Gå til innhold

[15/09-14] Forslag til nye føringer og retningslinjer for fotballforumet. Les og kom med innspill!


dysfunctional

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Dette er en ny tråd der jeg vil høre deres innspill på hvordan vi skal forme fotballkategorien fremover.

Jeg har lest igjennom Tilbakemeldinger til fotballforumet, men denne er forsuret ned med dårlig debatt og trolleanklager. Skal sies at det er mye bra der inne, også.

 

Jeg har tenkt til å sette meg ned og skrive litt nye føringer for denne kategorien. Det er ikke bare jeg som bruker forumet, derfor trenger jeg innspill fra alle dere.

 

Ting jeg ønsker å ta opp (foreløpig)

 

- Kamptråder

- Provosering (Hvor går grensen?

- "Invadering" av andre lags tråder

- Persondiskusjon

- Memes/Macros

- Splitte ut diskusjoner

- Bruk av rapportknappen

 

 

Kamptråder

Hvor går grensen over hva man kan skrive? Jeg mener at her har det bedret seg stort. Hets som skrives i kampens hete er fortsatt hets og vil bli slått ned på på lik linje som resten av forumet.

Jeg er ikke så ofte aktiv i kamptråder, derfor er vi avhengige av rapporter fra brukere. Det er bedre å rapportere en gang for mye enn en gang for lite.

 

 

Provosering (Hvor går grensen?)

Her er det noe jeg trenger innspill med.

 

https://twitter.com/chelseafc/status/511084161033977856

 

Denne posten samt et bilde av Fabregas som holdt en Chelsea-trøye med teksten "Mind the Gap" ble postet i Highbury-tråden. Er dette sett på som unødvendig provosering eller er dette "banter"?

Jeg vil ikke henge ut enkeltpersoner, det var kun det eksempelet som var friskt i minnet siden det skjedde nylig.

 

Vi har jo også eksemplene med harselering av Gerrard sin "slip" i This is Anfield-tråden, mobbing av Uniteds dårlige plassering i fjor og lignende. Synes dere dette er støy og unødvendige innlegg i deres egne klubbtråder? Vil dere at slikt skal bli slått ned på, eller synes dere det er greit med litt "free for all" der man slenger litt dritt, men da må forvente å få noe i retur?

 

Ren provosering vil bli moderert etter skjønn. Vanskelig å skrive noe i stein, det er så mange forskjellige scenarioer å ta hensyn til.

Vi har slengt ut troll før, og har ikke noen problemer med å hive ut folk som bare kommer med søppel.

 

Dette punktet blir litt smeltet sammen i "memes/macro" som jeg skal skrive mer om under.

 

 

"Invadering" av andre lags tråder

Dette blir noe av det samme som "provosering"-punktet.

At andre klubbers supportere er inne i rivaltråder skjer ofte, men av og til ikke for de rette grunnene. Ofte har jeg lagt merke til at slikt snakk ofte drar tråden off topic, og da blir det mye støy og irritasjon. Vi skal prøve å bli flinkere til å fjerne slike poster på "off topic"-grunnlaget. Vi vil gjerne at Arsenal-tråden skal handle om Arsenal, og ikke at Chelsea-spillerne kun spiller i klubben for å tjene penger. Eksempel

Det er selvfølgelig lov å skrive i andre lags tråder, men da skal det holdes on topic. Vær flink til å bruke rapportknappen. Det er ikke alle moderatorer som er inne i alles tråder.

 

 

Persondiskusjon

Dette er noe som skjer MYE i fotballkategorien. Tror at dette er den kategorien der det er mest persondiskusjon, personangrep og lignende. Det er nok også fordi det ligger litt i kulturen, samt at vi har tillatt det ganske lenge. Dette er noe jeg vil ha slutt på. Hvem har ikke lest side opp og ned om hvor negativ Benbjo er? Hvor desorientert Mr. Brightside er? Her skal jeg ikke sitte på en høy hest og si at jeg er noe bedre, for det er jeg ikke. Jeg er med på alt jeg har skrevet i denne tråden, derfor blir det kollektivt ryddet opp.

Slike innlegg vil nå bli slettet, samt vil bli belønnet med advarsel og muligens utestengelse ved grove/fortsettende overtramp

 

Dette gjelder for kamptråder, klubbtråder, egentlig hvor som helst. Får du slike innlegg slengt i trynet, rapporter innlegget. Slår du tilbake med samme mynt, vil du også bli belønnet med sletting av innlegg og/eller advarsel. Da har det ikke noe å si at "han andre begynte". Dere er begge med på å lage dårlig stemning.

 

 

Memes/Macros

Jeg synes gifs/bildemakroer er morsomme i riktig kontekst, men det kan også "misbrukes". Som jeg nevnte ovenfor, dette kan brukes under "invadering" av andre tråder. Dette kan sees på som støtende av lagets supportere som blir harselert med. Fortjener de det? Har de da rett til å slå tilbake med samme mynt i motstanderens tråd? Blir dette sett på som provosering og/eller off topic?

Bør vi ha en egen tråd alá SnowDOG's Picture humor thread V.4 *Ingen post uten bilde!* der man kan poste morsomme fotballmemes, gifs, bilder og lignende? Eller skjer dette så sjeldent at en egen tråd er lite vits?

 

 

Splitting av diskusjoner

Er dette noe som bør gjøres mer? Det som menes med splitting av diskusjoner er at innlegg blir tatt ut i fra en tråd og blir lagt i en egen tråd for seg selv. Dette gjøres ofte med store samletråder der man ønsker å diskutere spesifikke emner for seg selv. Da kan man splitte ut innleggene til en ny tråd. Dette er også mer oversiktig så man slipper å ha alt på ett sted. Dette er noe som blir mottatt med litt blandede meninger (etter mine erfaringer fra andre forumkategorier) Skulle likt å høre deres meninger på dette.

 

 

Bruk av rapportknappen

Ønsker å si noen ting ang. dette. Det er lett for brukere å si "Moderatorene gjør jo ingenting med X og Y!", "Den og den tråden" eller "Den brukeren". Selv har de verken rapportert innlegget eller send PM til en aktiv moderator. Da er det klin umulig for oss å reagere når vi ikke har sett innlegget i det hele tatt. Som jeg nevnte, det er bedre at man bruker rapportknappen litt for mye, enn for lite. Er du i tvil, eller føler at et innlegg er litt på kanten? Trøkk på knappen.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at debattanter bruker rapportknappen, og deretter slår tilbake med akkurat samme mynt som innlegget de rapporterte. Da ender det opp med at innlegget ditt også blir slettet, samt at du kan ende opp med advarsel selv. Vi sletter alle innlegg som er svar på slettede innlegg for å beholde konteksten i en tråd.

Det kommer generelt lite rapporter i fra fotballkategorien. Dette må vi kollektivt bli bedre på alle mann for å hjelpe til med et bedre miljø. (Hvis dere ønsker å samarbeide, selvfølgelig)

 

 

 

Jeg kommer til å ta innspill og tilbakemeldinger i denne tråden, så vil det bli slengt opp noen nye retningslinjer/føringer i den nærmeste fremtid. Dette er ikke noe som skjer over natta, derfor ber jeg dere pent om å prøve og lese igjennom denne tråden, tenk litt over hvordan dere ønsker at kategorien vår skal se ut, så kan vi sammen ordne opp litt.

 

Er det noe jeg har glemt, så er det bare å slenge det ut. Evnt enkelsaker/klager o.l kan sendes på personlig melding.

Tilbakemeldinger til fotballforumet skal fortsatt brukes til generelle tilbakemeldinger, mens denne tråden skal brukes til de nye føringene/retningslinjene. Vær vokale, bruk tilbakemeldinger som et godt bindeledd mellom brukere og moderatorer.

-Dysfunctional

 

 

 

 

Endret av Dysfunctional
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å kort kommentere det jeg la i Arsenal-tråden så er det ment for å gjøre narr av, ikke nødvendigvis provosere. Når det er sagt så synes jeg også at særlig Arsenal-leieren er flinke til å slenge ting andre veien, men tenner fort på pluggene med en gang det kommer noen fra et annet lag inn i tråden for å gjøre det samme. Om de på liv og død ikke tåler at folk gjør det mot dem, burde heller ikke de gjøre det mot andre. Det er min mening ang. saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt så synes jeg også at særlig Chelsea-leieren er flinke til å slenge ting andre veien, men tenner fort på pluggene med en gang det kommer noen fra et annet lag inn i tråden for å gjøre det samme. Om de på liv og død ikke tåler at folk gjør det mot dem, burde heller ikke de gjøre det mot andre.

 

Det blir så dumt.

Ingen er verre enn de andre. Noen er fler enn de andre og da vil alltid et visst antall hive seg på. Det betyr ikke det du sier uansett.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bildet er ikke eg enig i at er et problem.

 

Men generalisering er et stort problem her inne. Det skjer HVER dag at en vilkårlig person må stå til rette for det en annen vilkårlig person har sagt/gjort og som har blitt en sannhet alle i "grupperingen" liksom står inne for.

 

Sånne innlegg som dette over: Arsenal gjengen slenger dritt, men tåler ikke å få noe igjen er forøvrig bare tull. De tåler akkurat like mye som resten av oss her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan være enig at det ble generalisering akkurat der, men nå var det faktisk sånn at det bilde ble postet i Arsenal-tråden og ble også tatt opp i førsteposten.

Men selvfølgelig, får man klare regler på dette så kan man poste bilder eller hva det skulle være uten at andre nødvendigvis må føle seg støtt eller berørt. Det er uansett bare et bilde av Cesc i Chelsea trøye, eller hvor viktig Cesc har vært for Chelsea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del vil ha bort regelrett provosering helt på grensen til hva som er tillat. Provosering der man rakker ned på andre uten å bruke stygge ord, som igjen ikke resulterer i advarsel / utestengelse. Dette er også en form for personangrep selv om det ikke blir tråkket over grensen til regelverket.

 

Trolling bare for å trolle burde bli slått ned på. Det er helt ok å komme med en spøk hvis noen har skrevet noe rart, gøy eller feil, men det finnes en grense. Eksempler som jeg har funnet opp selv: "Manchester er en bolle med dritt", "United suger" osv.osv. blir bare latterlig og har ikke noe i en tråd å gjøre uansett. Hvis du mener at Ronaldo er en ræva spiller, så burde man få lov til å si det - men begrunn det. Ikke kom med bare noe oppgulp om at han suger.

 

Jeg vet at det fort blir snakk om andre lag i f.eks Arsenal, Chelsea eller United-trådene, men det er litt vanskelig å gjøre noe med det. Når vi snakker om forskjellige spillere eller kulturer er det ofte at vi må ha noen å sammenligne de med. Av og til ender det med at det kommer 5-6 poster som ikke har noe med klubben tråden handler om, men sånn tenker jeg at det må bli.

 

Memes er memes. Gøy eller lame, de er helt ok etter min mening.

Lenke til kommentar

Eksempel på, for meg, snodig eskalering:

 

Diskusjonen går på Rio Ferdinands uttalelser om at Terry er en idiot. TO innlegg etter dette kommer:

 

Giggs er da en mye større idiot.

 

Og så er det igang.

Eg har problemer med å skjønne bitte litt hva Giggs har med den saken å gjøre i det hele tatt.

Endret av Jotun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det eneste jeg reagerer på og får meg til å fyre på alle sylindre er nettopp når man invaderer andre lags tråder bare for å spre kvalm.

 

Gerrard sin slip, United på 7. plass, United som taper 4-0 mot MK Dons, RVP/Ozil/Fabregas mas i Arsenal tråden, hvor mye plastikk fansen til Chelsea er laget av osv. Det er artig de 1-2 første gangene, men når man har en grei diskusjon gående og noen skal komme med bemerkninger om ting som skjedde for flere måneder/år siden så blir det dumt. Dårlig "banter" rett og slett og det er grenser på hvor langt man kan tøye strikken. I riktig kontekst kan det være morsomt, når man selv ser at diskusjonen har en "lett" eller morsom tone.

Gerrard sin slip plager heldigvis ikke meg så mye, men man må skjønne at det plager mange andre. Det samme gjelder United på 7. plass, noen tar lettere på det enn andre.

 

Har ikke så mange konkrete eksempler men dette har jo skjedd ofte opp gjennom årene, og det gjelder og kamptråder hvor eksempelvis United taper mot antatt dårligere motstand så er det lett for at man ser andre lags supportere komme inn i tråden viss eneste formål er å helle bensin på bålet og provosere United supportere.

 

Ting som dette er fra min side bare ment som uskyldig morro, men hva Mr. BS tenker vet jeg ikke. Så man burde tenke over hva den andre personen kanskje legger i hva som er morsomt og hva som ikke er morsomt. Jeg ser jo nå i ettertid at det kan virke som jeg mener at Mr. BS er totalt blottet for fotballkunnskaper, men det er ikke sånn jeg mener det. Skal også noteres at i innlegget jeg siterte fra Mr. BS skrev han også dette ang. CL: "Det kommer til å bli Madrid derby i finalen, og RM vinner." Så ja.....

 

Ang. splitting av tråder er jeg for det om det blomstrer frem store diskusjoner angående f. eks FFP.

 

TL;DR: folk må slutte å invadere andre lags tråder hvor eneste hensikt er å provosere. Eller som Jotun sier ang. snodig eskalering så er jeg helt enig. Diskusjonen er angående Rio Ferdinand sine uttalelser om Terry, Giggs har ikke noe i den diskusjonen å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Kamptråder

Hvor går grensen over hva man kan skrive? Jeg mener at her har det bedret seg stort. Hets som skrives i kampens hete er fortsatt hets og vil bli slått ned på på lik linje som resten av forumet.

Jeg er ikke så ofte aktiv i kamptråder, derfor er vi avhengige av rapporter fra brukere. Det er bedre å rapportere en gang for mye enn en gang for lite.

 

Kamptråder synes jeg skal behandles på en særegen måte. Innleggene der er som oftest snare reaksjoner på en hendelse i kampen, lite gjennomtenkt og mange ganger skrevet i frustrasjon. Slik synes jeg det også skal være for å holde de trådene aktiv. At folk skal få ytre sine meninger underveis i kampens hete er jo litt av meningen med tråden, og da hender det innimellom at et par innlegg som ikke hadde tatt seg bra ut i andre typer tråder dukker opp. Så lenge det ikke er snakk om personangrep og andre grove ting, så synes reglene skal være litt "snillere" i den type tråder.

 

 

 

Provosering (Hvor går grensen?)
Denne posten samt et bilde av Fabregas som holdt en Chelsea-trøye med teksten "Mind the Gap" ble postet i Highbury-tråden. Er dette sett på som unødvendig provosering eller er dette "banter"?

Slik som det der synes jeg må være lov. Litt av gleden med fotball er jo å erte hverandres lag. Slik er jo det jo på tribunene også og slik har det alltid vært mens fotball har eksistert. Så lenge det skjer i små mengder og ikke er alt for drøyt, så har jeg lyst til at det skal være lov. Håper og tror at det ikke er noen som har så sterk tilknyttning til klubben sin at de tar slike småstikk personlig.

Det jeg derimot ikke liker med det, og som kom i kjølevannet av det bildet, er at slikt ofte resulterer i at off topic i tråden. Det kommer jeg inn på nedenfor.

"Invadering" av andre lags tråder

 

 

I kjølevannet av det eksempelet ovenfor så endte det opp med at Chelsea ble diskutert i Arsenal tråden. Selvfølgelig skal man kunne nevne og snakke om Chelsea i den tråden, men det bør være relevant og i sammenheng med Arsenal. Jeg trykket meg ikke inn i Highbury tråden for å lese om Abramovich, om Terry osv. Chelsea snakket skal være i Chelsea tråden, Arsenal snakket i Arsenal tråden, Liverpool snakket i Liverpool tråden osv. Snakker man litt mer om PL generelt kan man ta det i pub-tråden. Om alt diskuteres i allet trådene falmer hensikten med de individuelle trådene, og hvis andre lag diskuteres for eksempel i Arsenal tråden, så er det ofte uinteressant å lese, hvertfall for meg.

 

Når det gjelder invadering av andre sine tråder, så mener jeg at det skal være greit å kritisere andre lag i deres respektive tråden. Selvfølgelig skal man forklare seg, legge frem sine meninger og hva man mener. Ikke bare skrive "United suger" som et halvhjertet forsøk på å provosere. Det er noe jeg generelt mener om alle innlegg her inne. At folk skal være mer informerte, tenke seg bedre gjennom og skrive fyldigere og mer interessante innlegg hvor de gjør tydelig hva de mener, men man kan vel ikke akkurat kreve det.

 

 

 

Persondiskusjon

 

Jeg er vel en av de som har blitt diskutert mest her inne, men jeg har også gitt tilbake, det er ikke til å legge skjul på. Jeg prøver å oppfordre folk til sende meg en melding om de har noe å si til meg, istedet for å rote til trådene med persondiskusjon. Jeg har veldig tykk hud så for trådene sitt beste er det bedre at jeg tar imot stikkene der. Det har dog ikke hjelpet nevneverdig, og jeg føler at et av hovedproblemene for dette er poengsystemet. På grunn av min gjerne litt kontroversielle natur, så er jeg et lett "bytte" for å samle poeng. Selv om kanskje ikke alle er klar over at de liker poengene, så er det ingen tvil om at man i underbevisstheten liker å få anerkjennelse for det man skriver. Dette resulterer i at folk går til "angrep" i mer eller mindre grad, med en litt humoristisk vri, mot andre for å få poeng. Det er selvfølgelig ikke bare mot meg det skjer og jeg har vært avsender jeg også. Så da er det liksom ikke noen vits å sende melding for da har de ikke mulighet for å få poeng. Min teori er at det ville hjulpet betraktelig å fjerne poengsystemet, som egentlig er ganske meningsløst.

 

Persondiskusjon/angrep bør slås ned på, i lik grad for alle, også moderatorer.

 

 

 

Memes/Macros

 

Har ikke noe imot slike bilder så lenge de ikke brukes for ofte. Synes dog de veldig sjeldent er morsomme.

 

 

Splitting av diskusjoner

Er dette noe som bør gjøres mer?

 

Ja det synes jeg. Slik som jeg nevnte tidligere; hvis Newcastle blir diskutert i overgangstråden til United, så bør diskusjonen flyttes over til Newcastle sin tråd. Dere kan gjerne splitte opp til nye tråder også, men det bør ikke bli for mange inaktive tråder. Jeg synes "fordelingen" er ganske grei med de store trådene. Individuelle klubber diskuteres i klubbtrådene, mens PL generelt diskuteres i puben.

Endret av Dapper Chap
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bare for å kort kommentere det jeg la i Arsenal-tråden så er det ment for å gjøre narr av, ikke nødvendigvis provosere. Når det er sagt så synes jeg også at særlig Arsenal-leieren er flinke til å slenge ting andre veien, men tenner fort på pluggene med en gang det kommer noen fra et annet lag inn i tråden for å gjøre det samme. Om de på liv og død ikke tåler at folk gjør det mot dem, burde heller ikke de gjøre det mot andre. Det er min mening ang. saken.

 

Vi er alle like gode. Får og gir med samme mynt :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Persondiskusjon

 

Jeg er vel en av de som har blitt diskutert mest her inne, men jeg har også gitt tilbake, det er ikke til å legge skjul på. Jeg prøver å oppfordre folk til sende meg en melding om de har noe å si til meg, istedet for å rote til trådene med persondiskusjon. Jeg har veldig tykk hud så for trådene sitt beste er det bedre at jeg tar imot stikkene der. Det har dog ikke hjelpet nevneverdig, og jeg føler at et av hovedproblemene for dette er poengsystemet. På grunn av min gjerne litt kontroversielle natur, så er jeg et lett "bytte" for å samle poeng. Selv om kanskje ikke alle er klar over at de liker poengene, så er det ingen tvil om at man i underbevisstheten liker å få anerkjennelse for det man skriver. Dette resulterer i at folk går til "angrep" i mer eller mindre grad, med en litt humoristisk vri, mot andre for å få poeng. Det er selvfølgelig ikke bare mot meg det skjer og jeg har vært avsender jeg også. Så da er det liksom ikke noen vits å sende melding for da har de ikke mulighet for å få poeng. Min teori er at det ville hjulpet betraktelig å fjerne poengsystemet, som egentlig er ganske meningsløst.

 

Persondiskusjon/angrep bør slås ned på, i lik grad for alle, også moderatorer.

 

Dette er jeg veldig enig i. Jeg ser ikke vitsen med poengsystemet, annet enn at folk skal få en "good feeling" av kommentarene sine på forumet. Mer enn ofte, tror jeg hvertfall, virker det som at kommentarer blir skrevet med hensikt om å kanskje få samla opp noen poeng til. Noe som ikke alltid fører til så veldig saklige eller interessante innspill. Poeng, hvertfall her i fotball delen av forumet, blir ofte gitt når man gir stikk mot andre brukere eller skriver noe dritt/nedlatende mot andre. Noe som ofte kan føre til uendelig lange diskusjoner/krangler som er way off topic. Men det skal vel mer til enn noen forslag fra denne delen av forumet før poengsystemet forsvinner. Ville bare si min mening om det. Mulig jeg gjentok noe av innlegget jeg siterte, men det får så være.

 

Forøvrig veldig bra skrevet innlegg, Dapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke poengene sin feil at folk applauderer hets etc. Ikke at jeg bryr meg om dem i det hele tatt, men å skylde folks lavmål på poengene tror jeg blir for lett.

 

Poengene får hvertfall folk til å fortsette. Anerkjennelse er et av primærbehovene til mennesket. Det kommer tydelig frem når folk gledelig hetser i trådene, men ikke gidder å ta på seg bryet til å sende en meldingn når de ikke kan få noen gevinst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...