Gå til innhold

Drivstofforbruk og motstand i vann etc.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Så vidt jeg husker øker motstanden med kvadratet av hastigheten i vann. Men om båten planer etter en viss hastighet synker vel mostanden. Jeg ser meg om etter en ny båt, men er skeptisk til drivstofforbruket. Det er snakk om ca 70 liter i timen ved en topp hastighet på 40 knop. Så mine spørsmål er:

  1. Hva er prisen per liter på båt bensin / diesel?
  2. Man må så vidt jeg vet betale mer up front ved kjøp av en diesel motor enn en tilsvarende bensin motor. Men den varer vel også lengre og så er diesel billigere. Er det noen regel her om bruks intensitet for at det skal lønne seg å kjøpe diesel?
  3. Langturer. Når en båt bruker 70 liter per time ved 40 knop hvor mye kan man anta at den buker per time på tøffe fart langs kysten på ca 10 knop + / -?

 

Jeg fant denne

 

Trim riktig

 

Vi foretok testen på en relativt lett båt med marginal planingsterskel, og med kraftig motor. Utslagene av å trimme riktig er derfor mindre ekstreme i denne testen enn de man bør forvente dersom forholdet mellom båtens vekt og motorstyrke endres i negativ retning. Det vil si at jo mindre motorkraften er i forhold til båtens vekt, desto flere sparte drivstoffkroner er det hente ved å trimme riktig. Det betyr også at det kan være grunn til å gå opp ett hakk i motorstørrelse når du kjøper båt, og ha motorkraft nok til å holde en fornuftig marsjhastighet med redusert turtall.

 

på nettet.

 

 

 

PSV 09 CD STX OSV har fulgt tre utfordringer for å redusere fartøyenes drivstofforbruk: motstand i stille vann, motstand i sjøen og samhandling mellom propell og skrog. Skrogdesignet er optimalisert for «eco-drive» i alle værforhold, og er utformet med høy fokus på reduksjon av vannmotstand i ulike forhold. Forskipet leverer tre forskjellige svar: I stille vann gir fartøyets bulb minimal motstand. I moderat sjø vil bølgene slå mot en flat overflate som bryter dem opp og sprer dem. I høy sjø vil baugens øvre del skjære gjennom bølgene og gi en jevn passasje. Samspillet mellom skrog og propell bidrar også til redusert drivstofforbruk ved optimal propellposisjonering og et skrog formet for å gi optimalt tilsig.

Kilde: http://maritimt.com/...di-kvitsoy.html

 

De har vel også noen poenger.

 

Takker for alle innspill.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

OK, da får den gratis reklame her og andre kjøper den vel:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=40615232

 

Det får så være og jeg ender kanskje opp med en motorseiler.

 

Min sønn sier:

 

Pappa ved du forskjellen på en seilbåt og en motorbåt?

 

Tja sier jeg.

 

En motorbåt bruker du for å komme fra A til B, mens med en seilbåt er du der du ønsker å være svarer han.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke å kjøre i toppfart. Dra spaken litt tilbake og du kjører i marsjfart. Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt eldre dieselbåter da de bråker en del, da er det bedre å kljøpe snekke hvis man er redd for drivstofforbruket. Hvis den bruker 70L i timen i 40 knop (noe jeg syns er ganske lite for en 330 hk innebords bensin), da kan du kanskje spare 20% bensin på å kjøre i marsjfart enn å kjøre toppfart. Det er uansett ikke bra for motoren å kjøre lenge på toppfart. Eventuelt kan du kjøpe inn en nyere dieselmotor som bruker mindre, men du må kjøre en del år før du har spart inn det beløpet på drivstoffgjerrighet.

Lenke til kommentar

Det hadde holdt med spesifikasjonene. :)

 

Jeg også synes det høres ut som lite med 70 liter/time ved maksfart 40 knop med 330 hk.

 

Normalt så sparer man endel bensin (per tilbakelagt distanse) ved marsjfart. Moderne lettdrevne båter med moderne 4-takts utenbordsmotorer (200-300hk) kan gå på halvparten av forbruket ifht maksfart. Ved innenbordsmotor regner jeg +10% forbruk ved bensin og -25% forbruk ved diesel.

 

Diesel er ca 4 kr/liter billigere enn bensin.

 

Totaløkonomien regner jeg det som liten forskjell til fordel for diesel (ifht utenbordsmotor) ved kjørelengde pr. år på 700 Nm som tilsvarer en sesong med ivrig daycruiserbruk.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt eldre dieselbåter da de bråker en del, ...

 

Hva regner du som en eldre båt? Den modellen jeg viser til er 17 år fra 1996, men det er jo en bensin og ikke en diesel motor.

 

Så dere tabellene i den artiklen jeg lenket til om trim riktig? Etter planing er det overraskende hvor mye man kan spare i drivstoff ved å skyve motoren ut. Det kan vel gjøres automatisk på en god motor? Før planing er konklusjonen i den artiklen at motoren bør stå skrått innover.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...