Gå til innhold

Sony gir opp og dropper PC-ene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RIP Vaio. It was a good run!

 

Synd de selger divisjonen til en Vulture Capitalist... de kommer ikke til å ta vare på merkenavnet. Jeg ville heller sett Samsung, Asus, Acer, Lenovo, Dell eller HP ta over divisjonen og bruke ekspertisen og desigerne til noe nyttig i stedet for å sparke dem. De fortjener bedre!

 

Har selv en ~2,5 år gammel Sandy Bridge 15-tommer Vaio S-serie still going strong, har ennå ikke funnet noe som tilsvarer maskina uten kompromiss på batteritd, vekt, mulighet for docking og portutvalg... har vurdert og tafset på Vaio Pro 13" som føles NYDELIG ut, håpet på en 15-tommers variant etterhvert (tough luck)... Men det blir ikke kjøp når merkevaren legges ned. Driversupport, kundebehandling etc kommer til å gå rett i dass. Kommer til å trekke tilbake alle anbefalingene jeg har gitt til venner/familie :(

 

Trist dag for laptopmarkedet. Sony var en viktig innovatør. Nå må noen andre steppe inn som "shakeren" i markedet, ellers blir det stagnasjon med Apple som den eneste som våger å innovere med påfølgende kopimania.

Lenke til kommentar

Er ikke overrasket. Vaio var det nærmeste pc verden kom en mac.

 

De fleste pc laptopper er laget for fattiglus som har problemer med å svi av mer enn 5000kr. De har fullstendig gitt opp å konkurrere i de dyrere segmentene. Det er ikke rart at det er salgssvikt. Det finnes jo ingen grunn til å kjøpe ny maskin.

 

Jeg skriver dette med en MacBook Pro, beste intel i7, beste skjermkort fra nvidia, beste oppløsning og skjermpanel, svingod ssd disk, 16GB ram, tilnærmet lydløs og tipp topp materialer og byggekvalitet - alt sammen maks 2kg.

Det er kun 3 kjedelige ting med den. Det er OSX som det ikke finnes mye spill til, du må desverre bruke noen overganger til endel ting, og den kostet 30.000kr(betalt av jobben :) ).

 

Ingen pc laptoper ønsker å engang prøve å matche spec'en uten å måtte legge på seg 3kg og bråke som en vaskemaskin som sentrifugerer.

 

Vaio var det nærmeste. Men de ønsket ikke å investere i oppløsning/skjermpanel, hadde begrensinger på ram, skjermkort, elendig byggekvalitet og billigmateriale. De gjorde det typiske og lagde ørten varianter som gjorde kjøperne svimle. Apple har en brøkdel av varianter, og lite konfigurerbare - men med gode forhåndsvalg.

Det hjalp heller ikke at softwaren var trøblete. Det er mye støy i supportformunene, og det er mye dårlige rykter.

 

Jeg savner et skikkelig pc alternativ, men med en stein dau Steve Jobs så er det vel bare et spørsmål før en mac er like ille som en pc og da er valget enklere ... med mindre win9/win10 blir enda værre os en win8... Spørsmålet er vel heller om hvilken historie som skal gjenta seg.

Lenke til kommentar

Litt trist den utviklingen vi har nå. Jo fler maskinprodusenter som kaster inn håndkle jo mindre interessant vil det være å utvikle ny hardware til de som er igjen.

 

Virker som vi går en del steg tilbake når det kommer til ytelse og hva som er akseptabelt innen spill utvikling.

 

Ser jo allerede hvordan Intel og AMD begynner å skifte fokus. AMD har sagt det rett ut. De driter i topp ytelse kampen. Og det er fullt forståelig da det ikke ligger noe fremtid i det. Den veien det går nå er så smått og strømgjerrig som mulig men "akseptabel" ytelse for å drive et nettbrett. Skremmende..

 

Heldigvis trenger verden servere så utviklingen av prosessorer og gpu'er stopper ikke opp men ville ikke forundre meg om at "tick,tock" snart bare blir navnendringer

Lenke til kommentar

En annen ting med Sony er at de lagde forholdsvis dyre maskiner for hjemmemarkedet. De hadde ikke modeller som i særlig grad appelerte til bedriftsmarkedet, der betalingsviljen er større. Og med bedriftsprodukter tenker jeg da på laptoper ment for profesjonell bruk, med utstyr som dockingstasjon, sikkerhetsfunksjonalitet osv.

Lenke til kommentar

En annen ting med Sony er at de lagde forholdsvis dyre maskiner for hjemmemarkedet. De hadde ikke modeller som i særlig grad appelerte til bedriftsmarkedet, der betalingsviljen er større. Og med bedriftsprodukter tenker jeg da på laptoper ment for profesjonell bruk, med utstyr som dockingstasjon, sikkerhetsfunksjonalitet osv.

 

Tull. "Dyre maskiner til hjemmemarkedet" :D

Du har tydeligvis ikke sett mye på Sony pcene. Vaio Z og S serien og senere Pro seriene er rene bedrift pcer. Vaio Z hadde blant annet egen docking med kraftig skjermkort i ( basert på Intels light peak).

 

Solgt mange Vaio Z og Pro til grafiske bedrifter.

Lenke til kommentar

Nå får Sony se da, gidder folk å kjøpe nytt nettbrett når de allerede har et?

 

Det er det som er problemet på både PC og TV siden, folk har pc og de har tv, da kjøper de ikke nytt.

For TV var untaket overgangen til flatskjerm. Når kvaliteten ble god nok og prisen lav nok kastet folk ut crt og in med lcd.

 

PC har hatt en untak helt siden starten da software og hardware utviklet seg raskt.

Software krever knapt mer etter vista, bærbare ble raske/ billige nok til å bli vanlige.

 

Jeg spår først et kraftig prisfall på nettbrett, så at salget går kraftig ned når markedet er mettet. Ja det er fortsatt et par år unna.

Lenke til kommentar

Tull. "Dyre maskiner til hjemmemarkedet" :D

Du har tydeligvis ikke sett mye på Sony pcene. Vaio Z og S serien og senere Pro seriene er rene bedrift pcer. Vaio Z hadde blant annet egen docking med kraftig skjermkort i ( basert på Intels light peak).

 

Solgt mange Vaio Z og Pro til grafiske bedrifter.

Hva var servicenivået? For meg virker det ikke som at de var særlig godt utbredt på bedriftsmarkedet ift. de 4 store, nemlig Dell, Apple, HP og Lenovo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...