Gå til innhold

Hvordan bli kvitt Pagefile.sys


Anbefalte innlegg

Har 16gb ram i min Windows 7 PC. Dermed ligger det en 16gb Pagefile.sys fil på SSD'en som utgjør C-partisjonen på maskinen.

 

Jeg har slått av Hibernate og restartet maskinen. Fila er der like fullt.

 

Må jeg ev. logge på som administrator (logger vanligvis på som annen bruker - men med passord) for å få slettet fila. Er det andre ting som må passes på?

 

Er ganske fersk på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Open Control Panel > Systems > Advanced System properties > Advanced tab > Performance > Settings Performance options > Advanced tab > Performance Settings > Performance Options > Advanced tab > Virtual Memory > Change > Uncheck Automatically manage paging file size > select system drive > select No paging File > Click OK/Apply till you exit all windows. Restart.

 

 

Understanding the Windows Pagefile and Why You Shouldn't Disable It

Lenke til kommentar

Hibernate er ikke pagefile.sys

Hibernate fila heter hiberfil.sys

Hibernate er greit å ha på dersom det er en laptop du har, slik at du kan sette den i dvale. Men med SSD starter windows (ihvertfall windows8) opp kjapt uansett.

 

Pagefile.sys er, som nevnt i linken over, virtuelt minne. Å slå den helt av kan i enkelte tilfeller føre til problemer. Men iom. at du har 16GB ram, er det liten vits i å ha en stor pagefile. Ville heller ha stilt den ned til et par GB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pagefile blir du ikke kvitt. den er inngrodd fra "tidenes morgen". Og den må ligge på en hardisk. Og den må ha et visst volum.

 

Til tider har jeg hatt en egen partisjon (8-15 gig) for pagefile, midlertidige internett filer samt for noen andre programmer som har varierende volum på noen datafiler.

 

Jeg har også til tider brukt kostbar ramplass for å opprettholde en ramdisk. Fordi denne ramdisken forsvinner når maskinen stopper har det vært mye bry og mange "påfunn" for å forenkle gjenopprettelsen. :green: (gjenoppstandelsen?)

På denne maskinen (32gig ram) har jeg også fortatt noen ramdisk eksperimenter. Men "bunnen faller ut av bøtta" fordi SSD er i praksis like rask.

 

Men hvis man har en liten SSD partisjon så vil man automatisk få en liten pagefil.

Med alle pixslene er det vanskelig å vite hva en pagefil skal være

 

Såå "det er samma FA# hvordan du snur deg, så er den berømte rævva bak!!"

Endret av sveinsel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...