Gå til innhold

SSD-ene skal få mer plass og bli billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den nye produksjonsprosessen skal settes i gang for fullt neste kvartal, noe som tilsier at vi kan forvente nye SSD-minnebrikker i utsalgsprodukter fra og med starten av neste år.

Med andre ord er det 20 nm flashbrikker Micron leverer i ferdige produkter frem til januar 2014. I går lanserte Samsung et ferdig produkt med 19 nm flashbrikker, ned fra 21 som er i forgjengeren. Micron går altså et steg lengre, men man også må vente et halvår lengre på ferdige produkter.

 

Her er noen som har sammenlignet veikartene for prosessnode flashprodusentene bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt at de ikke kan lage SSD disker på 3.5" i tilegg til 2.5 .. De får jo plass til mer minne på 3.5...

 

Jeg ser i tilegg for meg en enhet tilsvarende 4x3,5", som passer i adapterene i CM stackeren min..

 

De kan jo også lage 5.25" enheter, da folk flest har en del DVD slots de kanskje vil fylle opp..

Lenke til kommentar

Fysisk plass er ingen utfordring. De kunne stappet både 2 og 4 TB inn i en 2,5" enhet, men hva er poenget når de blir så dyre at ingen gidder å kjøpe de? Dessuten er det mer lønnsomt å masseprodusere én fysisk størrelse og bruke avstandsstykker for å plassere de i 3,5"eller 5,25" brønner, enn det er å ha tre ulike produksjonslinjer med SSDer i ulike fysiske størrelser.

 

1 TB SSD (den i artikkelen) vil koste 4500-5000 kr. En hypotetisk 2 TB ville kostet 9-10 000 kr og en 4 TB 18-20 000 kr. Markedet for så dyre forbrukerSSD-er er for lite. Bedrifter kjøper heller enterprise-SSDer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...