Gå til innhold

Hvor mye av matematikken vår må vi ha til felles med evt andre intelligente livsformer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Det eg har tenkt på, er om det er mogleg å skape ein matematikk som fungerer mykje på same måte som vår, men samtidig er veldig forskjellig. No er det mange skarpe hovud som har tenkt i ganske mange år for å kome fram til det me veit i dag, men det hadde vore artig å sett om me hadde endt opp på same plass dersom me gjekk tusenvis av år tilbake, og starta på nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi en vakker dag møter andre intelligente livsformer, hvor mye av matematikken måtte vi nødvendigvis hatt til felles?

Mye er jo universielt, men enkelte ting vil kanskje bare gjelde oss.

For å kunne svare på de spørsmålene må vi finne ut hva matematikk er. Det er ikke så lett å svare på, men en gren av filosofien har jobbet med dette i århundrer. Jeg tror ikke vi kommer noen vei i å svare på spørsmålet på en fornuftig måte i denne tråden, da spørsmålet om hva matematikk er fortsatt er åpent.

Lenke til kommentar

 

Hvis vi en vakker dag møter andre intelligente livsformer, hvor mye av matematikken måtte vi nødvendigvis hatt til felles?

Mye er jo universielt, men enkelte ting vil kanskje bare gjelde oss.

For å kunne svare på de spørsmålene må vi finne ut hva matematikk er. Det er ikke så lett å svare på, men en gren av filosofien har jobbet med dette i århundrer. Jeg tror ikke vi kommer noen vei i å svare på spørsmålet på en fornuftig måte i denne tråden, da spørsmålet om hva matematikk er fortsatt er åpent.

 

 

Jeg tror jeg er uenig.

Matematikk er noe som kommer helt naturlig til en intelligent livsform som har noe den kan telle. Tilogmed dyr klarer å fordele en fangst noen lunde likt til ungene sine (divisjon).

 

Vi trenger ikke å filosofere over hva det er eller ikke er for å klare å diskutere dette.

Lenke til kommentar
  • Tallsystemer - Det er gitt at de må bruke et eller annet tallsystem som "hovedtallsystem" slik vi har vårt titallssystem. Trolig er det basert på hvordan de lettest lærte seg å telle i et tidligere utviklingsstadium (vi har ti fingre, derfor måtte det ble titallsystemet).

Man regner med at de "oppdager" ett binært tall system, gull platen om bord på begge Voyager sondene har (noe) informasjon i binær form. Endret av Crowly
Lenke til kommentar

SETI-prosjektet antar at et fremmed radiosignal som er opprettet for å fortelle andre at "vi er intelligente" vil benytte de første primtallene som en del av signalet. Primtallene er universelle, de er uavhengige av hvilket grunntall et tallsystem benytter.

ı ıı ııı ııııı ııııııı ııııııııııı osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ulike menneskekulturer har forøvrig hatt tallsystem med andre grunntall enn ti. Babylonerne benyttet grunntallet 60 (dette tallsystemet brukes delvis fortsatt, timer er oppdelt i 60 minutter som igjen er oppdelt i 60 sekunder, og i en likesidet trekant er vinklene på 60 grader). Inkaindianerne brukte grunntallet 20, de telte med både fingrene og tærne. En stamme i Stillehavet benyttet grunntallet 27, i tillegg til fingre og tær telte de albuene, skuldrene, ørene og nesa.

 

Så hva en fremmed sivilisasjon benytter som grunntall er umulig å forutse. Matematisk hadde det visstnok vært lurere å benytte grunntallet 12 enn 10, bl.a fordi det er flere faktorer (primtall) som går i tolv enn i ti.

Lenke til kommentar

Så hva en fremmed sivilisasjon benytter som grunntall er umulig å forutse.

Nettop derfor er det binært er en god kandidat. Det er rimelig usannsynlig at dette er deres første tallsystem eller deres primære tallsystem, men det er ett relativt simpelt system å konstrutruere når man først har utviklet en form for matematikk og ett enkelt system å "dekode" om man skulle snuble over ett fremmed mattestykke.

Lenke til kommentar

 

Så hva en fremmed sivilisasjon benytter som grunntall er umulig å forutse.

Nettop derfor er det binært er en god kandidat. Det er rimelig usannsynlig at dette er deres første tallsystem eller deres primære tallsystem, men det er ett relativt simpelt system å konstrutruere når man først har utviklet en form for matematikk og ett enkelt system å "dekode" om man skulle snuble over ett fremmed mattestykke.

 

 

Binært er jo håpløst vanskelig å telle og representere visuelt.

Av den grunn tror jeg at binært ikke blir det primære tallsystemet. Det er også trolig at tidligere generasjoner av en siviliasjon vil starte med et langt mer praktisk tallsystem med tanke på hvor lett det er å telle og representere tall uten bruk av teknologi.

 

For oss mennesker har vi funnet ut at binær er veldig fordelaktig å bruke til elektronikk og datamaskiner, rett og slett på grunn av enkeltheten med å kun måtte forholde seg til to nivåer eller to tilstander av noe.

Lenke til kommentar

Det er jo presumt at vår definisjon på matematikk er riktig, noe som slett ikke er sikkert!

Vesener fra andre dimensjoner eller andre universer kan ha en bedre forståelse og et annet syn på hva som er riktig.

 

Ved eventuel kontakt vil nok budskapet bli tilpasset vår mulighet til å forstå budskapet.

Lenke til kommentar

Fordelen ved 10 tall systemet er at det er så visuelt enkelt å "se dimensjoner".

 

Base10 er 10 100 1000 10000

Base12 er 12 144 1728 20736

 

Base2 er også 10 100 1000 10000, men se nedenfor.

 

34x103 = 34000

34x123 = 58752

34x23 = 100010000

 

(34 er en vilkårlig valgt verdi)

 

Fordelen ved 12 tallsystemet er altså at 12 kan deles med 2,3,4 og 6, men hva så? Det eneste man unngår er å bruke "," så ofte.

 

Lenke til kommentar

Fordelen ved 10 tall systemet er at det er så visuelt enkelt å "se dimensjoner".

 

Base10 er 10 100 1000 10000

Base12 er 12 144 1728 20736

 

Base2 er også 10 100 1000 10000, men se nedenfor.

 

34x103 = 34000

34x123 = 58752

34x23 = 100010000

 

(34 er en vilkårlig valgt verdi)

 

Fordelen ved 12 tallsystemet er altså at 12 kan deles med 2,3,4 og 6, men hva så? Det eneste man unngår er å bruke "," så ofte.

 

Du har gjort bommerten å oversette tolvtallsystemet til titallsystemet. For å se at også 12-tallsystemet er like enkelt for "å se dimensjoner" måtte man skrevet det med tolv siffertegn, altså egne tegn for ti og elleve.

 

Da ville vårt 144 sett sånn ut i tolvtallsystemet: 100.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du måtte nødvendigvis hatt andre tegn for å få det til å bli like pent. F.eks:

1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C

Eller 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B ;)

Selv i titallsystemet har vi ikke noe eget tegn for ti.

 

Whatever floats your boat. :wee:

 

Selv om det sikkert ville vært litt forvirrende å bruke sifferet "1" når du har null av noe. Spesielt om man har kjennskap til noen av de andre tallsystemene. :ph34r: Men, jaja, jeg sa aldri mitt eksempel var noe bra. :p

Lenke til kommentar

For å begynne med, så tror jeg alle relativt intelligente former for liv har et tallsystem. En må kunne telle ting for at utvikling vil skje. Det er ikke så viktig hvilken base det er, det i seg selv har ikke noe med selve logikken bak matematikken å gjøre.

 

Deretter, så er spørsmålet om de vil sette opp Peano-aksiomene: http://en.wikipedia.org/wiki/Peano_axioms

 

For eksempel at x = x (snakker naturlige tall her, 1,2,3,4...).

 

Det kan hende de setter opp noe helt anderledes. Ta f.eks. geometri - de Euklidske aksiomene vil jo gi god mening når man lever i vært klima - kanskje det gir mer mening med hyperbolsk geometri andre steder? Jeg tenker andre nivåer av gravitasjon, som vil påvirke rommet anderledes: http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperbolic_geometry

 

Alt avhenger av hvordan de setter opp aksiomene, eller "grunnpilarene". Er de like, så tror jeg de vil komme frem til det samme som oss - fordi det er logisk, og jeg tror universet fungerer på en logisk stringent måte.

 

Er ikke vesnene logiske vil de nødvendigvis ikke ha kommet frem til en matematikk i vår definisjon av det.

 

Men alt dette blir bare spekulasjoner, jeg har på ingen måte studert dette. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et godt innspill, Høykonsentrert.

I det siste har jeg sett mye på dokumentarene til Brian Cox (Wonders of the solar system/universe), og selv om det er heftig forenklet og populærvitenskapelig så presenterer han vinklinger som er veldig interessante.

 

F.eks så blir jeg ganske overbevist om at evt fremmede livsformer nødvendigvis må være ganske like oss. Altså karbonbaserte (og ikke basert på andre grunnstoffer med tilsvarende egenskaper siden karbon blir dannet i langt større kvanta og i et tidligere stadium av en stjernekollaps enn tyngre grunnstoffer) og et resultat av forhold som ligger til rette på mer eller mindre samme måte som de var på Jorden når den ble til.

 

Og når forholdene er mer eller mindre like, må noe av den samme utviklingen finne sted. Så klart med forskjeller på hvilke steg utviklingen tar for å skaffe seg de rette overtakene og utvikle artene, men siden det skjedde her på Jorden så er det nesten logisk at det samme må skje på andre planeter med samme forhold som oss.

 

Sett gjerne fingeren på logiske brister i resonnementet mitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...