Gå til innhold

Nå kan Firefox endelig lese PDF-er direkte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Liker ikke åpne pdf i nettleseren, vil gjerne ha de utenom.

Forsåvidt enig, funksjonalieteten til ulike pdf "decodere"/lesere er såvidt forskjellig at det er en fordel å kunne velge hvilken en ønsker å benytte.

 

Misliker det versjonsnummer tullet mange har begynt med, vill galopp som ikke virker å gi noen som helst mening. Jeg synes det var bedre med den tidligere X.YY.ZZZZ strukturen hvor en fikk en liten følelse med hvor omfattende endringene var. Virker som utviklere tror høyt versjonsnummer er stas, omtrent som om det var snakk om karakter "level" i et eller annet RPG.

Lenke til kommentar
Liker ikke åpne pdf i nettleseren, vil gjerne ha de utenom.
Forsåvidt enig, funksjonalieteten til ulike pdf "decodere"/lesere er såvidt forskjellig at det er en fordel å kunne velge hvilken en ønsker å benytte.Misliker det versjonsnummer tullet mange har begynt med, vill galopp som ikke virker å gi noen som helst mening. Jeg synes det var bedre med den tidligere X.YY.ZZZZ strukturen hvor en fikk en liten følelse med hvor omfattende endringene var. Virker som utviklere tror høyt versjonsnummer er stas, omtrent som om det var snakk om karakter "level" i et eller annet RPG.

 

De kan rase så mye de vil for min del, ligger på FF 15 selv og blir nok værende der til neste updaterings runde, jeg holder samme oppdaterings frekvens som før versjonsnummer racet med Google Chrome begynte.

Med mulig rask oppdatering om det skulle være en eller annen kritisk feil, uansett så skal dette skje når jeg finner godt for det, IKKE når Mozilla synes det passer.

Lenke til kommentar

På nettbrett og mobiltelefon kan dette kanskje være en grei funksjon.

 

Som nettleser på PC synes jeg firefox utvikler seg mot å bli bloated. Den nye release takten er også en pest og en plage. Spesielt når tilleggene (addons) slutter å virke to ganger hver uke fordi mozilla har funnet noen nye funksjoner du kanskje vil like.

 

Et tips til de av dere som ønsker å å bli værende på samme versjonsnummer, men å fortsatt få sikkerhetsoppdateringer som før dette nye systemet tok av:

Dere kan endre oppdateringskanalen i firefox fra release til esr.

 

esr: This is a special release channel for extended-support releases which are mostly targeting enterprise users. Features are frozen with every 7th or so update cycle and only security updates provided (i.e., Firefox/Thunderbird 10.0 ESR updates to 10.0.1, 10.0.2, ..., 10.0.x, then 17.0 as the next ESR branch).

 

 

Alt en trenger å gjøre er å endre teksten i fila channel-prefs.js, fremgangsmåten er beskrevet her:

http://kb.mozillazin...nels_-_Advanced

(du må muligens starte teksteditoren med administrative rettigheter for å få lov til å lagre filen etter at du har endret den).

 

Edit: Anbefaler at en også laster ned ESR versjonen: http://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all.html, så at min desktop versjon 16 ikke autmatisk ble oppdatert til nyeste ESR ved å bare endre oppdateringskanal.

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt ikke problemet med disse hyppe oppdateringene. Jeg har sjelden noe problemer med at utvidelser slutter å fungere i dag, og kjører selv en kombinasjon av Firefox Aurora, Firefox Beta og Firefox Nightly på de forskjellige PC-ene mine. Disse utgavene oppdateres mye oftere enn release-utgaven.

Endelig har Firefox også PDF-leser innebygget! Så slipper man å bruke Adobe Reader eller andre programmer for å lese disse, med de farene for sikkerhetshull dette måtte medføre.

Men det mest interessante med Firefox' løsning for PDF-lesning er at de har utviklet en Javascript-basert dekoder for PDF, kalt pdf.js, noe som gjør at det er mye mindre sjanse for sikkerhetshull i PDF-motoren.

Dette gjør at denne pdf-motoren kan brukes i andre nettlesere også, og f.eks. implementeres direkte på nettsider.

Endret av havarhen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det mest interessante med Firefox' løsning for PDF-lesning er at de har utviklet en Javascript-basert dekoder for PDF, kalt pdf.js, noe som gjør at det er mye mindre sjanse for sikkerhetshull i PDF-motoren.

Du skal vel være smått varsom med å glede deg over færre sikkerhetshull og bruk av javascript i samme setning.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...