Gå til innhold

Den usynlige oppfinnelsen som styrer absolutt alt (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Radio er morsomme saker. Har nylig skaffet meg en RTL 2832 USB-dongle. Man finner mye rare radiosignaler i en små-by her i Norge. Jeg har allerede hørt en del på flytårnet, jeg har prøvd å få inn radioene til taxiselskapet og politiet (vet ikke om politiet har kommet seg over på det nye "sikre" nødnettet) uten mye hell.

Dog skal jeg skaffe meg en skikkelig utendørs antenne slik at jeg kan prøve å ta ned bilder fra værsatellitter.

Litt teit i grunn, det har ikke slått meg at PT kan ha oversikt over frekvensområder og hva de brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksemplet med diffraksjon er jo bare 4-5 bølgelengder i størrelse, vet ikke helt om jeg er enig i at det kvalifiserer til at bølgen er "mye mindre", enn hinderet, når man bølgen er mye mindre så går det ganske greit gjennom åpninger. Virker kanskje litt plukkete, men poenget er at det er ikke alltid slik at en lengre bølgelengde lettere går igjennom en åpning av en gitt størrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

WIFI blir bare dårligere og dårligere på rekkevidde med høyere frekvens. De burde laget er standard som kunne brukes i hele nabolaget. Jeg bruker N på 2,4 og 5 og det dekker knapt nok til å dekke på utsiden av leiligheten.. Hadde vært greit om ruterne hadde mulighet til å sette opp en retning styrt antenne iallfall. Så kunne jeg brukt Wifi på telefonen når jeg er hos naboen...

Lenke til kommentar

WIFI blir bare dårligere og dårligere på rekkevidde med høyere frekvens. De burde laget er standard som kunne brukes i hele nabolaget. Jeg bruker N på 2,4 og 5 og det dekker knapt nok til å dekke på utsiden av leiligheten.. Hadde vært greit om ruterne hadde mulighet til å sette opp en retning styrt antenne iallfall. Så kunne jeg brukt Wifi på telefonen når jeg er hos naboen...

Retningstyrt antenne kan du kjøpe selv på ebay. Ellers er det en grunn til at vanlig wifi ikke har stor rekkevidde. Frekvensbåndene ville blitt overbelastet.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg er ikke så sikker på om følgende er korrekt:

 

«Selv om du har fri sikt til den trådløse ruteren eller en annen radiokilde er det ikke sikkert at signalet når frem i tilstrekkelig stryke. I likhet med bølger i vann, blir amplituden redusert til en fjerdedel når avstanden dobles.»

 

Overflatebølger på vann bor på en todimensjonal flate, mens radiobølger sprer seg i tre dimensjoner. Hvis du slipper en stein i vann så sprer energien seg utover overflaten, og bølgefrontens størrelse (altså sirkelens omkrets) er proporsjonal med avstanden fra sentrum. I tre dimensjoner blir bølgefronten et kuleskall, og arealet av dette avhenger kvadratisk med avstanden til sentrum. Derfor ville jeg tro at vannbølger ikke har samme amplitudeoppførsel som radiobølger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...