning om ett eller annet om slitasje på gamle USB-porter eller noe, ett eller annet som var relevant til klikk-lokketeksten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forresten:

 

Forside-underteksten på tek.no var "Den nye og mindre USB-kontakten kan bli en virkelig livredder."

 

Jeg ser den, men det er greit at det er sammenheng mellom overskriften og innholdet i artikkelen. For såvidt jeg vet er det fortsatt ikke dødelig å føle seg "rimelig tett i pappen". Hadde vært greit om det i det minste lå en delsetning om ett eller annet om slitasje på gamle USB-porter eller noe, ett eller annet som var relevant til klikk-lokketeksten.

 

Er du klar over hvor mange som faktisk dør grunnet at noen ikke klarte å sette inn kabelen kjapt nok, men måtte bruke tre forsøk på dette?!

 

Jeg har ikke tallene foran meg, men jeg vil tro de er enorme. Store og runde. Som en stor sirkel...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Problemet er å bruke USB3 som skjermkabel, se på displaylink så ser dere, den funger fint til film men er helt elendig til spill, så dermed tviler jeg på den blir brukt til annet en nettbrett og mobiler i starten vetfall, der slipper man micro HDMI dermed kan det være en fordel.

 

Men tror ikke vi kan regne med å se USB3.1 til PC skjermen med det første vertfall.

Lenke til kommentar

 

Men det ser også ut som den vil falle enklere ut, og muligens sårbar for å knekke.

 

 

Hvordan kan du si dette uten å ha prøvd den? Kun for å skrive noe negativt om den?

 

 

...basert på observasjoner?

 

- Den ser ut til å være glatt, uten mothaker, og dermed lettere både å sette inn, og ta ut - frivillig eller ufrivillig.

 

- Innmaten i plast ser ganske tynn ut, og lengre fra kanten enn vanlig full-størrelse USB. Den er mindre enn gammel full-størrelse USB - som allerede er noe sårbar for å knekke i høyderetningen.

 

Dette er bare betenkninger basert på illustrasjonen, og jeg stiller spørsmål for å høre om det er noen som har lest noe om det.

 

Jeg gleder meg til det kommer noe annet enn Micro USB på telefonene, og er naturligvis interessert i erstatterens styrker og svakheter.

Lenke til kommentar

Litt kjipt at den stopper på 10Gb/s når DP 1.3 er 32Gb/s (25 uten overhead). Det ødelegger for mange 4K muligheter, er ikke sikker på at 10 klarer 60hz engang (ihvertfall ikke uten å redusere fargekvalitet).

 

Hva er greia med "5K" skjermer? Jeg klager ikke på at det stadig øker men hva er rasjonaliseringen bak og gå den lille ekstra biten over en 4K som er/blir ekstremt utbredt?

Lenke til kommentar

Litt kjipt at den stopper på 10Gb/s når DP 1.3 er 32Gb/s (25 uten overhead). Det ødelegger for mange 4K muligheter, er ikke sikker på at 10 klarer 60hz engang (ihvertfall ikke uten å redusere fargekvalitet).

 

Hva er greia med "5K" skjermer? Jeg klager ikke på at det stadig øker men hva er rasjonaliseringen bak og gå den lille ekstra biten over en 4K som er/blir ekstremt utbredt?

Min første tanke også, men 10 Gbps er vel bare USB 3.1 sin begrensning på ren datatrafikk. I følge anandtech så vil den kunne takle DisplayPort 1.3’s HBR3 ved 1m, og 1.2’s HBR2 ved 2m.

 

Greia med 5K og 4K er "kvadratifisering" av 1440p og 1080p. Så poenget med 5K VS 4K er den samme som med 1440p VS 1080p.

 

Sistnevnte er typisk en standard vi har forholdt oss til på TVer, mens 1440p har vært for oss PC-forbrukere som trenger litt ekstra piksler. (før var det 1600p når vi hadde 16:10, og kom vel nesten FØR 1080p gjorde inntog på PC-markedet).

 

Det blir også det samme som å sette to 1440p ved siden av hverandre, så mulig det gir noen fordeler i produksjonsprosessen.

 

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si dette uten å ha prøvd den? Kun for å skrive noe negativt om den?

 

Dette er noe nytt. Og som med alt nytt så må man ta tak i de negative sidene man finner. Evt finne på noen om man ikke finner noe negativt å si. Vi lever tross alt i gode gamle trauste Norge, ikke i Alternyttogspennenede-land! Kommer det noe nytt, enten det er en ny dings eller en ny nabo med litt for eksotisk utseende så er det bare å finne frem den dypeste skepsisen med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt kjipt at den stopper på 10Gb/s når DP 1.3 er 32Gb/s (25 uten overhead). Det ødelegger for mange 4K muligheter, er ikke sikker på at 10 klarer 60hz engang (ihvertfall ikke uten å redusere fargekvalitet).

 

 

 

"Noen på internett" lirte av seg følgende antakelse:

 

"6Gbps is enough to carry 4K video at 60 fps, or 3D 4K at 30 fps, along with 32 audio channels, and that seems to be the limit of the HDMI 2.0 spec."

 

HDMI 2.0 skal da ha tre kanaler av 6Gbps, men bare bruke en av dem til video "unless you use HDMI 2.0′s new “dual video streams” function".

 

Hvis den påstanden er i nærheten av sann, bør ikke den nye USB-kabelen gjøre en dårligere jobb enn HDMI 2.0.

 

Rent bortsett fra det, er jeg enig.

 

Nå som 4K selges side om side med 120Hz TV'er, VR er aktuelt igjen, og vi allerede har blitt vant til 3D fra andre kilder, og på alle over-middels TV-modeller uten 4k, hadde det virket naturlig for meg at nye standarder i 2014 hadde blitt designet med båndbredde til

 

4K 3D @ 120 Hz uten redusert fargeinformasjon.

 

Slik det er nå er de nye standardene som skapt for for å måtte bytte alt utstyret på nytt om få år. Og dette er ikke et spørsmål om produksjonskostnad eller tekniske utfordringer, det er kun et spørsmål om vilje. Kostnadene blir heller bare verre, når de må designe avspillere og forsterkere og TV'er til å støtte disse standardene med full kunnskap om at nye standarder må komme igjen snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan du si dette uten å ha prøvd den? Kun for å skrive noe negativt om den?

Dette er noe nytt. Og som med alt nytt så må man ta tak i de negative sidene man finner. Evt finne på noen om man ikke finner noe negativt å si. Vi lever tross alt i gode gamle trauste Norge, ikke i Alternyttogspennenede-land! Kommer det noe nytt, enten det er en ny dings eller en ny nabo med litt for eksotisk utseende så er det bare å finne frem den dypeste skepsisen med en gang.

 

 

 

Ironien i innlegget ditt er så tykk at det faktisk blir ironisk andre veien. For jeg regner med at du ikke ønsker å være en hjernedød forbruker i Alternyttogspennende-land som er udelt positiv til alt nytt uavhengig av om det er en forbedring, forverring, eller litt av begge.

 

Jeg påpekte åpenbare fordeler og potensielle bakdeler med den nye pluggen, og forsøkte å spørre om det var noen som hadde lest noe hvordan denne løsningen faktisk er i bruk. Om dere ikke tåler å høre annet enn ooooh og aaaaah, får dere finne et eller annet fanboy-forum.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...