Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Wolf Among Us


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott grafikk og strålende stemmeskuespill, ok historie og bra dialoger.

 

Som spill er det dessverre en veldig svak opplevelse. Få ting å klikke på, og de er der kun som en uthaling av tid for å komme til neste mellomsekvens. Ingen gåter, bortsett fra en dialoggåte, som selv et spedbarn hadde klart.

 

QTE-sekvensene er totalt unødvendige, igjen bare en distraksjon. De er utrolig lette, og skaper ingen følelse av fare, og QTE er en uting uansett. Så en på RPGCodex sammenligne disse sekvensene med den strålende scenen i Tex Murphy Overseer hvor du skal gjennomsøke leiligheten til en morder mens han er i dusjen. Telltale er late i spilldesignet sitt, og det skuffer meg utrolig når de er så flinke til å fortelle en historie, for her er de virkelig gode.

 

Det er trist at Telltale tror at spillere i dag ikke er interessert i spill, men heller å se en slags choose your own adventure tegnefilm hvor valgene du tar egentlig ikke gjør noe fra eller til. Har ingen tro på at de gjør noe annerledes her i forhold til TWD.

 

Synes også Telltale må begynne å bruke en annen plot twist enn den de gjentar her for n'te gang. Satt egentlig bare og ventet på den.

 

For 25 dollar er det uansett en fin opplevelse, og om man elsket TWD så går man ikke feil her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

undertegnede har allerede latt seg inspirere til å bestille første nummer av tegneserien for å finne ut mer.

Du kommer ikke til å angre. Fables er noe av det beste jeg har lest (og fortsatt leser) på mange, mange år. Helt utrolig hvor lett det er å forsvinne helt inn i det universet.

Første arc har mange likhetstrekk med spillet, i den forstand at det fokuserer på en krim-historie, men det utvikler seg til å bli så sykt mye mer senere.

 

The Walking Dead (som jeg også er en meget stor fan av, i alle sine varianter) var en ekstremt god spill-tolkning av tegneserieuniverset, men basert på første episode av The Wolf Among Us så ser det ut til at de faktisk kan ha klart å overgå seg selv her.

Raste gjennom det på et par timer, da det var umulig å legge fra seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var lite som var så avslørende for spillmarkedet enn da de latterlig dårlige Walking Dead-spillene ble hyllet av både spillpressen og mainstream-spillerne i fjor som årets beste spill, og nå er vi tydeligvis i gang igjen. Telltale pleide å lage helt passe gode eventyrspill (eller episoder) som Sam og Max-sesongene, men det var først da de droppet eventyrsjangeren, tok ut alle gåter og så godt som alt annet som kunne hindre deg i å rase sømløst gjennom historien, at de virkelig fikk suksess. Jada, jeg skjønner selvsagt at for fjortisene som utgjør den mest lukrative målgruppen på markedet er QTE-filmer mer sexy og fristende enn eventyrspill. Det morsomme er at også spillanmeldere rundt omkring (som egentlig burde være oppriktig interessert i dataspill) trykker disse makkverkene til sitt bryst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så når jeg storkoser meg med å spille The Walking Dead og The Wolf Among Us så tar jeg egentlig feil?

 

Selvsagt ikke. Fjortisjentene som storkoser seg med Twilight-filmene tar heller ikke feil. Men å se spillanmeldere gå av skaftet over disse "spillene" er som om at alle filmanmeldere skulle skrytt Twilight-serien opp i skyene. Det er tross alt ikke filmer som er laget for folk som er interessert i film og filmfortellerkunst.

Lenke til kommentar

Det virker som at du ikke liker disse spillene pga at gameplayet ikke er teknisk avansert nok?

Jeg sliter med å se hvordan det, objektivt, kan ha noen form for relevanse.

Om et spill (eller noe annet) er bra eller ikke er utelukkende avhengig av kvaliteten på totalpakken.

Dette er ikke vanskelige eller kompliserte spill, men det er til gjengjeld fullstendig irrelevant i forhold til om det er gode spill.

Sammenligningen med Twiligt bommer totalt pga dette.

Ta f.eks. et spill som Journey. Mener du at dette også er latterlig dårlig pga at det, rent spillmekanisk, i stor grad er interaktiv kunst uten komplekse utfordringer?

Er det kun ting som Dark Souls og Ninja Gaiden (som også er geniale spill) som kvalifiserer til å kunne være bra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

TWD spiller man ikke for gameplayet sin del, men heller for historien, karakterene, artwork og den flotte stemningen. Det er en av favorittene mine fra i fjor.

Når det gjelder adventure-spillene deres synes jeg det er slette saker, så jeg er en av sikkert mange som er glad for at Telltale har gått i en annen retning.

Pek og klikk av langt bedre kaliber finner man hos utgivere som Daedalic, Amanita og Wadjet Eye.

 

Gleder meg til å prøve Wolf, men forsøker å vente til flere episoder er ute. Om jeg greier det da...Det frister veldig å dra VISA nå.

Lenke til kommentar

 

 

Så når jeg storkoser meg med å spille The Walking Dead og The Wolf Among Us så tar jeg egentlig feil?

Selvsagt ikke. Fjortisjentene som storkoser seg med Twilight-filmene tar heller ikke feil. Men å se spillanmeldere gå av skaftet over disse "spillene" er som om at alle filmanmeldere skulle skrytt Twilight-serien opp i skyene. Det er tross alt ikke filmer som er laget for folk som er interessert i film og filmfortellerkunst.

For en som har spilt eventyrspill konstant siden tidlig 90-tallet kan jeg ikke være mer uenig i det du sier..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som at du ikke liker disse spillene pga at gameplayet ikke er teknisk avansert nok?

 

Nei. Grunnen til at jeg misliker hele QTE-sjangeren er at det er blant de mest hjernedøde måtene å gjøre historier interaktive på. Gjennomgangstonen i TWD er at interaktiviteten er en hindring for filmene de vil vise deg. Grunnen til at de få "gåtene" i spillene er så fornærmende enkle er jo nettopp fordi de vil skyve deg gjennom historien så raskt og smertefritt som mulig. Spill som Journey og Gone Home er noe helt annet. De "spillene" er ikke filmer med noen tilfeldige action-sekvenser her og der for å appellere til de store massene. Spesielt i Gone Home spiller den lille interaktiviteten du har på lag med historien på en ypperlig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke spilt TWD, men så TB sin WTF is, så jeg viste hvor svakt det er som ett spill. For meg er dette en interaktiv historie, og jeg kjøpte det kun for historien sin del da jeg har lest alt av Fables (samlede utgaver vel å merke) til nå.

 

Liker man historien her bør man helt klart sjekke ut tegneserien, men den delen som dominerer meste parten av historien, kampen mot The Adversary, begynner ikke før i bok 4. Mulig det er noen hint tidligere. En alternativ start på serien kan være å begynne med 1001 Nights of Snowfall, en samling med historier før bok 1.

Lenke til kommentar

Flott grafikk og strålende stemmeskuespill, ok historie og bra dialoger.

 

Som spill er det dessverre en veldig svak opplevelse. Få ting å klikke på, og de er der kun som en uthaling av tid for å komme til neste mellomsekvens. Ingen gåter, bortsett fra en dialoggåte, som selv et spedbarn hadde klart.

 

QTE-sekvensene er totalt unødvendige, igjen bare en distraksjon. De er utrolig lette, og skaper ingen følelse av fare, og QTE er en uting uansett. Så en på RPGCodex sammenligne disse sekvensene med den strålende scenen i Tex Murphy Overseer hvor du skal gjennomsøke leiligheten til en morder mens han er i dusjen. Telltale er late i spilldesignet sitt, og det skuffer meg utrolig når de er så flinke til å fortelle en historie, for her er de virkelig gode.

 

Det er trist at Telltale tror at spillere i dag ikke er interessert i spill, men heller å se en slags choose your own adventure tegnefilm hvor valgene du tar egentlig ikke gjør noe fra eller til. Har ingen tro på at de gjør noe annerledes her i forhold til TWD.

 

Synes også Telltale må begynne å bruke en annen plot twist enn den de gjentar her for n'te gang. Satt egentlig bare og ventet på den.

 

For 25 dollar er det uansett en fin opplevelse, og om man elsket TWD så går man ikke feil her.

 

Som jeg trodde. Telltale suger balle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...