Gå til innhold

Game of Thrones - For oss som leser parallelt med TV-serien


Anbefalte innlegg

Oppretter denne tråden slik at vi som leser parallelt med serien eller som har lest serien kan diskutere events bok vs serie så langt som serien har kommet. Vi følger amerikansk sendetid, så alt som har skjedd opp til episode 2.8 er fritt vilt å skrive uten spoilertags. Bruk spoilertags dersom dere tar opp events som ikke har skjedd, men som muligens i relevant.

 

Håper det blir noe liv i denne tråden da jeg synes temaet er interessant og de andre trådene kan ikke brukes til mitt behov.

 

Så jeg får starte med dette spørsmålet: Noen andre som er skuffet over hvor enkelt de gjorde det med Harrenhal? I boka så tar jo Roose Bolton over stedet, mens i serien hjelper Jaqen Arya & co å flykte. Synes det ble litt for enkelt.

 

Det samme gjelder også fengslingen av Rose. Fryktelig tynt grunnlag av Cersei å tro at det er hora til Tyrion, da han ikke har vært sammen med henne siden han kom tilbake til King's Landing med Shea. I boka er det jo plausibelt å tro at hota fra Chataya's er Tyrion sin da det er henne han "besøker" når han skal til Shea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så jeg får starte med dette spørsmålet: Noen andre som er skuffet over hvor enkelt de gjorde det med Harrenhal? I boka så tar jo Roose Bolton over stedet, mens i serien hjelper Jaqen Arya & co å flykte. Synes det ble litt for enkelt.

 

Det samme gjelder også fengslingen av Rose. Fryktelig tynt grunnlag av Cersei å tro at det er hora til Tyrion, da han ikke har vært sammen med henne siden han kom tilbake til King's Landing med Shea. I boka er det jo plausibelt å tro at hota fra Chataya's er Tyrion sin da det er henne han "besøker" når han skal til Shea.

 

Litt skuffet er jeg, ja. Scenen når Arya flyktet kunne blitt fantastisk, men har forståelse for at det ville vært vanskelig. Tipper de har et annet formål med Roose, og derfor skjedde det ikke på den måten. Jaqen hjelper jo Arya med å befri de folka og sånn da i boken også - den scenen kunne også blitt kul. Men tenker de sparer på kruttet og budsjettet til Blackwater.

 

Det er jo ingen hemmelighet at Tyrion har hatt seg med Rose før samt hun har den medaljongen. Ja, det er litt tynt - men vi får jo ikke sett absolutt alt alle holder på med hele tiden. Det tynneste må jo være at Rose "gikk med på det", men det er jo noe annet igjen. Men igjen, liker at de som ikke vet hva som egentlig skjer faktisk tror at Cersei gjorde det for å sende en melding osv. Så for en tv-seer som ikke har lest bøkene var det helt ok, sett at de husket at Rose var hora fra s1.

 

En ting jeg dog er litt skuffet over er at Robb og Cat ikke fikk vite at Bran/Rickon er "døde". Det ville forsvart hvorfor Cat sendte Brienne og Jaime avgårde til King's Landing mye bedre. Liker at de ikke har med han Lannister-fyren jeg ikke husker navnet på, da han hadde blitt dødvekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så jeg får starte med dette spørsmålet: Noen andre som er skuffet over hvor enkelt de gjorde det med Harrenhal? I boka så tar jo Roose Bolton over stedet, mens i serien hjelper Jaqen Arya & co å flykte. Synes det ble litt for enkelt.

 

Det samme gjelder også fengslingen av Rose. Fryktelig tynt grunnlag av Cersei å tro at det er hora til Tyrion, da han ikke har vært sammen med henne siden han kom tilbake til King's Landing med Shea. I boka er det jo plausibelt å tro at hota fra Chataya's er Tyrion sin da det er henne han "besøker" når han skal til Shea.

 

Litt skuffet er jeg, ja. Scenen når Arya flyktet kunne blitt fantastisk, men har forståelse for at det ville vært vanskelig. Tipper de har et annet formål med Roose, og derfor skjedde det ikke på den måten. Jaqen hjelper jo Arya med å befri de folka og sånn da i boken også - den scenen kunne også blitt kul. Men tenker de sparer på kruttet og budsjettet til Blackwater.

 

Det er jo ingen hemmelighet at Tyrion har hatt seg med Rose før samt hun har den medaljongen. Ja, det er litt tynt - men vi får jo ikke sett absolutt alt alle holder på med hele tiden. Det tynneste må jo være at Rose "gikk med på det", men det er jo noe annet igjen. Men igjen, liker at de som ikke vet hva som egentlig skjer faktisk tror at Cersei gjorde det for å sende en melding osv. Så for en tv-seer som ikke har lest bøkene var det helt ok, sett at de husket at Rose var hora fra s1.

 

En ting jeg dog er litt skuffet over er at Robb og Cat ikke fikk vite at Bran/Rickon er "døde". Det ville forsvart hvorfor Cat sendte Brienne og Jaime avgårde til King's Landing mye bedre. Liker at de ikke har med han Lannister-fyren jeg ikke husker navnet på, da han hadde blitt dødvekt.

Lenke til kommentar

Enig med deg om Rose. Jeg synes også karakteren er litt "overføldig", hun er jo ikke med i bøkene i det heletatt. I sesong 1 virket det som at hun var med for å få nakenscener inn i serien og det i dagens episode hang ikke på greip.

De har veldig begrenset med plass til hver av karakterene og de skjønte nok at Jaqen kom til å bli populær. Synes det var en god løsning på det.

 

Det med Brienne og Jamie er fra bok 3. Jeg har akkurat startet på den og det er et av de første kapitlene.

 

Anews: Hun sa da at Bran og Rickon var døde? Eller blingser jeg helt :p

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Anews: Hun sa da at Bran og Rickon var døde? Eller blingser jeg helt :p

 

Tror du ikke det hadde blitt litt mer reaksjon om de hadde funnet det ut? For eksempel noen grinescener? Litt forståelse av Robb osv? ;) Hun sa vel at hun har to sønner captured i Winterfell og to døtre captured i King's Landing - og vil gjøre alt for å få de tilbake.

 

Brienne og Jaqen er fra bok 3 ja, og det gir meg håp om at det kommer til å skje et par-tre ting til som ikke skjer før i bok 3 skal skje i s2 :D

Lenke til kommentar

Aryas flukt fra Harrenhall er så langt det eneste som virkelig har skuffa meg stort i forhold til hvordan det ble gjort i bøkene. Alt for tamt, og det verste av alt var at Arya ikke måtte drepe noen vakter selv. Arya i bøkene et slemmere og mer skruppelløs enn Arya på TV. Jeg liker Arya fra bøkene best.

 

Rose istedenfor hu andre kjøper jeg lettere. Jeg skjønner også hvorfor de har tatt med Rose i serien. Som hore får hun gjerne høre de utroligste ting. Det er vel hovedgrunnen til at Lord Baelish har den makten han har - han har mange horer/informanter i sin stall. Når alle personene med hemmeligheter flyttet sørover så flyttet Rose etter for å kunne være med på scener i kings landing som avslører ting som ikke avsløres direkte i bøkene. At hun er med for å få vist frem mest mulig pupper tviler jeg på ettersom det er nok av andre muligheter i bøkene til å vise det om det er det de vil.

 

Ellers vet jeg ikke helt om Rose "gikk med på" noe som helst. Cersei tok henne sikkert med makt og selv om hun sikkert nektet for å ha noe særlig med Tyrion å gjøre så ble hun neppe trodd av Cersei. At Rose er i den situasjonen hun er skyldes at hun ikke har noe valg.

 

Eneste jeg synes er litt synd er at serieskaperne ikke har latt Tyrion bruke Rose som skalkeskjul for møtene med Shae, det kunne de faktisk ha tatt med uten at det ville gjort noen skade.

Lenke til kommentar

Aryas flukt fra Harrenhall er så langt det eneste som virkelig har skuffa meg stort i forhold til hvordan det ble gjort i bøkene. Alt for tamt, og det verste av alt var at Arya ikke måtte drepe noen vakter selv. Arya i bøkene et slemmere og mer skruppelløs enn Arya på TV. Jeg liker Arya fra bøkene best.

 

Eneste jeg synes er litt synd er at serieskaperne ikke har latt Tyrion bruke Rose som skalkeskjul for møtene med Shae, det kunne de faktisk ha tatt med uten at det ville gjort noen skade.

 

Arya i serien er ganske badass der også. Når hun sitter å tviholder på kniven med Tywin. At de ikke lot hun drepe noen vakter var nok for å få Jaqen til å virke mer badass. Syns Maisie potretterer Arya nærmest perfekt.

 

I serien lot de jo Shae bli sånn stuepike for Sansa med en gang, så i serien hadde ikke Tyrion trengt noe skalkeskjul for å møte Shae. Det er vel ingen utenom Bronn i hele King's Landing som vet at Shae er hore.

Lenke til kommentar

Når dere snakker om Rose regner jeg med dere egentlig mener Ros. Den mest meningsløse karakteren å lage i en tv-serie noen gang. Desto mer når kildematerialet er såpass stort. Gud bedre meg for en drittkarakter.

 

Men sånn seriøst, vi som har lest alle bøkene kan vel heller bruke den andre tråden. Hovedfunksjonen til denne tråden er vel at folk som kun har lest noen bøker, og ikke-boklesere som har bokspørsmål kan bruke. Håper virkelig ikke denne tråden dreper spoiler-tråden - for jeg hater å lage spoilerbokser, hehe.

Lenke til kommentar

Men sånn seriøst, vi som har lest alle bøkene kan vel heller bruke den andre tråden. Hovedfunksjonen til denne tråden er vel at folk som kun har lest noen bøker, og ikke-boklesere som har bokspørsmål kan bruke. Håper virkelig ikke denne tråden dreper spoiler-tråden - for jeg hater å lage spoilerbokser, hehe.

 

Men de som ikke har lest alle bøkene kan bruke denne, så syns selv denne tråden er fin. De som ikke har lest alle bøkene slipper å få spoilet ting fra bok 3-5 osv, mens de som kun har lest 1-2 kan få diskutere forskjeller, likheter osv med serien her.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å lese begge og svare i begge hvis det er noen som sier noe jeg føler for å være med i diskusjonen på.

 

Dersom jeg selv føler for å ta opp nye tema kommer jeg til å ta det i spoilertråden siden jeg er en av dem som har lest bøkene.

 

Begge trådene har jo en funksjon så det er en fordel om begge overlever.

 

Ellers angående Maisie Williams: Jeg synes også hun tolker Arya svært godt, og generelt sett er hun akkurat så badass som Arya skal være - bevares. Det er ikke hennes skyld at scriptet lar Jaqen stå for det drapet som burde vært Aryas. Jeg frykter grunnen til at de gjør henne mer snill er at serieskaperne ikke ønsker å skitne til heltinne-glorien hennes, at de er redd det vil komme negative reaksjoner dersom en av protagonistene/hovedpersonene, Arya, viser seg å ha, mer enn bare litt, mørke sider. De skal ha credit for at de har latt henne være ganske så uberegnelig så langt, men jeg vil gi dem en liten ripe i lakken vedrørende flukten fra Harrenhall.

Lenke til kommentar

En slik tråd har jeg faktisk savnet. Selv er jeg litt over halvveis i bok 3 "A Storm of Swords".

Jeg ble litt skuffa da jeg innså at de tok sine friheter med diverse ting i sesong 2. Men jeg skjønner godt at de gjorde det. Det skjer jo ikke så fryktelig mye spennende i boka vedrørende Daenerys i Qarth... så de måtte gjøre det litt mer spennende i serien. Og med Robb så har de valgt å ha han og Catelyn sammen hele tiden omtrent. I boka så var jo han mye på slagmarken, mens Catelyn var i Riverrun.

Lenke til kommentar

Litt skuffet over Blackwater slaget. Er jo ulogisk at Stannis kjører på med hele hæren sin via vannet. I boka hadde han jo beleiret hele King's Landing både fra vann og land.

 

Også Maegor's Holdfast var skuffende. Var jo ingen dungeon i boka det, men en grandios hall som riktignok var mindre enn hovedhallen. Dårlig portretering.

 

Ellers fin episode. Likte godt scenen mellom Cercei og Tommen, samt Sansa & The Hound. Lurer på om hun ble med, men det blir jo å foregripe begivenhetene. The Hound har jo tatt noe av rollen til Ser Dantos.

Lenke til kommentar

Litt skuffet over Blackwater slaget. Er jo ulogisk at Stannis kjører på med hele hæren sin via vannet. I boka hadde han jo beleiret hele King's Landing både fra vann og land.

 

...

 

Ellers fin episode. Likte godt scenen mellom Cercei og Tommen, samt Sansa & The Hound. Lurer på om hun ble med, men det blir jo å foregripe begivenhetene. The Hound har jo tatt noe av rollen til Ser Dantos.

 

Ser Dontos ble jo faktisk introdusert i episode 1 denne sesongen (selv om vi aldri har sett noe mer til ham etter dette), så det er sånn sett liten grunn til å la The Hound ta hans plass. Dessuten mener jeg at mer eller mindre alt The Hound gjorde i Blackwater episoden gjorde han også i bøkene. Sansa fikk et tilbud av The Hound om å bli med ham i bøkene også.

 

Det med Stannis sin beleiring via land og vann må jeg visst lese gjennom en gang til. Jeg trodde hele hæren hans hovedsakelig kom via sjøen i bøkene også. Det var i alle fall det inntrykket jeg satt igjen med. Og at de som endte med å storme Kings Landing var enten overlevende fra de første båtene som hadde svømt i land, eller nyankomne fra de bakerste båtene som ikke rakk å komme seg inn i Blackwater før katastrofen med wildfire overalt var et faktum.

Lenke til kommentar

Ser Dontos ble jo faktisk introdusert i episode 1 denne sesongen (selv om vi aldri har sett noe mer til ham etter dette), så det er sånn sett liten grunn til å la The Hound ta hans plass. Dessuten mener jeg at mer eller mindre alt The Hound gjorde i Blackwater episoden gjorde han også i bøkene. Sansa fikk et tilbud av The Hound om å bli med ham i bøkene også.

 

Det med Stannis sin beleiring via land og vann må jeg visst lese gjennom en gang til. Jeg trodde hele hæren hans hovedsakelig kom via sjøen i bøkene også. Det var i alle fall det inntrykket jeg satt igjen med. Og at de som endte med å storme Kings Landing var enten overlevende fra de første båtene som hadde svømt i land, eller nyankomne fra de bakerste båtene som ikke rakk å komme seg inn i Blackwater før katastrofen med wildfire overalt var et faktum.

 

Mente ikke at The Hound skulle ta hans plass, bare at han skulle tilby Sansa å flykte sammen med ham. Kan ikke huske at han sa dette i boka, men mulig jeg har dårlig husk.

 

Angående Stannis så er jeg 100% sikker på at han red fra Storm's End til King's Landing på hest og beleiret byen. Dette nevnes blant annet i et av Tyrion sine kapitler, samt Davos sitt kapittel som kildrer selve kampen. Davos hadde "ansvaret" for flåten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...