Gå til innhold

Slik blir entusiast-prosessoren Haswell-E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nye Haswell-E benytter selvsagt Hyper-threading, noe som innebærer at den kraftigste modellen får hele 18 tråder til disposisjon, mens den andre får 12."Jaggu. 9 kjerners prosessor

 

Visste du ikke at dette er intels patenterte 3x3 kjerners design.

 

Til nesteår bygger de 2 i höyden og får hele 30 kjärner

Lenke til kommentar
"Nye Haswell-E benytter selvsagt Hyper-threading, noe som innebærer at den kraftigste modellen får hele 18 tråder til disposisjon, mens den andre får 12."Jaggu. 9 kjerners prosessor
Visste du ikke at dette er intels patenterte 3x3 kjerners design.Til nesteår bygger de 2 i höyden og får hele 30 kjärner

 

8 kjerner og 18 tråder ... de siste 2 trådene blir delt mellom dem regner jeg med? litt sånn "dødtidstråder"

Lenke til kommentar

Jada, endelig kommer dem med 8kjerne cpuer de og.. da dykker vel amd sine 12-16kjerne cpuer opp snart da håper vi på?

 

Men 2014?? Hvorfor ikke NÅ?

 

Den kommer ikke nå fordi det ikke er behov for Intel å få den ut på markedet nå. AMD har ingenting å konkurrere med i det segmentet.

Lenke til kommentar

Hvor stor effekt (hvis noen) får du av hypertreading med så mange fysiske kjerner?

Jeg vil anta at det hadde noe for seg når vi satt på en eller to kjerner, men med seks eller åtte kjerner er jeg mer usikker. Mange forbrukersystemer vil ha problemer å skalere opp å benytte de fysiske kjernene som allerede finnes.

Noen som har noen tester e.l. på dette ?

(legg ved kildehenvisning i svaret ditt)

Lenke til kommentar

Syns de fint kan hoppe pent over DDR4. Etter hva jeg har forstått så er PS4 innmaten mer eller mindre en tradisjonell PC med DDR5

 

Har du ikke skjønt det at Intel skal melke oss med DDR4 først?

Så kan de kjøre ut ny sokkel, IGJEN, når neste kommer på markedet, med DDR5 ..

 

Ser ut som det blir mange hovedkort å hente på dynga fremover..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ennå en ny sokkel... Aka folk som allerede har handlet haswell, må ha nytt hovedkort au til denne..

 

Denna är ingen ersättare till Socket 1150, den har faktist ingenting med nuvarande Haswell att göra. Detta är ersättaren till Socket 2011 processorer feks i7 3820, i7 3930. Socket 2011 var i sin tur ersättare av Socket 1366 (i7 920 etc)

 

MEN, denna nya socket är ju vad den första Socket 2011 borde ha varit med alla pci lanes (som det faktist står på kartongerna till moderkorten)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ennå en ny sokkel... Aka folk som allerede har handlet haswell, må ha nytt hovedkort au til denne..

 

Nei, Haswell-E som dette handler om, er entusiastversjonen av Haswell. Akkurat som Sandy Bridge-E og Ivy Bridge-E. Haswell er for den vanlige bruker (de aller fleste), og vil få en "refresh" neste år, sannsynligvis med samme sokkel som nåværende Haswell.

 

Slik har det vært hele tiden, mainstream-sokkelen har vært 1150/1155/1156, osv, mens entusiast-soklene har vært 1366, 2011 og neste år altså 2011-3.

Lenke til kommentar

Hvor stor effekt (hvis noen) får du av hypertreading med så mange fysiske kjerner? Jeg vil anta at det hadde noe for seg når vi satt på en eller to kjerner, men med seks eller åtte kjerner er jeg mer usikker. Mange forbrukersystemer vil ha problemer å skalere opp å benytte de fysiske kjernene som allerede finnes.Noen som har noen tester e.l. på dette ?(legg ved kildehenvisning i svaret ditt)

 

Det kommer helt an på bruken, men som jeg har forstått tråder er at prosessoren skal være mer effektiv på bytting av programmer ved multitasking, og det skal være med på å forbedre den generelle ytelsen. Jeg vil anta at man kan se inntil 50% bedre ytelse som absolutt beste, men tipper at det realistisk 10-20% bedre ytelse med tråder kontra rene kjerner.

Lenke til kommentar
I følge informasjonen skal Haswell-E komme i to utgaver, hvorav én leveres med seks kjerner og den andre med hele åtte kjerner, som den første i sitt slag fra Intel. Hittil har Intel kunnet by på maksimalt seks kjerner, og det inkluderer de kommende Ivy Bridge-E-modellene.

 

Hvor har dere dette fra? Intel har levert 8 kjerners cpu i hvertfall 3 år.

Regner med dere mener første til forbrukermarkedet. Var forøvrig vel mange feil i denne artikkelen

Lenke til kommentar

Syns de fint kan hoppe pent over DDR4. Etter hva jeg har forstått så er PS4 innmaten mer eller mindre en tradisjonell PC med DDR5

Har du ikke skjønt det at Intel skal melke oss med DDR4 først?

Så kan de kjøre ut ny sokkel, IGJEN, når neste kommer på markedet, med DDR5 ..

Ser ut som det blir mange hovedkort å hente på dynga fremover..

 

Nei, PS4 har GDDR5, ikke DDR5.

 

DDR4 er vel ikke kommet i produksjon ennå, og DDR5 er flere år unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns de fint kan hoppe pent over DDR4. Etter hva jeg har forstått så er PS4 innmaten mer eller mindre en tradisjonell PC med DDR5

Har du ikke skjønt det at Intel skal melke oss med DDR4 først?

Så kan de kjøre ut ny sokkel, IGJEN, når neste kommer på markedet, med DDR5 ..

 

Ser ut som det blir mange hovedkort å hente på dynga fremover..

 

Det er ikke DDR5 minne i ps4, det er GDDR5 i den. GDDR5 er i likehet med GDDR4 basert på DDR3 og er i så måte en eldre teknologi enn DDR4 som først kommer i år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I følge informasjonen skal Haswell-E komme i to utgaver for forbrukere, hvorav én leveres med seks kjerner og den andre med hele åtte kjerner, som den første i sitt slag fra Intel. Hittil har Intel kunnet by på maksimalt seks kjerner for forbrukere, og det inkluderer de kommende Ivy Bridge-E-modellene for forbrukere. Åttekjernede Xeon-prosessorer har vært ute i over et halvt år.

 

Nye Haswell-E benytter støtter selvsagt Hyper-threading, noe som innebærer at den kraftigste modellen viser hele 18 16 tråder til Windows, mens den andre får 12. Prosessorene får ellers 2,5 MB L3-cache per kjerne 20MB L3-cache delt mellom kjernene.

 

Dette brikkesettet X99 vil ha støtte for den nye minnestandarden DDR4, med frekvenser på 1333 MHz, 1600 MHz, 1866 MHz eller 2133 MHz, om vi skal tro ryktene hos VR-Zone. Merk her at det er prosessoren som støtter minnestandarder i dag ettersom minnekontrolleren er integrert på prosessorbrikka.

 

BrikkeSettet vil ha en TDP-verdi på 6,5 watt.

 

Syns de fint kan hoppe pent over DDR4. Etter hva jeg har forstått så er PS4 innmaten mer eller mindre en tradisjonell PC med DDR5

GDDR5 != DDR5

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...