Gå til innhold

Japanske Iiyama kommer tilbake med spilleskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trist at man ikke får i både pose og sekk. Spillskjermer er jo utelukkende TN-baserte og TN er rimelig elendig til foto. Der er det IPS-skjermene som gjelder, men de er til gjengjeld godt under pari til spilling. Håper OLED vil løse dilemmaet om få år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er synd at det ikke er flere nettbutikker som selger Liyama skjermer for de er en av de beste spill skjermene som fins ut i fra tester. Pixmania og Deal er de eneste jeg finner som har noen få modeller av de og selvfølgelig Ebay.

 

Bare se her på tester fra de mest kjente Liyama modellene.

 

http://www.digitalve...11893/test.html

 

http://www.digitalve...p4958/test.html

 

Jeg har ventet på en 27 tommer med 120hz funksjon som får helst nesten full pott på tester. Jeg vet at de fins noen 27 tommer nå med 120hz funksjonen men de har ikke fått så veldig bra kritikk på testene. Vil gjerne bytte ut min Samsung SyncMaster 2233rz 22 tommer som jeg har hatt en stund nå med en større skjerm. Har hatt en vanlig 27 tommer spill skjerm før og jeg savner en stor 27 tommer skjerm for det ble noe helt annet spill opplevelse.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Er dette noe å satse på? Skal ha en skjerm til spilling som overgår en standard Samsung 226bw LCD skjerm med 60 hz og 2ms gtg og 3000:1 dcr. Prisen var fin. Hvordan blir det med tearing og slikt? Har ikke erfaring med LED-lcd og vet ikke hvordan slikt er på de skjermene...

Lenke til kommentar

Behøver ikke skjermen være laget for 3D for å få 3d effekt nå lenger? Holder det med 120hz? Forstår ikke dette helt, men meget interessert.

 

Etter det jeg har sett må teknologiene følge hverandre. For å oppnå 120hz på flate pc-skjermer blir to 60hz bilder lagt oppå hverandre eller noe sånt, slik at man alltid får 3d på 120hz og motsatt

Lenke til kommentar

Jeg hadde 19" DIAMONDTRON-CRT fra Iiyama den gangen (2003/2004) dette var det ypperste man kunne få tak i på det kommersielle markedet. Dagens flatpanelskjermer er ganske langt unna å erstatte en slik skjerm. Desverre har denne typen CRT ekstra kraftig elektron-kanon (DIAMONDTRON er modifisert TRINITRON med sterkere elektronkanon) for å kunne oppnå denne bildekvaliteten og man får i seg vel mye ståling av å sitte 10-20 timer foran hver dag. Det var egne lysintense film- og bilde-moduser på skjermen og disse var så intense at for lengre tids bruk måtte man gå ned til tekst-modus. Det var mulig med 150-170 Hz vertikal oppfriskning i mellomstore oppløsninger og neste generasjons DIAMONDTRON hadde lagt listen ennå høyere, men det ble lagt på is pga et sviktende marked for CRT-skjermer.

 

Frir ikke til meg som spiller ihvertfall, til det er oppløsningen alt for lav. Håper det kommer 120 Hz 27-tommere med skikkelig oppløsning snart.AtW

 

Med tanke på at noen av de nyeste spillene sliter med å komme over 60 fps i 1920x 1080 med 2x GTX 690 er det godt mulig at det er kommet slike paneler om 4-6 år når det er kommet maskinvare som kjører min-FPS >=120 i 2560x1440.

 

Trist at man ikke får i både pose og sekk. Spillskjermer er jo utelukkende TN-baserte og TN er rimelig elendig til foto. Der er det IPS-skjermene som gjelder, men de er til gjengjeld godt under pari til spilling. Håper OLED vil løse dilemmaet om få år.

 

Man bør ikke skjære alle TN-paneler eller IPS-paneler over én kam. Et IPS-panel dekke riktig fargerom (ha riktig RGB-profil) og være kalibrert. Et TN-panel har ikke like bred farge-gamut som et profesjonelt IPS-panel, men det har heller ikke de rimeligste IPS-panelene. Til profesjonell bruk er det ingen tvil om at man trenger et påkostet og kalibrert IPS-panel men de fleste brukere har ingen nytte av en farge-gamut som dekker 90-100% av naturens farger. For vanlige brukere teller faktorer som jevnt baklys, høy kontrast, minimalt med refleksjoner og noenlunde kalibrerte farger (slik at rødt ser ut som rødt, blått som blått og grønt som grønt) mer enn å ha en bredest mulig farge-gamut.

 

Har vært mulig å kjøpe OLED-paneler til en noenlunde fornuftig pris i et par år nå på samme måte som at det var mulig å kjøpe skjerm med 3840×2400 oppløsning fra IBM i juni 2001 selv om tilsvarende skjerm fremdeles ikke er utbredt i kommersielt salg mer enn 10 år etter. Det kan ta mange år før vi ser OLED-skjerm i norske nettbutikker, så det kan være vel så greit å sjekke ut pris og tilgang på det asiatiske markedet. Så lenge majoriteten fortsetter å kjøpe det som allerede er lansert har verken produsenter eller salgsledd noe å tjene på å gjøre nåværende produkter "obsolete".

 

Det er godt mulig å lage en god skjerm med hundrevis av lamper i baklyset, tilnermet perfekt sortnivå og omtrent fritt for refleksjoner men det blir kostbart og gir dårlig inntjening når hvermansen knapt tar seg råd til en skjerm til 1500 kr.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Frir ikke til meg som spiller ihvertfall, til det er oppløsningen alt for lav. Håper det kommer 120 Hz 27-tommere med skikkelig oppløsning snart

Intel har et veikart som skal forberede industrien på å møte økt oppløsning de nærmeste årene. Det synes jeg lover godt, samtidig med at OLED så vidt har begynt å komme på markedet i store størrelser.

 

http://www.tomshardware.co.uk/Intel-Higher-Resolution-Displays-Coming,news-38344.html

Lenke til kommentar

Problemet er at med mindre man importerer selv kommer man sannsynligvis i lengre tid til å slite med papir-lanseringer på de små OLED-skjermene.

 

Salgsargumentene for slike skjermer er fremmedord for hvermansen.

 

Har feks ikke sett snurten av 2012-limeupen til LG i norske nettbutikker selv om halve året snart er passert.

 

QFHD er flott til desktop og film, men det krever noe sinnsvak maskinvare for å spille i denne oppløsningen. Greit med paneler med høyere oppløsning så lenge det kan sameksistere med 1080p. Det er realistisk å spille 1080p @ 60 eller 120 Hz og da mangler kun noen gode paneler på 23-24" med lav input-lag og 120 Hz, men det er ikke realistisk å spille i QFHD med det første fordi hvermansen ikke har 50-100k til maskinvare. Synes ikke det er noen løsning å skape unødvendige problemer når det ikke er nødvendig. Man må lære å krype og gå før man kan løpe. Håper for all del de perfeksjonerer 23-24" paneler med 1080p før de begynner å knote med QFHD på 21".

 

Jeg har nytte av QFHD slik at jeg kan kjøre 4 vinduer med 1920x1080 på én skjerm isteden for å bruke 4 skjermer eller 4x1280x720 på en 27-30", men jeg håper for all del at de ikke overser nytten av å lage gode skjermer med 1080p.

 

Fint at Iiyama lanserer en spillskjerm, men jeg har akkurat kjøpt meg en BenQ XL2420 som har pivot-funksjon som kommer godt med til feks Visual PinMAME.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

 

Frir ikke til meg som spiller ihvertfall, til det er oppløsningen alt for lav. Håper det kommer 120 Hz 27-tommere med skikkelig oppløsning snart.AtW

 

Med tanke på at noen av de nyeste spillene sliter med å komme over 60 fps i 1920x 1080 med 2x GTX 690 er det godt mulig at det er kommet slike paneler om 4-6 år når det er kommet maskinvare som kjører min-FPS >=120 i 2560x1440.

 

 

Bare fordi man har en 120 Hz-skjerm betyr ikke at man må kjøre 120 Hz hele tiden, det er også fordelaktig når man kjører vsync, så man har flere frekvenser å velge imellom, i tillegg så bruker man ofte skjermer til mer enn kun en ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...