Gå til innhold

Guide: Derfor bør du ikke kjøpe Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De følte vel at de måtte følge strømmen siden det er så populært å hate Windows 8. Jeg har brukt Windows 8 en stund nå og jeg kan ikke si at jeg har merket noen spesielle negative sider ved det ift. Windows 7. Det man får ut av å oppgradere er jo raskere oppstart, bedre søking og potensiell kompatibilitet med andre tabs og mobiler. Om man ikke bryr seg om de tingene er jo Windows 7 riktignok veldig likt, i hvert fall på overflaten. "Underflaten" veit jeg ikke så mye om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Blander dere ikke litt mellom Windows RT og Windows 8 når dere påstår apputvalget er så lite?

 

Og husk at alle programmmer du idag har på Windows 7 funke rpå Windows 8.. Du trenger ikke marketplace til annet enn å kjøpe apper for Metro grensesnittet. MS har lovet mange tusen apper til 25 oktober. Men husk også at det er kommet eller jobbes med en emulator som lar folk kjøre 600 000 android "apper" (570 000 av androidappene er kun bokmerker til personlige hjemmesider etc så de bør vel ikke regnes med.)

 

Artikkelen er noe av det mest misvisende jeg noensinne har lest. Sorry, men her bør forfatteren sette seg inn i tema først.. Research research research!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Merkelig ja. Jeg ble i alle fall ikke overbevist om å styre unna. Nei kom med bedre argumenter enn dette. Selv mener jeg Microsoft er i ferd med å gjøre noe ganske så smart med mobiler, brett og desktop som kjører et OS som oppfattes som samme. Apple har lykkes nettopp pga dette og det kan faktisk Microsoft gjøre også nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen er vel et resultat av tilbakemeldingene om at artikler som "8 grunner til å kjøpe Windows 8" er en lang strøm av positiv reklame uten særlig kritisk innhold. Her har de i hvert fall forsøkt å sette et kritisk blikk på det nye OSet fra Microsoft, men etter min mening med litt vaklende hell. Jeg vil nok kanskje strøket et par av punktene som er lett å omgå, men føyd på et par andre punkter:

 

6. Secure boot setter kjepper i hjulene for kjøpere som ønsker å oppgradere til andre OS etter å ha betalt Windows-skatten sin. Det gjør det blant annet vanskeligere å installere populære Linux-OS og for spesielle nisje-OS som BeOS og gamle Solaris x86, kanskje umulig.

 

7. Microsoft tar 30% av inntektene fra salg i programvarebutikken. Det er i sterk kontrast til hvordan man skaffer seg programmer i dag, der hele kjøpesummen går til de som selger programvaren. Det er ikke populært blant programvareselskapene. Blant annet Valve har gått hardt ut mot den modellen og vil boikotte salg via microsofts programbutikk. Inntil videre går det an å installere programmer uten å gå via den butikken, men det blir antagelig mange advarsler a la "vil du risikere å installere ikke sertifisert programvare?" og kanskje vi med Windows 9 mister den muligheten helt. Forbered dere heller på at Windows forsøker å kopiere Apple sin salgstrategi. Konkret: Hør på Valve, velg et annet OS.

 

8. RT-utgaven er i mine øyne verdiløs siden den ikke har normal desktop og heller ikke mulighet til å kjøre kjente og kjære Windows-programmer. Den er å anse som en nykomling med lignende programutvalg som WebOS, Android, iOS og Windows Phone hadde ved sine lanseringer. Jeg tviler på at utvalget klarer å vokse seg stort slik de behandler utviklerne under punkt 7.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan ikke Metro skrus av? Og hvordan er det med spill og programmer? Er de automatisk kompatibelt med Windows 8 om de virker i Win 7?

Metro kan ikke skrus av, men det er en glimrende måte å starte programmene dine på. Slipper å drive å lete gjennom startmenyen. Spill og programmer er som i Windows 7, millioner av dem. Pluss at du får Xbox live og appene som er i Marketplace og Google Play.

Så ja til at win7 progs er kompatible

Lenke til kommentar

.7. Microsoft tar 30% av inntektene fra salg i programvarebutikken. Det er i sterk kontrast til hvordan man skaffer seg programmer i dag, der hele kjøpesummen går til de som selger programvaren. Jeg tviler på at utvalget klarer å vokse seg stort slik de behandler utviklerne under punkt 7.

 

Hmmm, MS tar max 30% av omsetningen programmet har via Marketplace. Selger du mye får du større andel. Sjekk med Apples Appstore hva Apples provisjon er.. ;-) Så ser du hvor godt de behandler sine utviklere.. Hos Apple beholder man max 70%..

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det her var dårlig artikkel og de dårligste argumentene.

 

Microsoft endrer hvordan du bruker Windows på: Det er vel bare bra? Ble allerede lei av startmenyen siden Vista. Så ble Rocket Dock på meg for en forandring.

 

Raskere, men betyr det noe?: Var ikke det som var noe av det mest omtalte da Win 7 kom? Og ja, det betyr mye. Hadde det bare vært å trykke på knappen så var alt der med en gang :)

 

Uferdig og unyttig applikasjonsbutikk: Har troen på steam sin Software salgsdel, kunne ikke brydd meg mindre når MS skal ta seg godt betalt for programverene.

 

Kjedelig uten berøringsskjerm: Win 8 blir å kjøre på en desktop som meg som forbruker, og ha en fjerde skjerm for berøringens skyld?

 

Farlig å være først: Come at me bro

 

 

Det er sikkert et tonn med andre punkter å sette på om hvorfor man ikke skal skaffe seg win 8. Men forstår liksom ikke helt artikkelen, skal vi holde oss unna for alltid eller bare startfasen? Jeg er såklart ikke naiv når nye ting kommer, men jeg er lei av det typsike windows, og synes det er kjekt at de har tenkt nytt. Jeg tror ikke at Win 8 vil sette en stopper for meg som gamer, produserer musikk og filmtitting hvertfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar

What's in it for me?

Microsoft er hovedaktøren innenfor Enterprise (stordrift) segmentet. Det er her de store pengene ligger. MS har med sitt enorme sammensatte og "kompliserte" system fiksert en mengde brukere til seg. Disse er nødt til å måtte forholde seg til W8 etter hvert. Jeg tror imidlertid at de bedrifter med tenkende IT-ansvarlige lar W8 bero en stund for å se om dette har noe spesielt for seg å haste inn i. Mitt stalltips er at jeg tror ikke noe vil ?røsje? til.

Billig oppgradering? Hvor mange er det som ønsker å oppgradere en maskin som er noen år? Jeg, og de fleste andre levere godt med W7. Jeg kjøper ny maskin når dette er nødvendig, og må trolig konvertere da i og med W8 trolig er ferdig levert med all ?blautvaren?. Da er det full pris

Raskere oppstart? Windows 7 uten applikasjoner på er raskt ?nok?. I en stordriftssammenheng er det andre avhengigheter som avgjør om W8 starter raskt. Det er ikke OS som avgjør her. Flere brukere i større selvskap sliter med treg oppstart som kan variere enormt. 5-6 minutter er ikke uvanlig. W8 vil med alt lagt på være en marginal forskjell. Problemene ligger andre steder. At W8 blir reelt raskrer tror jeg bare er tøys. Når alt er blitt lagt inn, og W8 har snurret en stund, så går det saktere. Det som redder oss er SSD og mer minne etc.

Mitt ?dataliv? har bestått av MS produkter, og det er det jeg behersker. Jeg har imidlertid benyttet flittig iPhone og iPad de 2-3 siste årene. Jeg, som privatperson, og ikke en fanboy kan godt se på andre alternativer når Windows endrer seg. Jeg er egentlig mest interessert i minst mulig fikling, og mest mulig fullgod funksjonalitet. Det er ikke ?data? som er målet lenger ? det er blitt redusert til middel.

Om W8 skal bli ?fingervennlig?, så må de endre på alle brukergrensesnitt for all programvare. Dette gjelder også for andre aktører enn MS. Jeg tror ikke at alle vilkårlige applikasjoner fungerer så godt med fingre. Dette gjenstår å se.

Personlig velger jeg og forhold med helt rolig til W8. I profesjonell sammenheng må jeg forholde meg til hva som blir min virkelighet, og der blir W8 en stor en del av dette.

Jeg puster foreløping med maven, og lar Steve Balmer hoppe rundt på aktuelle scener i mellomtiden. Det er et uttrykk som lyder: ?Å bli kastet blår i øynene?.

 

Jeg tror at W8 er mer nødvendig for Microsoft enn for den enkelte bruker.

 

Lenke til kommentar

Tidvis kan man få inntrykket av at den eneste grunnen til at en del "leser" hardware.no er for å kunne spre eder og galle. Det er vel knapt en artikkel som legges ut uten at noen/mange føler at de må pirke på den minste ting eller forsøke å fremheve seg selv og sin fantastiske kunnskap. Og det altså på et nettsted for de spesielt interresserte på et språk for de få. Kanskje hadde det vært mer produktivt om man avstod fra denne åpenbare trenden og eventuelt heller bidro med tilby egne artikler.

Lenke til kommentar

7. Microsoft tar 30% av inntektene fra salg i programvarebutikken. Det er i sterk kontrast til hvordan man skaffer seg programmer i dag, der hele kjøpesummen går til de som selger programvaren. Det er ikke populært blant programvareselskapene. Blant annet Valve har gått hardt ut mot den modellen og vil boikotte salg via microsofts programbutikk. Inntil videre går det an å installere programmer uten å gå via den butikken, men det blir antagelig mange advarsler a la "vil du risikere å installere ikke sertifisert programvare?" og kanskje vi med Windows 9 mister den muligheten helt. Forbered dere heller på at Windows forsøker å kopiere Apple sin salgstrategi. Konkret: Hør på Valve, velg et annet OS.8. RT-utgaven er i mine øyne verdiløs siden den ikke har normal desktop og heller ikke mulighet til å kjøre kjente og kjære Windows-programmer. Den er å anse som en nykomling med lignende programutvalg som WebOS, Android, iOS og Windows Phone hadde ved sine lanseringer. Jeg tviler på at utvalget klarer å vokse seg stort slik de behandler utviklerne under punkt 7.

 

Jeg forstår ikke helt kritikken din til at MS tar 30% av inntektene på programvare solgt i nettbutikken sin. At MS tar seg betalt for salg av programvare er vel det samme som at gamestop tar seg betalt for distribusjon og salg av et spill i sine butikker? Hele kjøpesummen går sjeldent til de som har laget programvaren, noe går alltid til distributørene og alle de andre leddene i kjeden mellom utvikler til forbruker.

 

At man kanskje-muligens-dersom-hvis en gang i fremtiden ikke kan kjøpe programvare andre steder enn gjennom MS sin butikk høres enda litt konspiratorisk ut syntes jeg. I så tilfelle vil jeg påstå at MS skyter seg selv i foten, men man skal aldri si aldri. Frem til det skjer, så ser jeg derimot ikke noen grunn til å hoppe av skipet.

 

RT-versjonen er vel også omtrent like verdiløs som iOS og Android. Igjen ser jeg ikke helt argumentet ditt.

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tidvis kan man få inntrykket av at den eneste grunnen til at en del "leser" hardware.no er for å kunne spre eder og galle. Det er vel knapt en artikkel som legges ut uten at noen/mange føler at de må pirke på den minste ting eller forsøke å fremheve seg selv og sin fantastiske kunnskap. Og det altså på et nettsted for de spesielt interresserte på et språk for de få. Kanskje hadde det vært mer produktivt om man avstod fra denne åpenbare trenden og eventuelt heller bidro med tilby egne artikler.

 

Vel, artikler som denne burde vel hest bare dementeres med en gang siden den er full av usannheter. Men, vi skal vel ikke glemme at slike artikler også skrives for å fremprovosere diskusjoner. HW.no er reklamefinansiert og trenger hver impression de kan få når vi kommenterer med eder og galle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...