Gå til innhold

Synkende PC-salg i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PC-ene som bygges på gutterommet blir sannsynligvis ikke plukket opp i disse undersøkelsene, slik som forfatteren sier. Jeg vil påstå at det i tillegg er enklere å sette sammen PCer (og ikke minst billigere i mange tilfeller) enn tidligere. Det er også riktig å skylde på lanseringen av Windows 8, det samme skjedde vel før Vista og W7 om jeg ikke tar helt feil.

 

Det har dessuten ikke dukket opp noen revolusjonerende prosessorer (mulig fordi AMD ga seg i mid- og high-end løpet) eller skjermkort, slik at folk rett og slett ikke ser poenget med å oppgradere. Det har også ikke vært nødvendig å måtte skifte ut pc'er helt de siste årene, heller bare enkeltdeler (som da ikke vil bli plukket opp i slike undersøkelser) rett og slett fordi prossesorene siktet på majoritetene er på samme socket som før, PCI-E 3 ikke er en merkbar oppgradering, SATA-3 har vært ute en stund, komponenter bruker generelt sett mindre strøm (ikke nødvendig å skifte strømprosessor) og det har dukket opp lukkede vannkjølingssystemer som lar forbrukerne presse ut mer av den hardwaren de allerede har. Alt dette lagt til sammen, så er det nesten overraskende at det ikke har vært mer enn 12% tap.

 

Nettbrett kan også ha sitt å si, som nevnt i artikkelen. En iPad kan gjøre absolutt alle oppgavene en gjennomsnittlig bruker trenger (nettbank, lese aviser, generell surfring og lett underholdning) med en viss standard (stor skjerm, brukervennlig osv) som kan matche opplevelsen du får av både bærbare og stasjonære og dominere på noen relevante punkter.

 

Stasjonære pc'er er først og fremst aktuelt for de som driver med gaming, hvor ytelse (og frihet til en viss grad) er den viktigste faktoren. Dette miljøet vokser seg bare større og større, og det gjenspeiles i de økende inntektene i selskaper som Intel, Nvidia, AMD, Corsair, Asus osv. Stasjonære pc'er har ingenting å frykte, i hvertfall når neste generasjons spillkonsoller kommer ut, som lar spillutviklere ta ytelsen et par steg videre for PC-entusiaster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er en gamer. Har alltid vært det. Kommer nok alltid til å være det, til en viss grad, selv om den prosentvise bruken av tiden fremfor PCen har gått over til andre ting - TVserier, YouTube, sosiale nettverk og lesing av nyheter og lignende. Til dette bruker jeg gjerne en bærbar maskin (har en Macbook Air jeg bruker mye til dette). Men når det skal spilles, foretrekker jeg å bruke en stasjonær. Spillene flyter bedre, det er lettere tilgang på mus og tastatur, større skjerm, og mindre støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lite poeng i å kjøpe stasjonære datamaskiner nå som bærbare blir så kraftige.

Kanskje stasjonære er for spesielt interesserte, men bærbare er generelt ikke kraftige, og vil alltid ligge bak stasjonære fordi stasjonære ikke har noe stort kjøleproblem slik som bærbare har, og nødvendigvis alltid vil ha.

 

 

Lenke til kommentar

Kanskje stasjonære er for spesielt interesserte, men bærbare er generelt ikke kraftige, og vil alltid ligge bak stasjonære

 

Nei, du får ikke 100W extreme CPU eller 250W+ extreme GPU men ærlig talt får du større laptops med quad core, 16GB+ minne, SSD+HDD og i det hele tatt ganske heftig ytelse. De fleste profesjonelle utviklere jeg kjenner til bruker i dag laptop, ikke desktop. Stasjonære er stort sett gamere, mediabruk (du får ikke 10TB inn i en laptop) og de som kjører store simuleringer. Markedet forsvinner nok ikke men at det synker overrasker meg ikke. Spesielt i jobbsammenheng så er fleksibiliteten ved å kunne jobbe f.eks. over VPN hjemmenfra eller underveis eller ta med seg i møter og workshops og prosjektteam mer verdifull enn den ekstra rå ytelsen man får med en desktop.

 

Lenke til kommentar

Det er lite poeng i å kjøpe stasjonære datamaskiner nå som bærbare blir så kraftige.

Kanskje stasjonære er for spesielt interesserte, men bærbare er generelt ikke kraftige, og vil alltid ligge bak stasjonære fordi stasjonære ikke har noe stort kjøleproblem slik som bærbare har, og nødvendigvis alltid vil ha.

 

Det jeg mente er at bærbare er godt nok for den gjennomsnittlige bruker. Dagen bærbare er kraftige nok til å spille spill med ok grafikk og surfe Facebook med.

 

Entusiaster er de som har lyst på full grafikk, og de har stort sett kompetanse nok til å bygge sin egen maskin.

Lenke til kommentar

Joda, kan få mye ytelse i en laptopp.....

Men man kan få mer ytelse for halve prisen i en stasjonær.....

 

Jeg var like før BF3 kom ut klar til å kjøpe meg en alienware lappis, eller en annen med tilsvarende spesifikasjoner, men fant ut etter å ha kikka en del etter mange år borte fra gamingverden at det var nesten dyrere enn sist omgang når jeg fikk meg både lappis og stasjonær maskin til spilling at jeg gikk for stasjonær.

Nesten alle har fiber, så behovet for LAN er liksom ikke det samme som det var for 10-15 år siden for min del :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...