Gå til innhold

«Snart» kan du slippe rattet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

vil ha en maksfart på maksfart på 30 kilometer i timen

 

Maksfart på maksfart? Det var et nytt begrep. :D

 

Selvkjørende biler er bilentusiastenes mareritt. Da blir også bilene bare et transportmiddel og ingenting annet. Tenk at bilene selv tar bort den siste friheten, nemlig det å kunne mestre det å kjøre bil. Gire, styre, gasse og ikke minst svinge og beregne. Kanskje det etterhvert vil bli forbudt å kjøre manuellstyrte biler på offentlige veier også? :(

 

Selv kunne jeg tenkt meg et kompromiss, biler som overtar styringen når sjåføren har dummet seg ut, som en slags automatisk krisehjelp. Dårlige sjåfører ville oppleve slike biler som så godt som selvkjørende, mens en god sjåfør knapt vil oppleve kjøreassistansen. Slike krisehjelpbiler kunne kommunisere med hverandre for f.eks å vite at rundt denne uoversiktlige svingen kjører det en fersk sjåfør i lavt tempo, eller at de andre bilene rapporterer om is på veien rundt svingen, så det er på tide å bremse ned for unngå en ulykke. Med et sånt krisehjelpsystem kunne bilentusiastene fortsatt ha stor glede av å kjøre bilene, samtidig som de farlige trafikkidiotene ikke ble tillatt å oppføre seg som trafikkidioter.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

 

 

vil ha en maksfart på maksfart på 30 kilometer i timen

 

Maksfart på maksfart? Det var et nytt begrep. :D

 

Selvkjørende biler er bilentusiastenes mareritt. Da blir også bilene bare et transportmiddel og ingenting annet. Tenk at bilene selv tar bort den siste friheten, nemlig det å kunne mestre det å kjøre bil. Gire, styre, gasse og ikke minst svinge og beregne. Kanskje det etterhvert vil bli forbudt å kjøre manuellstyrte biler på offentlige veier også? :(

 

Selv kunne jeg tenkt meg et kompromiss, biler som overtar styringen når sjåføren har dummet seg ut, som en slags automatisk krisehjelp. Dårlige sjåfører ville oppleve slike biler som så godt som selvkjørende, mens en god sjåfør knapt vil oppleve kjøreassistansen. Slike krisehjelpbiler kunne kommunisere med hverandre for f.eks å vite at rundt denne uoversiktlige svingen kjører det en fersk sjåfør i lavt tempo, eller at de andre bilene rapporterer om is på veien rundt svingen, så det er på tide å bremse ned for unngå en ulykke. Med et sånt krisehjelpsystem kunne bilentusiastene fortsatt ha stor glede av å kjøre bilene, samtidig som de farlige trafikkidiotene ikke ble tillatt å oppføre seg som trafikkidioter.

 

 

Den siste friheten faktisk, føler meg ganske fri selv om jeg ikke eier min egen bil engang :) Personlig håper jeg å kjøre selv på offentlige veier blir forbudt, å ha ett system som overstyrer avogtil vil gi bedre sikkerhet, å ha ett totalt selvkjørende system vil ha massive fordeler i trafikkavikling, transportavvikling og kostander.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal taxisjåførene gjøre den dagen bilene er fullstendig selvkjørende og den verste robotskrekken har gitt seg? Via telefonen ber du bilen kjøre et sted og plukke deg opp. Den trenger jo ikke noe menneske til å sitte i den. Tomme biler som suser langs veien for å plukke opp sine eiere. Folk trenger da heller ikke eie bil selv. Man kan være medlem i et bilkollektiv og få tilgang på et utvalg fellesbiler via en app.

261masg.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skummelt dette. Jo mere vi gjør oss avhengig av elektrisitet og automatisering jo mere sårbare er vi. Trenger bare skje små feil, eller noen som hacker seg inn forskjellige steder osv. Alt som går via nettet, programering osv er skummle greier når det blir for mye av det.

+ Hva er pointet med en bil som kjører av seg selv, mye av morroa er jo å kjøre selv. Så isåfall må man kunne gjøre akuratt som med automatgir at man kan bytte over til manuelt. (:

Og man burde alltid ha noe manuelt og ikke stole helt på elektrisiteten. Tenk om det kommmer en liten kortsluttning så bilen ikke bremser lengre?! Du sitter i en levende drapsmaskin uten å kunne gjøre noe, da hadde det vært rimelig greit med en manuel brems ;)

Lenke til kommentar

Skummelt dette. Jo mere vi gjør oss avhengig av elektrisitet og automatisering jo mere sårbare er vi. Trenger bare skje små feil, eller noen som hacker seg inn forskjellige steder osv. Alt som går via nettet, programering osv er skummle greier når det blir for mye av det.

 

+ Hva er pointet med en bil som kjører av seg selv, mye av morroa er jo å kjøre selv. Så isåfall må man kunne gjøre akuratt som med automatgir at man kan bytte over til manuelt. (:

 

Og man burde alltid ha noe manuelt og ikke stole helt på elektrisiteten. Tenk om det kommmer en liten kortsluttning så bilen ikke bremser lengre?! Du sitter i en levende drapsmaskin uten å kunne gjøre noe, da hadde det vært rimelig greit med en manuel brems ;)

 

Biler trenger elektrisitet den dag i dag, også gamle biler, du kan sikkert gå for hest og kjerre om du er så redd for å gjøre deg avhengig av teknologi.

 

Biler er for transport, til morokjøring har man baner, jeg ser ikke på det som ett argument er særlig sterkt kontra de enorme innsparingene for samfunnet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Biler trenger elektrisitet den dag i dag, også gamle biler, du kan sikkert gå for hest og kjerre om du er så redd for å gjøre deg avhengig av teknologi.

 

Biler er for transport, til morokjøring har man baner, jeg ser ikke på det som ett argument er særlig sterkt kontra de enorme innsparingene for samfunnet.

 

AtW

 

Det er sannt, man vil selvfølgelig ha litt luksus i bilen sin. Inegnting som er galt med elektriske vinduer, alarm på bilen og en del digital jall forran. Men man burde ikke gjøre seg for avhengige. Samme med internet, det er sabla greit men det kan også være risikabelt.

Elektrisiotet er alltid greit sålenge det funker, men om det skjer noe så er det lite man kan gjøre om man ikke kan kontrollere kjøretøyet mann sitter i. Da er man relativt fucked og plutselig er bilen du sitter i en drapsmaskin på hjul.

Det finnes mange filmer om forskjellige typer hacking av programmer, det viser hvor sårbare vi mennesker er om vil stoler 100% på det.

Eks. bilene må jo få signal fra noe om hva farten er og ha målere og sensorer osv til alt og kjører antageligvis etter koordinater. Det har skjedd fler ganger at folk hacker seg inn forskjellige steder. Eller fake eller ikke så går det mange rykter om at USA forskjøv koordinatene under Irak krigen for at findene skulle få vanskeligheter, mens dem hadde fordelen og fortsatt kunne finne fram. Dette gav også utslag for alle andre som brukte GPS. Det er også fullt mulig å hack, og ingenting er umulig. Så jeg hadde ikke vært så blind og stolt på alt uten å ha en plan B. ;) Jeg liker elektrisitet og kofort, men for all del med måte og jeg stoler aldri fullt på autoatiserte programmer og maskiner, siden de gjør bare det dem får beskjed om, gir man dem feil beskjed kan det bli ganske farlig.

 

Og for transport har man som regel lastebiler, buss og tog. Og mange som kjører til jobb osv kjører ikke bare for gøy, men synes det er gøy å kjøre. Så man burde fremdeles kunne velge, siden det kommer til å bli veldig delte meninger om dette.

Lenke til kommentar

Bilen din starter ikke uten elektrisitet, det er nødvendig for at bilen skal gå.

 

Istedet for å se på "mange filmer", så kan du jo se på virkeligheten, som til gangs viser at mennesker som kjører bil fører til ekstremt mange ulykker og dødsfall, det er absolutt ingenting som tyder på at selvkjørende biler øker risikoen.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal taxisjåførene gjøre den dagen bilene er fullstendig selvkjørende og den verste robotskrekken har gitt seg? Via telefonen ber du bilen kjøre et sted og plukke deg opp. Den trenger jo ikke noe menneske til å sitte i den. Tomme biler som suser langs veien for å plukke opp sine eiere. Folk trenger da heller ikke eie bil selv. Man kan være medlem i et bilkollektiv og få tilgang på et utvalg fellesbiler via en app.

Du hva slags spill er det fra? Ble veldig nysgjerrig. Ja taxi og buss sjåfører kommer sikkert ikke engang til å eksistere lenger vist det blir slik i framtiden

Endret av Hank Oswald
Lenke til kommentar

Bilen din starter ikke uten elektrisitet, det er nødvendig for at bilen skal gå.

 

Istedet for å se på "mange filmer", så kan du jo se på virkeligheten, som til gangs viser at mennesker som kjører bil fører til ekstremt mange ulykker og dødsfall, det er absolutt ingenting som tyder på at selvkjørende biler øker risikoen.

 

AtW

Jeg kommer ikke til å skaffe meg sånn. Jeg kjører heller selv og kræsjer litt osv enn å kjøre en trygg bil som man bare sitter inni. Har kjørt buss en stund nå og er fuckings lei.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

vil ha en maksfart på maksfart på 30 kilometer i timen

Maksfart på maksfart? Det var et nytt begrep. :D

 

Selvkjørende biler er bilentusiastenes mareritt. Da blir også bilene bare et transportmiddel og ingenting annet. Tenk at bilene selv tar bort den siste friheten, nemlig det å kunne mestre det å kjøre bil. Gire, styre, gasse og ikke minst svinge og beregne. Kanskje det etterhvert vil bli forbudt å kjøre manuellstyrte biler på offentlige veier også? :(

 

Selv kunne jeg tenkt meg et kompromiss, biler som overtar styringen når sjåføren har dummet seg ut, som en slags automatisk krisehjelp. Dårlige sjåfører ville oppleve slike biler som så godt som selvkjørende, mens en god sjåfør knapt vil oppleve kjøreassistansen. Slike krisehjelpbiler kunne kommunisere med hverandre for f.eks å vite at rundt denne uoversiktlige svingen kjører det en fersk sjåfør i lavt tempo, eller at de andre bilene rapporterer om is på veien rundt svingen, så det er på tide å bremse ned for unngå en ulykke. Med et sånt krisehjelpsystem kunne bilentusiastene fortsatt ha stor glede av å kjøre bilene, samtidig som de farlige trafikkidiotene ikke ble tillatt å oppføre seg som trafikkidioter.

Forstår dem som liker å kjøre selv, men det er også mange som drømmer om å bare sitte på. En bil som kjører på en svært trygg og behagelig måte, mens man selv gjør noe helt annet er nok en drøm for mange. Sikkerheten er det som kommer til å bli det avgjørende uansett: det sikreste alternativet kommer til å vinne. Og det er neppe "den siste friheten". I vårt moderne samfunn forsvinner det stadig vekk mange "friheter" mens andre kommer til.

 

Edit: Glemte noe i innlegget, Lolz :p

Endret av awesome87
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bilen din starter ikke uten elektrisitet, det er nødvendig for at bilen skal gå.

 

Istedet for å se på "mange filmer", så kan du jo se på virkeligheten, som til gangs viser at mennesker som kjører bil fører til ekstremt mange ulykker og dødsfall, det er absolutt ingenting som tyder på at selvkjørende biler øker risikoen.

 

AtW

Jeg kommer ikke til å skaffe meg sånn. Jeg kjører heller selv og kræsjer litt osv enn å kjøre en trygg bil som man bare sitter inni. Har kjørt buss en stund nå og er fuckings lei.

 

Så det du sier at du vil heller kræsje, skade deg selv og potensielt andre enn å kjøre en trygg bil? Er det seriøst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så det du sier at du vil heller kræsje, skade deg selv og potensielt andre enn å kjøre en trygg bil? Er det seriøst?

 

Hvem har sagt at jeg kommer til å kræsje?!

Og det finnes ganske så trygge biler der ute som man kan ha kontroll over med å kjøre dem selv.

Så om ikke det kommer noe forbud mot biler med manuel kjøring så kommer ikke jeg til å skaffe meg sånn annen bil. Ikke før jeg er 50-60 ihvertfall og ikke kan kose meg lengre.

 

Og uansett hvilken ungdom er det som vil kjøpe en trygg bil og bli kjørt rundt uten å ha mulighet til å kunne leke seg med den?!

Lenke til kommentar

Du hva slags spill er det fra? Ble veldig nysgjerrig. Ja taxi og buss sjåfører kommer sikkert ikke engang til å eksistere lenger vist det blir slik i framtiden

 

Det er fra filmen Total Recall. Den kom ut i 1990. Sci-fi med Arnold Schwarzenegger, Michael Ironside og Einar Førde. Reiser til Mars, mutantdamer med tre pupper og ancient aliens, hva mer kan man forlange? "Quaaaid, start the reactor..."

Lenke til kommentar

+ Hva er pointet med en bil som kjører av seg selv, mye av morroa er jo å kjøre selv. Så isåfall må man kunne gjøre akuratt som med automatgir at man kan bytte over til manuelt. (:

Bil er ikke en morrosak, det er et transportmiddel. Riktignok kan transporten til tider være morro, men det er langt i fra hovedpoenget. Skal du ha det morro, diriger den selvkjørende bilen til et tivoli. ;)

 

Og man burde alltid ha noe manuelt og ikke stole helt på elektrisiteten. Tenk om det kommmer en liten kortsluttning så bilen ikke bremser lengre?! Du sitter i en levende drapsmaskin uten å kunne gjøre noe, da hadde det vært rimelig greit med en manuel brems ;)

Levende drapsmaskiner lol! Selvkjørende biler vil aldri bli en realitet under den forutsetningen, men så er også forutsetningen helt på jordet. Selvkjørende biler er veien ut fra dagens "levende drapsmaskiner". Bare i 2013 ble 190 drept i lille "trafikksikre" Norges trafikk. Jeg har ikke 2013-tall for skadde, men i 2012 ble 699 personer hardt skadd og 6713 lettere skadd. Selvkjørende biler møter altså ikke spesielt høy konkurranse på sikkerhet fra manuell kjøring.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bil er ikke en morrosak, det er et transportmiddel. Riktignok kan transporten til tider være morro, men det er langt i fra hovedpoenget.

 

For noen er morodelen viktigere enn transport/nytte-delen. Det finnes to typer biler, transportbiler og morobiler (og noen få forsøk på en kombinasjon). De årene jeg hadde en sånn (den blå)

800px-X19.jpg

kjørte jeg ofte lange og svingete omveier for å komme til B, eller bare lange og svingete moroveier uten å komme lengre enn til A. Selv når formålet med kjøreturen var ren transport, så fant jeg stadig morsomme omveier hvis jeg hadde tid til det.

 

Så å kategorisk si at det eneste poenget med biler er transport er svært snevert. Noen biler er ikke spesielt praktiske (når jeg hadde kjøpt meg et nytt sett hjul måtte jeg kjøre hjem ett og ett i passasjersetet, eller bytte og levere inn de gamle), men moro er disse bilene (fire turer var fire ganger så moro som bare én tur, så valget var enkelt :) ).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...