Gå til innhold

Guide: Ikke kast den gamle maskinvaren din!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det dere kan gjøre er å legge til ekstra punkter, kommentar tråden fra forrige gang dere publiserte denne.Blant annet hjemmeserver er en ting, dere kunne lagt til, men også nevnt trådene vi har på forumet hvor vi gir bort maskinvare.Gis bort tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=289077Ønskes tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1427855

 

Det står at du kan lage server, NAS, fildelingsmaskin osv på punt nummer 2, jeg vil si at en server er en server selv om du bruker den hjemme. Er ikke lurt å kommentere før du har lest hele artikkelen.

 

En annen ting jeg syntes var litt "feil" med artikkelen var at punkt 6 og 7 kunne vært slått sammen. Selge og gi bort er liksom å kvitte seg med maskinvare på en bra måte i forhold til andre som trenger gamle ting (alt fra 1 år til 10 år).

 

Uansett så var dette en artig artikkel, men litt kjedelig at dette var en ren kopi av den gamle artikkelen fra oktober 2012. Kunne vært lagt til en del nye ting eller så kunne dere ventet enda lenger med å republisere denne (kanskje ett år til), eller oppdatert den kraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du er rimelig datanerd slik som meg kan et gammelt treskerverk bli gull verdt! Ikke i penger men kunskap, det finnes endel rare os rundt omkring som os2, Chrome OS og Android for pc! (og siden jeg er en datanerd så kan dere gjøre som meg! Prøve dere fram med en Linux distro) uten fare det er bare og prøve, slette, formatere og prøve igjen......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står at du kan lage server, NAS, fildelingsmaskin osv på punt nummer 2, jeg vil si at en server er en server selv om du bruker den hjemme. Er ikke lurt å kommentere før du har lest hele artikkelen.

 

En annen ting jeg syntes var litt "feil" med artikkelen var at punkt 6 og 7 kunne vært slått sammen. Selge og gi bort er liksom å kvitte seg med maskinvare på en bra måte i forhold til andre som trenger gamle ting (alt fra 1 år til 10 år).

 

Uansett så var dette en artig artikkel, men litt kjedelig at dette var en ren kopi av den gamle artikkelen fra oktober 2012. Kunne vært lagt til en del nye ting eller så kunne dere ventet enda lenger med å republisere denne (kanskje ett år til), eller oppdatert den kraftig.

 

Er en liten forskjell på en hjemmeserver og en vanlig server som oftest.

Joda jeg har lest artikkelen men server biten burde vært ett eget punkt for bruk :p

Lenke til kommentar

hehe.. en annen ting man kan prøve seg på hvis man har bærbare pcer som har en fungerende skjerm som ikke er knust eller noe galt med, prøv å koble den til en stasjonær pc og få en ny skjerm eller hvis du har 3 slike så kan du lage deg selv en rå gaming rigg med 16" skjermer men hvis du har 6 stk. så lag en awsome skjerm-opsett :D det ville jeg ha gjort men har bare to og de har forskjellige tilkoblinger, størrelse, kvalitet og ramme.. ;(

Lenke til kommentar

når jeg får meg en ny og bedre pc får jeg for det meste lyst til å knuse den pc'en jeg hadde før den, fordi grunnen til at jeg skaffer meg ny er fordi jeg ikke liker den. når jeg endelig har en ny pc vil jeg ikke se eller være i nærheten av den gamle og problematiske jævelen jeg hadde før så jeg hiver den

Lenke til kommentar

Når elektronikk resirkuleres sendes det til fattige land hvor arbeidere, ofte barn, gjenvinner gull, sølv og platina med kjemikalier. Hvorfor betale dem? Gjør jobben selv og utvinn gull-støv fra din gamle pc. Så lenge kjemikaliene behandles forsvarlig, vel å merke. Personlig bruker jeg alkohol for å få så stødige hender som mulig.

Lenke til kommentar

Når elektronikk resirkuleres sendes det til fattige land hvor arbeidere, ofte barn, gjenvinner gull, sølv og platina med kjemikalier. Hvorfor betale dem? Gjør jobben selv og utvinn gull-støv fra din gamle pc. Så lenge kjemikaliene behandles forsvarlig, vel å merke. Personlig bruker jeg alkohol for å få så stødige hender som mulig.

 

Hmmm, jeg håper dette var en spøk. De menneskene (oftest bare barn) som utvinner og resirkulerer dyre materialer osv fra gammel HW blir veldig syke og ofte så dør de etter ett par år. Det er så utrolig mye kjemikalier de går rundt i uten et snev av beskyttelsesutstyr. Disse stoffene er kreftfremmkallende, ødelegger nyrer, lever osv osv. Har sett mange eksempler på dette og noen dokumentarer, helt FORJÆVLIGE greier. Bare fordi de er fattige og billige å bruke på denne måten gjør det ikke riktig.

 

Blir så trist av å tenke på slike ting :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...