Gå til innhold

Get lanserer alt-i-ett-ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min flere år gamle thomson modem fra telenor har alt dette + usb port

 

Den støtter vell neppe WAN til LAN ytelse på 400mbit? Regner også med at maskinvaren her takler litt større belastning enn hva et flere år gammelt modem fra Thomson.

 

Er dette i det hele tatt et Cisco produkt, bilder av firmware ser jo mer eller mindre ut som en litt mer moderne variant av hva Linksys har kjørt i en årrekke så det kan ikke være at dette er en Cisco by Linksys eller hva de liker å kalle det produkt? Om det faktisk er et rent Cisco produkt så skal Get ha kudos for at de faktisk kjører på med produsenter som normalt leverer kvalitet, og ikke kjører på med D-Link, Jensen, eller noe annet du aldri har hørt om ræl..

 

Hovedproblemet mitt med enheter som dette, levert rett fra nettleverandør er at de gjerne er såpass nedlåst og sperret at jeg ikke har tilgang til alle egenskapene jeg ønsker. Ofte finner jeg helt essensielle funksjoner som uPNP, endring av DNS, statisk DHCP, avanserte innstillinger for trådløst utilgjengelig.. Har til og med opplevd at QoS er låst til aktivert uten at du kan gå inn å endre på hva som faktisk blir prioritert og ikke... Og min generelle erfaring er at jo flere enheter og oppgaver slike "alt-i-ett" enheter skal erstatte, jo verre blir dem å ha med å gjøre hva stabilitet og funksjonalitet angår og nettleverandører generelt har blitt alt for dårligere til å la kundene selv stå for utstyr og konfigurering og tiden hvor du fikk et enkelt modem og du kjørte alt av ruter og nettverkskonfigurasjon selv er vi tydeligvis langt forbi.

 

 

Hva Superbredbånd til GET angår så kan de ta å stappe denne betegnelsen langt opp i anus, på hvilken planet er det logisk å tilby hastigheter som 200 / 10mbit? Er man først en bruker som har behov for 200 mbit ned så er det greit å faktisk kombinere det med noe litt mer enn fattige 10mbit opp. Det samme gjelder 120 / 10mbit løsningen deres også og denne trenden fortsetter jo, for går du ned på 70mbit ned så blir du strupa til bare 5mbit opp.. Forholdet mellom ned / opp er jo helt på viddene. Greit at ikke alle har behov for høy opplastingshastighet, men når du først skal tilby over 50mbit ned så kan du nå hverfall forsøke å tilby noe i nærheten av 50% hastighet i opplasting.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Get er faktisk ikke så ille priset, alt tatt i betrakting. Du drar jo frem det dyreste alternativet og hvem i allverden tilbyr 200mbit til fornuftige priser på forbrukermarkedet i Norge?

 

Get M 30 (30 / 5 mbit) til 479,-

Get L 70 (70 / 5mbit) til 579,-

 

 

Begge disse er helt kurante når alt kommer til alt, videre så har du jo GET XL 120 / 10mbit til 899kr som heller ikke er så grusomt dårlig priset for de som trenger 100mbit+. Problemet ligger i forholdet mellom ned / opp hastighetene, det er jo helt på jordet å sitte med en 120 / 10mbit linje om du spør meg og det at de ikke engang tilbyr noe over 10mbit i opphastighet selv på XXL 200 (200 / 10mbit) til 2459,- kr er utrolig skuffende, så med andre ord så er enhver som vil drive med litt aktivt live HD-streaming og flittig Full-HD opplasting på nett nødt til å smøre seg med veldig god tålmodighet...

Lenke til kommentar
Min flere år gamle thomson modem fra telenor har alt dette + usb port
Den støtter vell neppe WAN til LAN ytelse på 400mbit? Regner også med at maskinvaren her takler litt større belastning enn hva et flere år gammelt modem fra Thomson.

 

Akkurat som om du trenger 400, når en bare har 7, eller som i artikkelen, maks 200, noe som er svindyrt og ikke for en normal bruker og dermed utelukket for de mer avanserte brukerne

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Litt dumt av Get å satse på "alt-i-ett" ruter nå som de snart skal lansere IPv6 i sine nett. Da denne ikke ser ut til å støtte det. De burde forberede nytt utstyr på endringene som kommer i nærmeste fremtid.

Jeg fant noen referanser til ipv6 i spesifikasjonen, men det står heller lite detaljer. Siden ruteren er fra 2009 har jeg ikke de høyeste forhåpningene om at det er god nok støtte, men det kan jo hende at de nødvendige tilpasninger for DHCP PD osv er på plass i nyere firmwares.

Lenke til kommentar

Nei, nettleverandørene kan ikke lansere noen gode rutere, de burde tilby en simpel sak som kun fikser signalet ala Alt i Boks sin første sental gjør, hvorav du bolter på eget utstyr for ruter etter dette og kan da velge noe med mer kvalitet og antallet funksjoner man selv vil ha.

Enten dd-wrt eller PFSense.

Lenke til kommentar

Nei, nettleverandørene kan ikke lansere noen gode rutere, de burde tilby en simpel sak som kun fikser signalet ala Alt i Boks sin første sental gjør, hvorav du bolter på eget utstyr for ruter etter dette og kan da velge noe med mer kvalitet og antallet funksjoner man selv vil ha.Enten dd-wrt eller PFSense.

Du må ikke velge denne ruteren om du ikke vil. De leverer også helt standard modemer uten noen som helst frills, kun plain old ethernet og bridging.

 

Denne boksen er nok ganske hendig for mamma however :)

Lenke til kommentar

Hvorfor har Get så lav opplastinghastighet i forhold til nedlasting? Det er nok fordi nodene ikke har kapasitet nok. Setter de opp opplastingen vil det gå ut over områdene med deres kunder for både internett og tv tjenester. TV kommer til å hakke og internetten blir ustabil. Oppgradere nodene kanskje? Det koster penger og kanskje vi som er bruker er nødt til å betale mer for internetten.

 

Jeg har faktisk modemet nevnt ovenfor og den har en USB kontakt. Om hardisk støttes har jeg ikke sjekket ut. Ruter instillingene er overraskende stor for muligheter til å gjøre endringer. Passer til mitt behov, så klager derfor ikke.

Lenke til kommentar

Ser ut som et typisk rebranded produkt etter oppkjøpet av Scientific Atlanta. Selv om det står Cisco på boksen, spørs det jo hvor mye av innmaten egentlig er Cisco. Når det er sagt, hadde et lignende modem før selv, DPC3010 og det virket helt prikkfritt, selv om det ble en smule varmt.

 

Get bør kanskje begynne å tenke på å gå over til fiber, men det er et selskap jeg oppfatter som lite fremtidsrettet. Sånn utenom det, var Get stabilt da jeg hadde det og jeg fikk stort sett den hastigheten jeg skulle ha til en grei pris.

Lenke til kommentar

Men jeg lurer på om ikke dette er et godt valg for meg?

Jeg har allerede internett fra Get og har det gamle modemet. Jeg har lurt på å kjøpe meg en ruter for å få mulighet til å ha trådløst nett hjemme. Ville det ikke da vært fornuftig å ha denne ene boksen fremfor å ha en ruter i tilegg?

 

Link til Get

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...