Gå til innhold

Minnepinnen for deg som liker saftige ytelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nylig en 64GB Lexar Jumpdrive S23 med 100MB/s les og 55 MB/s skriv via USB 3.0 for 190 kr + 30 kr frakt. Dvs. ingen mva eller fortollingsgebyr. Jeg synes det var et godt kjøp.

 

Det 64GB kortet Expert selger for 559 kr, er fra Kingston, et selskap med langt dårligere rykte for holdbarhet og ytelse. Expert oppgir ytelsen til å være "inntil 10 MB/s" på både lesing og skriving og har bare USB 2.0. I tillegg må du regne pris for kjøring til Expert Elverum i Hedmark for å få tak i det.

 

Kjøper man Corsair sin nye SSD-lignende pinne så får man dobbelt så stor kapasitet og mye høyere ytelse, men prisen blir nok også deretter. Jeg tipper rett under 1000 kr i norske nettbutikker og sikkert 1200 i fysiske butikker. Fra utlandet tipper jeg du må ut med over tusenlappen med alt av avgifter og frakt medregnet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en 64GB Lexar Jumpdrive S23 med 100MB/s les og 55 MB/s skriv via USB 3.0 for 190 kr + 30 kr frakt. Dvs. ingen mva eller fortollingsgebyr. Jeg synes det var et godt kjøp.

 

Det 64GB kortet Expert selger for 559 kr, er fra Kingston, et selskap med langt dårligere rykte for holdbarhet og ytelse. Expert oppgir ytelsen til å være "inntil 10 MB/s" på både lesing og skriving og har bare USB 2.0. I tillegg må du regne pris for kjøring til Expert Elverum i Hedmark for å få tak i det.

 

Kjøper man Corsair sin nye SSD-lignende pinne så får man dobbelt så stor kapasitet og mye høyere ytelse, men prisen blir nok også deretter. Jeg tipper rett under 1000 kr i norske nettbutikker og sikkert 1200 i fysiske butikker. Fra utlandet tipper jeg du må ut med over tusenlappen med alt av avgifter og frakt medregnet.

Holy shit, takker!

Lenke til kommentar

Hvor stor forskjell er det på flashminne mellom en normal USB minnepenn og en normal SSD egentlig? Og får denne da minnebrikker ala hva SSD utstyres med for å spørre banalt enkelt?

Med fare for at det jeg sier er helt feil så sier jeg det likevel såvidt jeg har forstått dette.

De bruker begge NAND brikker, men en vanlig USB minnepenn bruker lavere kvalitets(billige) NAND brikker med færre in/out kanaler per brikke enn en SSD typisk har.

SSD har også en integrert minnekontroller som gjør at flere NAND brikker kan skrives til og leses fra samtidig, noe som øker ytelsen.

Jeg tror de dyreste USB minnepennene har gode NAND brikker samt en minnekontroller, noe som gjør at eneste forskjellen egentlig er interfacet, altså USB3 vs SATA6.

 

Nå håper jeg at noen som kan mer om dette kommer og retter på meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...