Gå til innhold

Har satt rekord med AMDs nye prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra intel er det bare eldgamle LGA775 prosessorer i Pentium4- og Celeron xxx-seriene helt ned til 300. plassen det den første i7 dukker opp (Ca 7,2 GHz).

 

Jeg legger også merke til at AMD FX-9590 ikke er testet ennå. Håper de klarer å runde 9 GHz med den. (FX-8150 klarte jo 8,7)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra intel er det bare eldgamle LGA775 prosessorer i Pentium4- og Celeron xxx-seriene helt ned til 300. plassen det den første i7 dukker opp (Ca 7,2 GHz).Jeg legger også merke til at AMD FX-9590 ikke er testet ennå. Håper de klarer å runde 9 GHz med den. (FX-8150 klarte jo 8,7)

 

Ja og allikevel er Intel sine prosessorer mye raskere på lavere frekvens. Slappe saker disse AMD greiene gitt.

 

Lenke til kommentar
Fra intel er det bare eldgamle LGA775 prosessorer i Pentium4- og Celeron xxx-seriene helt ned til 300. plassen det den første i7 dukker opp (Ca 7,2 GHz).Jeg legger også merke til at AMD FX-9590 ikke er testet ennå. Håper de klarer å runde 9 GHz med den. (FX-8150 klarte jo 8,7)
Ja og allikevel er Intel sine prosessorer mye raskere på lavere frekvens. Slappe saker disse AMD greiene gitt.

 

Haha, selv om de har overklokket denne så mye så har det "lite" å si på faktisk ytelse. Frekvensen er ikke alt vettu, det er veldig mange faktorer som spiller inn på ytelsen. Se bare på spill etc som er "skreddersydd" for visse skjermkort, disse spillene kan yte bedre med riktig kort selv om andre kort er teknisk sett bedre.

 

Uansett så har vi kommet så langt at man skal gjøre ganske mye hardt arbeid for å utnytte all kapasitet på en CPU.

Lenke til kommentar

Det er et stykke viktig fakta som burde nevnes i artikkelen, alle fire kjernene var aktive samtidig.

 

Richland er jo forøvrig bare en re-spin av Trinity, det er ingen fremskritt i prosessorarkitekturen og kun økninger i klokkefrekvens.

Og støtte for høyere hastigheter på ram som var flaskehalsen på Trinity men ellers er det ikke så mye nytt utenom det du sa

 

Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg tror at om AMD før gjort en liten, "out of the box" tvist på designet dems, så kunne de fått frekvensen til å skyte igjennom taket.

Å da mener jeg en relativt stor design forskjell som lar arkitekturen utnyttes til sin ganske unike fordel.

Hvis de hadde droppet modulkonseptet, gitt hver kjerne sin egen 3-issue fetch, decode, og scheduler, L1 og L2 Cache, en 128-bit FPU som gjør 256-bit AVX på to klokker, og en pipeline-dybde som er like lang som dagens, så ville nok klokkefrekvensen gjort et bra hopp (særlig med to eller fire kjerner aktive i turbo.)

 

Dette er grovt sett K10.5 med bedre branch prediction og en dypere pipeline...

Lenke til kommentar

Fra intel er det bare eldgamle LGA775 prosessorer i Pentium4- og Celeron xxx-seriene helt ned til 300. plassen det den første i7 dukker opp (Ca 7,2 GHz).Jeg legger også merke til at AMD FX-9590 ikke er testet ennå. Håper de klarer å runde 9 GHz med den. (FX-8150 klarte jo 8,7)

 

Gleder meg som en unge :) Håper å kunne se 9590 nærmere 10GHz ja :) Hvis ikke over? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...