Gå til innhold

Steam for Linux er nå i beta (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Linux-versjonen av Steam er for øyeblikket kun tilgjengelig på Ubuntu 12.04
Korreksjon: det er kun offisiell støtte for Ubuntu så langt, det er ingenting som hindrer brukere i å kjøre Steam på f.eks. Arch, Slackware, SUSE, Fedora eller Gentoo.

 

Med mindre det faktisk blir lønnsomt å lage spill til Linux er det nok ikke mange som vil bruke ressursene sine på det.

Det er lønnsomt å gi ut spill til Linux, alle Humble Indie Bundles har bevist det. Selv om det kan være en teknisk utfordring, så er det nesten utelukkende lønnsomt med tanke på investeringskostnad og salg. Tabben noen spill har gjort er å vente med porting til opptil flere år etter utgivelse, og at Linux-utgavene har vært utilgjengelige (f.eks. Id) og har dårlige pakker.

 

Jeg har en atomboks med Ubuntu stående under TVen, bruker den til å se film. Hadde vært knall kunne spille noen indie-titler på denne, men må nesten ha en grei spillkontroller. Er manglende drivere til slikt fortsatt et problem i Linux?

Er det snakk om en atom-boks med Nvidia ION?

Hvis du tenker på vanlige gamepads (som bruker hid-protokollen) så er støtten jevnt over veldig bra, problemet er heller å finne spill og emulatorer som faktisk utnytter det. Sist jeg sjekket hadde f.eks Mupen64+ endelig fått støtte for "rumble pack". Jeg har i hovedsak testet ut billige gamepads fra Deal Extreme, men skal etter hvert skaffe dyrere for å teste. Jeg tror Xbox-kontrollere fungerer fint.

Lenke til kommentar

Er det snakk om en atom-boks med Nvidia ION?

 

Ja.

 

Hvis du tenker på vanlige gamepads (som bruker hid-protokollen) så er støtten jevnt over veldig bra, problemet er heller å finne spill og emulatorer som faktisk utnytter det. Sist jeg sjekket hadde f.eks Mupen64+ endelig fått støtte for "rumble pack". Jeg har i hovedsak testet ut billige gamepads fra Deal Extreme, men skal etter hvert skaffe dyrere for å teste. Jeg tror Xbox-kontrollere fungerer fint.

 

Hm, jeg har prøvd en håndfull kontrollere, både type DealExtreme-greier, samt Logitech og overganger fra NES/SNES til USB. Jeg har ikke fått noe av det til å fungere. Nå er det forsåvidt en stund siden, men jeg husker også jeg googlet endel på det, og fant ganske mange oppgitte brukere. Mulig det har blitt bedre, får teste om jeg får beta-invitasjon.

Lenke til kommentar
Hm, jeg har prøvd en håndfull kontrollere, både type DealExtreme-greier, samt Logitech og overganger fra NES/SNES til USB. Jeg har ikke fått noe av det til å fungere. Nå er det forsåvidt en stund siden, men jeg husker også jeg googlet endel på det, og fant ganske mange oppgitte brukere. Mulig det har blitt bedre, får teste om jeg får beta-invitasjon.

Er det mer enn to år siden du prøvde? Frem til for noen år siden var joystick-støtte en valgfri komponent. Støtten nå er ganske så bra, men problemet ligger som regel i manglende støtte i spill.

 

Linux kjører jo både på x86 og PPC prosessorer, kommer Steam til å fungere uavhengig av CPU eller er det bare Intel-Linux som får nyte godt av dette?

Det vil overraske meg om de porter dette til PowerPC, hvilke konsumentmaskiner leveres med det i dag?
Lenke til kommentar

Er det mer enn to år siden du prøvde? Frem til for noen år siden var joystick-støtte en valgfri komponent. Støtten nå er ganske så bra, men problemet ligger som regel i manglende støtte i spill.

 

Er litt usikker, men det kan godt være. Om jeg får betatilgang tenker jeg får teste ut Trine 2, se om det lar seg ordne.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så bra med å få Steamklienten tredd nedover hodet på deg med tvang?

Det er ingen som tvinger deg til å bruke steam.

 

 

Nei si det. Det produseres stadig Amiga-baserte, Linux-kapable maskiner med PPC-hjerte, som AmigaONE 500 og AmigaONE X1000, men det markedet er nok ikke stort nok til å tiltrekke seg noe Steam. Synd, hadde vært digg å få brukt Amigaen til litt moderne spilling også

 

En rask titt avslører at det kun finnes drivere til Radeon HD 6000-serien og eldre. Det er vel ikke helt optimalt med tanke på spilling at man henger en generasjon etter andre plattformer.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...