Gå til innhold

Unboxing: Commodore VIC 20 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan med en gang si hvor langt dere kan komme: Final Expansion 3 cart som gir 512KB ram, 512KB eeprom og SD kortleser som tar kort opptil 2GB til bruk som lagringsenhet. Kombiner med det mest avanserte spillet i dag, Realms of Quest 3, så er vi i boks. Går dere old skool, så blir det VIC 1020 expansion chassis samt VIC-1111 16KB ram cart (+ VIC-1211 3KB i bakhånd) og litt annet dilldall. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig? 70 kroner for denne maskinen i perfekt stand med manualer og innpakning? Det er for meg som å finne Mona Lisa til en hundrings! Dette er gull! Husker jeg rett at den hadde hele 3,5K ledig RAM etter oppstart? Drar fremdeles nytte av 'oppdragelsen' fra Vic20 og C64 når jeg programmerer selv i dag ved alltid å være nøysom og planmessig ved minneallokering. Det gjør programmene raske og lite ressurskrevende - noe som igjen gjør at jeg kan serve hundrevis av brukere med hundretusener av transaksjoner/dag fra en 5000-kroners server i dag :) Takket være grunnopplæring med 'Snake'-programmering på Vic20 for mange mange år siden :):):)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det mulig? 70 kroner for denne maskinen i perfekt stand med manualer og innpakning? Det er for meg som å finne Mona Lisa til en hundrings! Dette er gull! Husker jeg rett at den hadde hele 3,5K ledig RAM etter oppstart? Drar fremdeles nytte av 'oppdragelsen' fra Vic20 og C64 når jeg programmerer selv i dag ved alltid å være nøysom og planmessig ved minneallokering. Det gjør programmene raske og lite ressurskrevende - noe som igjen gjør at jeg kan serve hundrevis av brukere med hundretusener av transaksjoner/dag fra en 5000-kroners server i dag :) Takket være grunnopplæring med 'Snake'-programmering på Vic20 for mange mange år siden :):):)

 

finner dem på ebay til rundt den prisen:) var mange som tok godt vare på dem, de var dyre, og folk hadde et litt bedre øye med dyre ting for 30+ år siden enn idag.. Og ja.. jeg vokste opp med astma og allergi, og fikk min første maskin tidlig. Det fantes jo ikke det fjellet med software vi har idag, så vi måtte jo brette opp ermene og sette igang selv. Vi lærte data helt fra grunnen av, vet du. Vi fikk nok en dypere forståelse og mer respekt for det tekniske, og jeg tror at vi har en fordel av å ha vært med siden data tok inntog i privatlivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lærte også første hacking på Vic20... tror det var pin 3 på ekspansjonsporten som gav auto-run på cartridge spill. Når vi fikk koblet ut den pinnen så autostartet ikke cartridge-spill og vi kunne dumpe minnet over på kassett.... Så startet letingen etter start-adressen som vi ikke fant hvor var angitt og bare famlet i blinde med haugevis med sys-kommandoer frem til vi traff. Vanligste var imidlertid SYS 4096 om jeg ikke husker feil... revenge of the mutant camel hadde ihvertfall den adressen på C64.

 

Jo flere poke-verdier man hadde i fingrene, jo mer konge var man i nerdeklubben :)

Endret av Pyttagoras
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Nostalgi!

Angrer som bare det på at jeg solgte min C64, Amiga500 og Amiga1200 i sin tid sad.png

De hadde vært klenodium i dag!

 

Tja, man kan iofs lett få kjøpt dem i dag. Vel, Amiga 1200 er litt vanskelig å få tak i, p.g.a stor etterspørsel i retrobranjsen. Men på f.eks Amigakit.eu kan du kjøpe Amiga 500-hovedkort. Et chassis og tastatur er vel i bunn og grunn lett å få tak i på bruktmarkedet, det er nok alltids noen som har en ødelagt 500 liggende.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt kjip maskin i forhold til Commodore 64, og slik fortsetter det vel oppover på Amiga ...

 

Jeg husker at familien jeg vokste opp i tenkte lenge og vel, før de kjøpte en C64. Den ble kjøpt brukt for kanskje kr 1500,- og etterhvert så investerte far i ny diskettstasjon til kr 3000,-

 

Hmm, slike 5,25" disketter som man fant helt opp i begynnelsen av de IBM-kompatible PC'ene. Bare at den kun greide lese en side om gangen på C64 stasjonen som vi kjøpte.

 

Diskett var 100X bedre enn turbotape :)

Husker jeg kjøpte et brukt spill ved navn "Last Ninja" eller noe sånt noe. Det var stilig. Mange gode minner fra den gang.

 

Også en kompis lurte meg godt en gang, hvorpå han sa: "Gjett hva jeg har fått av nye spill?"

"Jo, Tom-peng-pung" - og jeg gikk rett på limpinnen. "Få se - få se" sa jeg. Også sa han nei ikke i dag. La oss heller leke med noe annet. Det var utrolig hvor engasjert man ble med denne spillkonsollen/PC'en :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...