Gå til innhold

Statsstøtte for å opprette revolusjonær nazistisk ungdomsorganisasjon?


Anbefalte innlegg

I sammenheng med SOS-rasisme svindelen kom jeg igjen over en artikkel jeg leste for lenge siden :

 

http://www.dagbladet.no/2012/05/08/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket/medlemsrot/21480496/

 

(Dagbladet): I 2010 ble partiet Revolusjonær Kommunistisk Ungdom (RKU) tildelt 146 000 kroner for de 359 medlemmene under 26 år, som de oppga til det statlige Fordelingsutvalget.

 

Om vi ser bort ifra at disse hadde nære bånd til andre svindelorganisasoner og visstnok også opererer med falske medlemstall, kan noen se for seg en tilsvarende støtte til en tilsvarende nazistisk eller høyreekstrem ungdomsorganisasjon med ett uttalt mål å ta makta med vold? Finnes det i dag slike organisasjoner som mottar støtte?

 

Skal vi virkelig sponse ekstremistorganisasjoner som dette så de kan hanke inn misstilpasset ungdom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan noen se for seg en tilsvarende støtte til en tilsvarende nazistisk eller høyreekstrem ungdomsorganisasjon med ett uttalt mål å ta makta med vold?

 

Hvor ser du at de liksom skal ta makta med vold?

 

Er det a-la "knus imperialismen" osv.? så er det vel ingen av oss som tar det så veldig bokstavelig(?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om vi ser bort ifra at disse hadde nære bånd til andre svindelorganisasoner og visstnok også opererer med falske medlemstall, kan noen se for seg en tilsvarende støtte til en tilsvarende nazistisk eller høyreekstrem ungdomsorganisasjon med ett uttalt mål å ta makta med vold? Finnes det i dag slike organisasjoner som mottar støtte?

 

Skal vi virkelig sponse ekstremistorganisasjoner som dette så de kan hanke inn misstilpasset ungdom?

 

Er det bevist?

 

Her er det motstridende påstander:

 

Vi behandles dårlig av departementet, og av Dagbladet, fordi vi er kommunister. Samtidig får nazistene side opp og side ned i Dagbladet til å reklamere for seg selv. RKU har vårt på det tørre og kan dokumentere det. Om departementet krever en krone tilbake så beviser de at Lysbakken bare var toppen av isfjellet og at ukulturen gjennomsyrer hele tilskuddssystemet, sier nestleder Mehrnaz Bamdadsoofi (24) i RKU til Dagbladet.

 

 

Dagbladet har avslørt og dokumentert hvordan medlemmer av det kommunistiske partiet Tjen Folket innehar flertallet av de høyest lønnede og viktigste posisjonene i organisasjonen.

 

Kommunister er som regel bare gode nok i krig som i siste verdenskrig da de måtte gjøre drittjobbene for miliorg:

  1. Osvald gruppen
  2. Pelle gruppen

Til de av dere unge som ikke vet det, feier det norske og det russiske forsvaret 8 mai ved Grense Jacops elv hvor Russlands Røde arme hev ut nazistene og trakk seg tilbake til eget territorium.

 

Jeg er ikke kommuninst, men liberal sosialdemokrat, men dersom du vil starte et felttog for å stemple dem som kriminelle før de er dømt, kan jeg komme til å forsvare dem.

 

De skal innføre kommunisme ved revolusjon, det er ganske voldelig i ett land der det soleklare flertallet er motstandere av dette.

 

Du sikter til dette partiet som er nytt for meg.

 

Vi har sett flere slike revolusjonære partier etter krigen. De fleste av dem har opphevet den paragrafen etter noen år.

 

Det er nok en motvekt mot organisasjoner som http://www.civita.no/ som er en reinkarnasjon av Libertas og støttes av rike onkler.

 

Statsstøtte for å opprette revolusjonær nazistisk ungdomsorganisasjon?

 

Hva er begrunnelsen for den overskriften?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

At de har fått penger de ikke skal ha? Ja, ellers hadde ikke eiendommer blitt lagt for tvangssalg.

At de har falske medlemmer i stor mengder ?

Ja, i ørten oppslag hvor hundrevis av "medlemmer" har blitt spurt og sagt de ikke er medlemmer.

At de har oppfordret til å ødelegge dokumenter og ta ut penger ?

Den korrespondanse som har vært om det har jo vært vist i media, sammen med tidligere medlemmer som har innrømmet hvordan ting er/var.

 

Personlig håper jeg at samtlige i styret får maksstraff og aldri får starte organiserer eller firmaer igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For såvidt ikke noe annet enn andre ungdomsorganisasjoner har gjort uten at jeg forsvarer det.

 

Vi får vente på en eventuell dom eller se om de frivillig innrømmer at de har svindlet til seg penger.

 

Jeg kjente ikke til dette partiet før denne tråden, men det kommer ikke overraskende på meg etter 22 juli 2011 terroraksjonen fra en ensom ulv som nok kom fra en flokk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Spørsmålet til trådstartar er veldig interessant. Eg trur absolutt ikkje at Revolusjonær nazistisk ungdom hadde hatt like lett for å få organisasjonsstøtte ;)

 

Det er morosamt korleis Fuglemsmo seier at kommunistane vert diskriminerte fordi dei ikkje får mediadekking, medan nazistane får "side opp og side ned i Dagbladet til å reklamere for seg selv". Eg vil ikkje seie at "reklame" er det rette ordet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Virker ikke som du helt har forstått at dette er snakk om mye av dine (hvis du bidrar på en eller annen måte) og mine penger :)

 

Uansett hvem som svindler til seg våre skattepenger så er det kriminelt.

 

Men denne

 

Statsstøtte for å opprette revolusjonær nazistisk ungdomsorganisasjon?

 

overskriften er jo helt teoretisk, så lenge nazistiske partier er forbudt i Norge. Det sørget Quisling og NS for.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Er det bevist?

 

Her er det motstridende påstander:

 

 

 

 

 

 

Kommunister er som regel bare gode nok i krig som i siste verdenskrig da de måtte gjøre drittjobbene for miliorg:

  1. Osvald gruppen
  2. Pelle gruppen

Til de av dere unge som ikke vet det, feier det norske og det russiske forsvaret 8 mai ved Grense Jacops elv hvor Russlands Røde arme hev ut nazistene og trakk seg tilbake til eget territorium.

 

Jeg er ikke kommuninst, men liberal sosialdemokrat, men dersom du vil starte et felttog for å stemple dem som kriminelle før de er dømt, kan jeg komme til å forsvare dem.

 

 

 

Du sikter til dette partiet som er nytt for meg.

 

Vi har sett flere slike revolusjonære partier etter krigen. De fleste av dem har opphevet den paragrafen etter noen år.

 

Det er nok en motvekt mot organisasjoner som http://www.civita.no/ som er en reinkarnasjon av Libertas og støttes av rike onkler.

 

 

 

Hva er begrunnelsen for den overskriften?

 

Første først, at SOS rasisme og Tjen folket har drevet svindel er vell relativt greit bevist, ja de har anket, men det er såvidt meg bekjent det nærmeste de har kommet å renvaske seg.

 

Akkurat hva kommunistene under krigen skulle ha å si for denne tråden vet jeg ikke, men der kan du sikkert utdype.

 

Jeg ser også du skriver ett avsnitt om hvilket parti jeg sikter til som revolusjonært, men bommer på hvilket parti det er snakk om. Revolusjonær kommunistisk ungdom høres ganske revolusjonært ut for meg. Så får du heller rette på meg om disse skulle vise seg å ta avstand fra revolusjonen.

Selve ranten rundt civita osv. ser jeg ikke så mye grunn til å svare på i denne tråden.

 

Til slutt skriver du ett spørsmål rundt overskriften. Jeg tror det fremgår ganske klart av åpningsinnlegget at det stilles spørsmål ved hvorvidt det finnes/burde finnes støtte til tilsvarende nazistiske ungdomsorganisasjoner eller andre ekstremister i Norge.

 

Jeg kjente ikke til dette partiet før denne tråden, men det kommer ikke overraskende på meg etter 22 juli 2011 terroraksjonen fra en ensom ulv som nok kom fra en flokk.

 

Nysgjerrig på hvor du vil med dette avsnittet?

 

overskriften er jo helt teoretisk, så lenge nazistiske partier er forbudt i Norge. Det sørget Quisling og NS for.

 

Og nettopp det er poenget. Man forbyr på den ene siden en, for meg, motbydelig ideologi med masse liv på samvittigheten, samtidig som en tilsvarende ideologi får støtte til å omvende ungdom.

Lenke til kommentar

Mitt svar på dette dillemmaet er ikke forbud, hverken mot nazistiske eller kommunistiske organisasjoner. Det er helt unødvendig i dagens Norge. Vold - enten den er politisk motivert eller ikke - er forbudt, og det er tilstrekkelig. Selv om det kan virke anderledes når man leser debatten på forum som dette, hvor fløyene er overrepresentert (fordi overbevisning gir pågangsmot), så er disse gruppene små minoriteter i samfunnet.

 

Svaret mitt er å fjerne parti- og organisasjonsstøtten, i likhet med statsstøtten til religiøse samfunn. Det er ingen grunn til å la mine penger gå omveien om et eller annet departement på veien til for eksempel Venstres partikasse. La de som ønsker en politikk finansiere den selv.

 

Joda, det er selvsagt synd på de partiene som ikke har rike onkler som LO eller næringslivet i ryggen. Men slik er det uansett. Arbeiderpartiet får statsstøtte og penger fra LO. Av de 15,7 millioner som arbeidslivsorganisasjonene gir i partistøtte får Ap alene 12,2. Av de totale eksterne bidragene på 33,5 millioner utenom den offentlige støtten får Ap alene nesten 21 millioner.

 

Noen partier vil slite om partistøtten forsvinner, spesielt FrP som lever av offentlig støtte. Hele 90% av deres inntekter er slik støtte. Høyre og Venstre til sammenligning har rundt 68% av sine inntekter fra offentlig støtte. I motsatt ende av spekteret finner vi DLF, som bare har 10% av inntektene fra offentlig støtte.

 

Kilde: SSB

 

Støtte til ulike ideologier får være opp til vår individuelle overbevisning og samvittighet. Og ja, da blir det også opp til vår høyst individuelle lommebok, men slik må det nesten være. Ved valgurnene er alle stemmer likeverdige (sett bort fra åpenbare og tilsiktede skjevheter i valgordningen, det er en annen diskusjon), og det er det som teller.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Første først, at SOS rasisme og Tjen folket har drevet svindel er vell relativt greit bevist, ja de har anket, men det er såvidt meg bekjent det nærmeste de har kommet å renvaske seg.

 

Siden du har startet denne tråden, burde du ta et dypdykk. Relevante søk:

 

misbruker statlig pengestøtte

 

Der er første treffet er Wikipedia siten til SOS Rasismen

 

Med andre søk finner du også

 

Vi brukte svarte lønninger og AUF-metoden

 

så det ser ut for at de inrømmer misbruk. De bør vel ikke behandles strengere enn AUF i sin tid gjorde. Misbruk er misbruk og pengene skal vel leveres tilbake.

 

Akkurat hva kommunistene under krigen skulle ha å si for denne tråden vet jeg ikke, men der kan du sikkert utdype.

 

Forstod du ikke det jeg skrev?

 

Jeg ser også du skriver ett avsnitt om hvilket parti jeg sikter til som revolusjonært, men bommer på hvilket parti det er snakk om. Revolusjonær kommunistisk ungdom høres ganske revolusjonært ut for meg. Så får du heller rette på meg om disse skulle vise seg å ta avstand fra revolusjonen.

 

Jeg ser av hjemmesiden deres at de er revolusjonære, men det var også AKP ml i sin tid. I dag er flere av dets ledere professorer og nyttige samfunnsborgere. Jeg tviler på at partet får noen større oppslutning her i landet.

 

Selve ranten rundt civita osv. ser jeg ikke så mye grunn til å svare på i denne tråden.

 

Ja vel. Det passer deg vel. Jeg er mye mer redd Civita, da sterke pengekrefter støtter dem. Nå ser det også ut for at KrF, Høyre og Venstre tar avstand fra Civita og Kristin Clemet. Dersom du har fulgt debattene på NrK 2 18.00 denne uken observerte du vel som andre at de tre nevnte partiene ikke ville møte Clemet til debatt. Som nevnt, Civita er mye farligere, da deres idelogi som regel fører til markedssammenbrudd og økonomisk kaos som nettopp gir grobunn for kommunistiske, facistiske og nazistiske organisasjoner. Dette har jeg skrevet om andre steder på forumet og som et fast medlem burde du kjenne til det.

 

Til slutt skriver du ett spørsmål rundt overskriften. Jeg tror det fremgår ganske klart av åpningsinnlegget at det stilles spørsmål ved hvorvidt det finnes/burde finnes støtte til tilsvarende nazistiske ungdomsorganisasjoner eller andre ekstremister i Norge.

 

Ja hvorfor stiller du det spørsmålet når nazistiske partier og organisasjoner er forbudt i Norge? Vil du arbeide for at de blir tillatt?

 

Nysgjerrig på hvor du vil med dette avsnittet?

 

Les det om igjen og si hva det er du lurer på.

 

Og nettopp det er poenget. Man forbyr på den ene siden en, for meg, motbydelig ideologi med masse liv på samvittigheten, samtidig som en tilsvarende ideologi får støtte til å omvende ungdom.

 

Hva har norske kommunister gjort av negative ting i Norge? Som nevnt i mitt første innlegg, historien viser at kommunistiske organisasjoner har vært nyttige i krig mot nettopp nazisme og facisme. Rart at du vil øke denne polariseringen.

 

Nå begynner jeg bedre å forstå flere av dine andre innlegg på dette forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...