Gå til innhold

«Snart» kan du slippe rattet


Anbefalte innlegg

Elektrisiotet er alltid greit sålenge det funker, men om det skjer noe så er det lite man kan gjøre om man ikke kan kontrollere kjøretøyet mann sitter i. Da er man relativt fucked og plutselig er bilen du sitter i en drapsmaskin på hjul.

- Mekanikk er alltid greit sålenge det funker, men om det skjer noe så er det lite man kan gjøre om man ikke kan kontrollere kjøretøyet mann sitter i.

- Manuell sjåfør er alltid greit sålenge det funker, men om det skjer noe så er det lite man kan gjøre om man ikke kan kontrollere kjøretøyet mann sitter i.

 

Menneskelige feil er den soleklart største årsaken til trafikkulykker. PEBCASW (Problem Exists Between Chair and Steering Wheel) Da kan du jo tenke over hvilket område det er smartest å forbedre trafikksikkerheten..

 

Det finnes mange filmer om forskjellige typer hacking av programmer, det viser hvor sårbare vi mennesker er om vil stoler 100% på det.

Hollywood actiondrama er selvagt veldig reelt.. :roll: Det samme gjelder selvkjørende stridsvogner (er det ikke det du prater om når du nevner Irak-krigen?)

 

Og for transport har man som regel lastebiler, buss og tog. Og mange som kjører til jobb osv kjører ikke bare for gøy, men synes det er gøy å kjøre. Så man burde fremdeles kunne velge, siden det kommer til å bli veldig delte meninger om dette.

Det er svært mange i landet som kollektivtransporten ikke fungerer godt nok for, og ikke er miljøvennlig for heller. Det er massevis av folk som har behov for å komme seg fra A til B uten å måtte innom C og D for å bytte buss eller der bussene rett og slett ikke går til det tidspunktet man behøver. Eller når man trenger å ta med seg sportsutstyr, arbeidsverktøy, feriebagasjen, 5 handleposer + 3 unger eller lignende.

 

Når vi først er inne på det, er det noen som vet hvor mange prosent av person-km som tilbakelegges i landet som skjer med kollektivtransporten?

 

Med bare selvkjørende biler og halvparten av de i bilkollektiv har man i praksis et titalls ganger flere "busser" som går når du vil og hvor du vil. Med konkurransedyktige billettpriser og miljøregnskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så å kategorisk si at det eneste poenget med biler er transport er svært snevert.

Nå har jeg ikke sagt det kategorisk heller. Jeg sa at morsomhet ikke er hovedpoenget.

 

Den blå bilen ser absolutt morsom ut å kjøre, og det vil garantert bli mulig også om mange tiår, selv når offentlige veier stenges for manuell kjøring. Egne baner og skogsveier har i mange tiår vært sted for morsomheter bak rattet. De mest proffe morroturene overføres til og med på TV fra helikopter. Det vil nok fortsette både på profesjonelt og amatørnivå. Antagelig i langt større grad på amatørnivå enn i dag.

 

(Amatør kommer av det franske ordet amour, en som elsker det han driver med, så det er på ingen måte nedlatende.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Jeg kjører heller selv og kræsjer litt osv enn å kjøre en trygg bil...

 

Her sier du det.

 

Jeg har ikke som mål å kræsje, men om jeg kræsjer vil jeg heller det i en bil jeg kjører enn med en bil som kjører meg.

 

+ Hva er pointet med en bil som kjører av seg selv, mye av morroa er jo å kjøre selv. Så isåfall må man kunne gjøre akuratt som med automatgir at man kan bytte over til manuelt. (:

Bil er ikke en morrosak, det er et transportmiddel. Riktignok kan transporten til tider være morro, men det er langt i fra hovedpoenget. Skal du ha det morro, diriger den selvkjørende bilen til et tivoli. ;)

Du kan jo spørre en del av de unge hvorfor dem har bil. Om de ser det som et transportmiddel eller morrosak. De fleste kommer nok til å si dem bruker dem på jobb, men kjører morro og tar seg nok noen turer i helga. Bare se på statesikken så finner du nok et halveis tydelig skille. Og det er forskjell om man kjører som en gris (120 i 80 sona, 80 i 50 sona osv) eller kjører fartsgrensen, men sladder litt i svinger og rundkjøringer og parkeringsplasser. Å kjøre rundt på en parkeringsplass på en sønndag og kose seg ser jeg ingenting galt med og det er noe av det første mange gjør når dem får lappen. Har ikke hørt om mange ulykker som har skjedd der, de fleste skjer når dem kommer på veien og fortsetter der, men kjører man med litt vett kan man fint finne en mellomting.

 

Og det er forresten det jeg gleder meg mest til når jeg tar lappen. Det er liksom en av helgas høydepunkt på vintertid. Og dere vil ta den morroa ifra oss. :nei:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...