Gå til innhold

ANMELDELSE: Divinity: Original Sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra anmeldelse! Presise, informative beskrivelser. Selv er jeg dessverre litt skuffet over dette spillet så langt (har bare spilt i 10-15 timer), men det har kanskje aller mest å gjøre med skyhøye forventninger.

 

Larian-humoren er like dårlig som den pleier å være, og mer irriterende enn i Divine Divinity. Grensesnittet er også frustrerende dårlig for meg som akkurat har spilt gjennom BG2 Enhanced Edition, og jeg kan ikke helt skjønne hva de tenkte på når de ønsket 3D-omgivelser med begrensede kameravinkler. Historiefortelling, karakterbygging og de turbaserte kampene svarer derimot til forventningene, så dette anbefales på det sterkeste til rollespillentusiaster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra anmeldelse! Presise, informative beskrivelser. Selv er jeg dessverre litt skuffet over dette spillet så langt (har bare spilt i 10-15 timer), men det har kanskje aller mest å gjøre med skyhøye forventninger.

 

Larian-humoren er like dårlig som den pleier å være, og mer irriterende enn i Divine Divinity. Grensesnittet er også frustrerende dårlig for meg som akkurat har spilt gjennom BG2 Enhanced Edition, og jeg kan ikke helt skjønne hva de tenkte på når de ønsket 3D-omgivelser med begrensede kameravinkler. Historiefortelling, karakterbygging og de turbaserte kampene svarer derimot til forventningene, så dette anbefales på det sterkeste til rollespillentusiaster.

 

"begrensede kameravinkler" ?? kryss av i options for 360 grade rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde middels forventninger, og storkoste meg i begynnelsen. Etter hvert begynte historien å bli uinteressant, og hele underhistorien om "the end of time" og alt det der hopper jeg elegant over. Det gjør det mindre og mindre interessant å spille gjennom hele spillet, men jeg har allerede fått verdi for pengene mine, IMO.

Lenke til kommentar

 

"begrensede kameravinkler" ?? kryss av i options for 360 grade rot.

 

 

Ja, ble klar over det etter en time med irritasjon. Men det skal sies at både kamerafunksjon og grensesnitt i selve spillet (ikke bare i menyboksene) fortsatt er utrolig mye dårligere enn for eksempel BG2 og Planescape, som kom ut for femten år siden.

Lenke til kommentar

Jeg har rundet Divinity: OS, det er et bra spill. Problemet med det er at når du når et visst level så blir man så OP at ingenting er vanskelig. Siste 50-60% av spillet var gørr kjedelig kampmessig. "Gåtene" var artige og noe utfordrende, men det stopper der.

Angående kampene så kan jeg beskrive det ganske enkelt. Man får blind, stun, frozen og liknenede, 4-6 healing spells, noen damage spells og det er det. Man gjør at fiendene bare står der og får 100% sjanse til å treffe dem. Hvis man feiler med en stun el.l og tar skade så er det bare å bruke healing, man kan ikke bli drept av en hit hvis man skjønner at man må legge poeng i liv på tankene og action-points på spellcasterne.

Så har man teleport spellen som alltid treffer, hvis det er for mange fiender så bare flytter man på dem, de tar massiv skade og har ikke range til å ta deg neste runde.

Alt i alt så kunne det vært et godt spill, men kampene er altfor ubalanserte. Hvis man glemmer en quest med low level monstre så blir det latterlig enkelt å kjøre gjennom dem senere. Ingenting skalerer seg så det faktisk blir mulig å ha en vanskelig kamp etter ca level 10.

Latterlig å gi dette spillet 9/10. I mine øyne så er Divinity kanskje 5/10 på en god dag frem til de klarer å balansere kampene så man faktisk får en utfordring i late-gamet.

Historien/ oppdragene er også 100% lineære man kan bare velge hvilken rekkefølge man vil ta dem i.

Siste boss var latterlig enkel, bare til å blinde ham hele tide, man treffer kanskje bare 1 av 10 ganger, men i mellomtiden så bare healer man seg. Tok 30 minutter med kjedelig "grinding" for å ta ham.

Kunne ha fått 8/10 av meg hvis det ikke var for problemene ovenfor. Er veldig trist for dette spillet har enormt potensiale til å kunne måle seg med de "store" rollespillene der ute.

Jeg pleier ikke lage så lange kommentarer og heller ikke kommentere anmeldelser, men her måtte jeg si min mening. Gå på Steam og les de negative kritikkene der, alle (nesten) sier det samme som meg angående vanskelighetsgraden.

Dette spillet har blit hypet opp i skyene av profesjonelle anmeldeldere, enten så har de ikke rundet spillet eller så er de skikkelig dårlige til å spille rollespill.

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke lage så lange kommentarer og heller ikke kommentere anmeldelser, men dere fortjener å vite sannheten. Gå på Steam og les de negative kritikkene der, alle sier det samme som meg.

 

Kan bli vanskelig å finne da siden 98% av steamkritikkene er positive. (Kan selvfølgelig filtrere dem, men hvor er moroa i det! :p)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan bli vanskelig å finne da siden 98% av steamkritikkene er positive. (Kan selvfølgelig filtrere dem, men hvor er moroa i det! :p)

 

 

Hvor står det at 98% er positive anmeldelser?

 

Uansett så har det nok sine grunner at så mange liker det, ikke mange gamere som liker utfordringer lenger tror jeg. Spiller D3 sammen med noen venner og ingen av de vil kjøre gjennom på vanskeligste settings, de vil bare pløye gjennom uten noen utfordring i det hele tatt. Latterlig. Tror de liker følelsen av at de er flinke (OP) uten å faktisk være det. En mestringsfølelse er veldig deilig selv om man ikke har noen utfordringer for å få den :D

 

Dette er nok et 9/10 spill for de som ikke liker utfordringer (les casual gamere), men de jeg kjenner som faktisk liker utfordringer og det å "prøve mange ganger" for å klare et spill har blitt skuffet, som meg.

 

Men uansett så er det en bra historie i det og mange morsomme "gåter". Jeg er ikke 100% negativ til dette spillet, men det kom antagelig ikke bra nok frem i min forrige kommentar. Håper bare at de kommer med en insane (eller hva man kan kalle det) mode. Så mye arbeid som har blitt lagt i det så regner jeg med at de klarer og vil gjøre det :) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor står det at 98% er positive anmeldelser?

 

"Enhanced steam" addon i firefox gir prosentene (i tillegg til diverse annen godinformasjon).

 

Tviler ikke på at det kan bli litt lett uti spillet da, kjenner jo Larian. :p

 

 

Aha, tusen takk for den, har lurt på hvorfor ikke Steam har den infoen hos seg, men da kan jeg jo bare legge til den addonèn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette spillet har blit hypet opp i skyene av profesjonelle anmeldeldere, enten så har de ikke rundet spillet eller så er de skikkelig dårlige til å spille rollespill.

 

Tja, eller så har de en annen smak enn deg? Din mening er ingen "sannhet" vettu, bare din mening. Det er ikke alle som synes det er "god balanse" å måtte prøve 40 ganger før man lykkes med noe. Ikke alle spill må være Dark Souls :)

 

Sjøl mener jeg at hvis man lærer seg mekanismene og triksene i løpet av spillets gang og skjønner verdenen man spiller i, så skal det føles "lett". Har man fulgt med i timen skal man ha muligheten til å klare en boss på første forsøk. Det skal være mulig å runde spillet uten å dø (uten at det er casual av den grunn).

 

For meg er det viktigste med et rollespill at det har systemer som er underholdende å pusle med, at spillverdenen føles levende, at oppdrag og kamper er interessante og varierte og kan løses på mange måter, og selvsagt at det hele ser og høres vakkert ut. Divinity skuffer ikke på noen av punktene sålangt, og jeg blir litt oppgitt når folk sier at det "bare nesten" når opp til oldisen BG2. Da tenker jeg at det er nostalgifaktoren som har slått inn :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tja, eller så har de en annen smak enn deg? Din mening er ingen "sannhet" vettu, bare din mening. Det er ikke alle som synes det er "god balanse" å måtte prøve 40 ganger før man lykkes med noe. Ikke alle spill må være Dark Souls :)

 

Hvem har sagt at min mening er en "sannhet". Du sier det selv at det er "bare min mening". Selvfølgelig skriver jeg MIN mening om spillet, eller forsåvdt om alt som ikke er faktabasert. Meningsløst av deg å skrive det. Alle skjønner vel at jeg kun skriver det JEG synes om spillet... Er vel ganske latterlig at jeg i det hele tatt svarer på det....

 

Du synes vel kanskje at jeg skal tenke på dette hver gang jeg har en mening;

43441161.jpg

 

og at jeg skal gjøre dette;

 

9d83h5.jpg

Lenke til kommentar

Helt greit å framføre sin mening dante, men når du avslutter med

 

"Jeg pleier ikke lage så lange kommentarer og heller ikke kommentere anmeldelser, men dere fortjener å vite sannheten. Gå på Steam og les de negative kritikkene der, alle sier det samme som meg.

Dette spillet har blit hypet opp i skyene av profesjonelle anmeldeldere, enten så har de ikke rundet spillet eller så er de skikkelig dårlige til å spille rollespill. "
Så virker det med ett som du prøver å heve din egen mening opp til en slags sannhet.
AtW
Endret av ATWindsor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Helt greit å framføre sin mening dante, men når du avslutter med

 

"Jeg pleier ikke lage så lange kommentarer og heller ikke kommentere anmeldelser, men dere fortjener å vite sannheten. Gå på Steam og les de negative kritikkene der, alle sier det samme som meg.

Dette spillet har blit hypet opp i skyene av profesjonelle anmeldeldere, enten så har de ikke rundet spillet eller så er de skikkelig dårlige til å spille rollespill. "
Så virker det med ett som du prøver å heve din egen mening opp til en slags sannhet.
AtW

 

 

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på når jeg skrev det :) , retter det nå. Men jeg tror de fleste andre skjønte hva jeg mente og at jeg ikke prøvde å skrive min mening i stein som en sannhet.. Kanskje :shrug:

 

Edit; Beklager for at jeg var ganske krass/ sur også, ikke meningen å virke som en drittsekk :) Ble bare litt irritert over at det er så mange som skryter for mye av dette spillet og ikke nevner de største feilene med spillet; For få vanskelighetsgrader og at mobsa skulle skalert med ditt level. Må man tilbake og gjøre noe der det er level 6 monstre og man er level 10 selv blir det kjedelig, mobsa skulle vært mer dynamiske.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Nei takk til dynamiske monstre. Det skal i hvertfall gjøres forsiktig. Når rottene i Skyrim ble byttet ut med varulver fordi man hadde gått opp i level siden man besøkte området sist...

 

Det skal være en fordel å bli sterkere i spill. Om resten av verden skalerer med spilleren forsvinner litt av poenget med å gå opp i level. Og verden føles kunstig.

 

Det er ihvertfall min mening om det. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For få vanskelighetsgrader og at mobsa skulle skalert med ditt level. Må man tilbake og gjøre noe der det er level 6 monstre og man er level 10 selv blir det kjedelig, mobsa skulle vært mer dynamiske.

Fiender som hele tiden skalerers opp eller ned mot ditt nivå er for det meste en uting etter min mening. Problemet er at det både kan ødelegge innlevelse (hvorfor har alle goblinene plutselig fått tak i kjempedyre våpen og rustning) såvel som følelsen av progresjon man normalt får av å stige i gradene. Det finnes sikkert en del rollespill der dette er gjort på en god måte, men jeg synes at den klassiske måten å gjøre dette på er bedre.

 

Siden dette er et rollespill som er inspirert av den gode gamle sorten så burde man ikke bli overasket over en slik spillmekanikk. At en del folk klager over dette på Steam forumene er ikke noe å ta særlig høytidelig. At folk som kun har spil DOTA's og Skyrim ikke liker klassiske elementer i et rollespill som er laget i klassisk stil er trist for de det gjelder, men de har kun seg selv å takke.

 

Jeg har ikke spilt spillet selv ennå så jeg vet ikke om det generelt lider av for lav vanskelighetsgrad, om det er tilfelle så er det jo veldig dumt, om den ikke kan heves.

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...