Gå til innhold

? En fjerdedel av bærbare PC-er vil få berøringsskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noe forunderlig magisk over det å kunne "snakke" til en TV og litt "Minority report" gestikulering foran en maskin. Det er imidlertid ikke alltid like praktisk med slike løsninger. Om man kjøper en PC (notebook), så er dette trolig for å ha en relativt godt tastatur.

Et touch-panel utgjør ca. 500 NOK ekstra! Trenger jeg det?

Jeg tror at når Windows og PC-er får helt lik funksjonalitet, så er tiden inne for alt det fikse.

Da tror jeg at en PC er en pad, som kan settes i en dock e.l. å gi den funksjonalitet som man har i en skikkelig PC.

Denne pad skal heller ikke veie mer enn en pad.

Jeg har en iPad 3. Denne veier 650g. Det er også i overkant tungt, synes de fleste.

Når Windows og padder møtes, så er tiden moden. Inntil da er Windows 8 PC-er med touch en kalkun. Det er hverken en fugl eller fisk. Windows 8 isolert sett er helt greit, men det gir meg ting jeg ikke trenger - ennå!

Det ble som med Vista. En halvkvedet sang. Lysten til å finne på noe fint var der, men gjennomføringen ble fullendt når Windows 7 kom.

Jeg tror Windows "9" med mer optimal hardware kan være løsningene, men Windows har også et masse "drag" å ta vare på, men det er en annen skål.

Lenke til kommentar

Jeg er storfornøyd bruker av Windows 8, men jeg tviler på at jeg kommer til å ta i bruk berøringsfølsom skjerm på PC. Musen og tastaturet fungerer utmerket godt på W8, og jeg ser ikke poenget med å skulle løfte hånden opp fra dem og fysisk trykke på skjermen når jeg er i start-vinduet. Det virker ganske enkelt unødvendig og tungvint. Hvis derimot PCen utvikler seg til å bli en slags kombinasjon av nettbrett med et tastatur som kan kobles av og på etter ønske, da kan jeg se behovet for berøringsfølsom skjerm.

 

Som gimmick er jeg langt mer tiltrukket av en innebygget leapkontroller. Heller ikke den forestiller jeg meg kan være bedre enn tastatur og mus, men det ser artig og noe "minority-report-aktig" ut å styre PCen med gestikulering.

Lenke til kommentar

Ja dette er nok en betydelig feilvurdering. - Siden alle haswell bærbare må ha touch-skjerm for å kunne bruke Ultrabook-betegnelsen, og det ser ut som nesten alle bærbare av normalstørrelse allerede er på vei over på ultrabook-format, så kommer det til å gå mye raskere enn dette.

Lenke til kommentar

Vi har kjøpt en Lenovo Helix.

 

Mine tanker var først at jeg kom til å bruke den som vanlig PC, og fingre lite på skjermen, det meste av tiden. Jeg er tross alt en desktop bruker det meste av tiden.

 

Or so I tought. For jeg tar meg imidlertid i å løfte fingeren fra touchpadden og fingre på skjermen til stadighet. Det er liksom så, hva skal jeg si, enkelt, naturlig og raskt å bare gjøre det. Hvorfor skal jeg bruke tid på å flytte musepilen liksom?

 

En annen ting jeg ikke ventet meg var at stadig mer tid gikk til å bruke maskinen med bakovervendt skjerm, og at det er mye snasent jeg kan finne på i "metroverden". Og jeg er ikke en typisk pad bruker i utgangspunktet. Hadde en iPad en fem seks dager og leverte den tilbake fordi jeg ikke så det helt store behovet.

 

Så kombinasjonen touch og vanlige styrefleter/enheter fungerer faktisk veldig bra. Jeg liker denne maskinen bedre for hver dag som går.

 

Helix er en Core i7 boks, men jeg merker også at dette ikke er nødvendig. Jeg ser heller fram til neste generasjons Atom og tynnere og lettere maskiner. Helix er også egentlig alt for dyr for de fleste med sine 14000 kroner i innkjøp for den varianten jeg har. Da er en atom til 4-6000 mye mer fornuftig.

 

For bedrifter, og spesielt om man benytter Direct Access er slike maskiner geniale. For mange vil kombinasjonen Helix og stor skjerm lett kunne erstatte stasjonær, bærbar og tablet. Det samme vil også gjelde de billigere Atommaskinene.

 

Eneste ankepunktet jeg ser må være om brukeren er "låst" til økosystemet til en annen produsent, eller at man føler at appene man har blitt så glad i mangler. Selv om dette er et mer forbigående problem, og kanskje hovedsakelig berører privatpersoner mest.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

<snip>

 

Interessant erfaring du nevner der. Jeg blir overrasket om jeg begynner å trykke på skjermen, men skal ikke utelukke det.

 

Hva gjør du egentlig på i "metroverden"? Min bruk er nemlig begrenset til kort oversikt av nyheter, mail, kalender og vær (dvs. alle tilesene som oppdaterer seg i det jeg går inn på startskjermen). Jeg skulle gjerne ha brukt mer tid i metro, men savner mange kritiske apps slik som Facebook, Instagram, nettleser og en dugelig emailklient. Det blir derfor mest korte "besøk" i metroverden, hvor jeg blant annet sjekker om jeg har fått mail, for deretter å gå til desktop og åpne Thunderbird; eller ser en interessant overskrift i Aftenposten, går til desktop og leser artikkelen i nettleseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...