Gå til innhold

EU vil tvinge Apple til å følge ladestandarden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Problemet er ikke hvilken ladestandard som skal gjelde, men at det sendes med en lader på hvert bidige produkt som selges. Det hadde vært mye enklere å forby at lader skal legges ved i pakka; de aller fleste husholdninger har allerede en haug av ladere liggende, bruk heller dem først.

Lenke til kommentar

 

Vel, da burde USB komme med ett tilsvarende alternativ da som også passer begge veier.

 

Denne, som brukes til den minste iPod'en, går alle veier:

 

https://www.komplett.no/apple-ipod-shuffle-usb-cable/756804?cks=ASS&assoc=F1C66B17-4BB7-43B1-BD6C-52358401D2ED&gclid=CLe5urLCnr0CFUHecgodMrIA1w

 

 

Det er minijack, ikke USB, og kan overføre absolutt minimal data sammenlignet med USB 2.0

Lenke til kommentar

 

Vel, da burde USB komme med ett tilsvarende alternativ da som også passer begge veier.

Det er på vei ;)

 

 

Bra, da støtter jeg EU. Er ingen Apple tilhenger, men liker den nye datakabelen deres og syns den har fått idiotisk mye hat fra både Apple folk som klager over sitt eldre tilbehør og den andre siden av haugen som bare hater for å hate.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

 

Vel, da burde USB komme med ett tilsvarende alternativ da som også passer begge veier.

 

Denne, som brukes til den minste iPod'en, går alle veier:

 

https://www.komplett.no/apple-ipod-shuffle-usb-cable/756804?cks=ASS&assoc=F1C66B17-4BB7-43B1-BD6C-52358401D2ED&gclid=CLe5urLCnr0CFUHecgodMrIA1w

 

 

Det er minijack, ikke USB, og kan overføre absolutt minimal data sammenlignet med USB 2.0

 

Jada, jeg ser også at det er en minijack, men den har funksjonalitet som USB 2.0. Den andre enden av kabelen passer inn i en vanlig USB type A.

Lenke til kommentar

Ja, dette er på tide!

 

Eneste "problemet" vil egentlig være at gamle ladere kanskje har 500mA, 800mA, 1A kun og det nye produktet kanskje bør ha 2A eller mer. Er ikke noe "prob" å bruke en 1A på en 2A enhet, ladingen går bare mye saktere, og kanskje ikke i det hele tatt om laderen er for svak i forhold til hva enheten trekker av strøm selv i dvale.

 

Men støtter å ha en standard ladekabel og dataoverføring på alle enheter, uansett produsent. Gjør det enklere for oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår (- disse EU-parlamentwebsidene er ikke akkurat lette å navigere ... -), er det snakk om å endre fra denne teksten: (i Amendment 6 her: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2013-0316&language=EN )

"(13) In some cases interworking via networks with other radio equipment and connection with interfaces of the appropriate type throughout the Union may be necessary. Interoperability between radio equipment and accessories such as chargers may simplify use of radio equipment and reduce unnecessary waste."

 

til denne teksten:

"(13) Interworking via networks with other radio equipment and connection with interfaces of the appropriate type throughout the Union is necessary in some cases. Interoperability between radio equipment and accessories such as chargers simplifies use of radio equipment and reduces unnecessary waste and costs. A renewed effort to develop a universal charger for particular categories of radio equipment is therefore expected, as it would be highly beneficial in particular for consumers and other end-users. In particular mobile phones that are placed or made available on the market should be compatible with a universal charger which allows interoperability."

(uthevingene er gjort i originalteksten)(og ikke av meg)

 

"should be compatible" er ikke et definitivt krav, og åpner etter min mening for at Apple fortsatt kan tilby en USB-to-Lightning adapter for lading. (Men det er mulig den må følge med telefonen.)

 

Men det er jo snakk om å "develop a universal charger ", så det er jo ikke gitt at det må bli USB en gang. (Og det kan jo hende at kravet til USB legges på laderen og lader-enden av en løs kabel.)

 

Er dette i hovedsak en mediestorm i et vannglass?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville mye heller hatt Thunderbolt som standard. Hver gang jeg setter telefonen min på lading så er det på nattbordet i et bekmørkt soverom. For å ikke tukle for mye så må jeg lyse med skjermen på pluggen for å få den rett vei før jeg prøver å plugge den i telefonen. Og så er det ikke standard hvilke vei disse pluggene skal sitte (pluggen er snudd 180° fra Nexus4 til Nexus5, selv om LG har laget begge).

 

Micro-USB er en søppelstandard som jeg aller helst skulle sett avskaffet til fordel for noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville mye heller hatt Thunderbolt som standard. Hver gang jeg setter telefonen min på lading så er det på nattbordet i et bekmørkt soverom. For å ikke tukle for mye så må jeg lyse med skjermen på pluggen for å få den rett vei før jeg prøver å plugge den i telefonen. Og så er det ikke standard hvilke vei disse pluggene skal sitte (pluggen er snudd 180° fra Nexus4 til Nexus5, selv om LG har laget begge).

 

Micro-USB er en søppelstandard som jeg aller helst skulle sett avskaffet til fordel for noe bedre.

 

Thunderbolt har du iallefall ikke på telefonen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør alle mobiler begynne å bruke lightning alderen til Apple! Den kan jo omtrendt alt, tillegg til at den passer begge veier, og som Tom sa, problemet er at alle ting kommer en lader... Lager skulle vært noe du kjøpte utenom, ikke noe du får med i alle eskene...

Lenke til kommentar

Burde vært sånn at alle måtte bruke usb som har lik front og ende. Den er midtstilt, så ingen "feil" vei inn i usbn. Den burde oppdateres vært 3år og man får rabatt om man levere den gamle på nye produkter. Ikke all verdens med rabatt, men sånn at det er verdt å ta med den tilbake. Lag en pant på dem så minsker vel forbruket veldig. Alle mobiler burde også få lik lader? en universal lader som tilpasser seg rette strømforbruket, må sikkert være digital. Men går sikkert :)

Lenke til kommentar

Da bør alle mobiler begynne å bruke lightning alderen til Apple! Den kan jo omtrendt alt, tillegg til at den passer begge veier, og som Tom sa, problemet er at alle ting kommer en lader... Lager skulle vært noe du kjøpte utenom, ikke noe du får med i alle eskene...

 

Lightning er suverent! Og proprietært.

Vi skulle gjerne hatt Lightning som standard på alle mobiler og tablets, men jeg ville blitt forundret om ikke lisensen på den er dyr. Apple har vel proprietær løsning for en grunn...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...